Kun je echt alleen maar zwanger raken tijdens je ovulatie of ook erna of daarvoor? Of is de kans dan echt heeeeeeeel erg klein? Ben ik even benieuwd na..
je kunt zwanger raken voor de ovulatie, tijdens de ovulatie en ik geloof nog tot 24 uur na de ovulatie. Daarna niet meer. Het probleem is over het algemeen het PRECIES weten wanneer je ovulatie is.
Ja dat vind ik dus heel moeilijk uit te rekenen.. 7 oktober, moest ik ( als ik aan de pil zou zijn ) stoppen met de pil ik ben het ongeveer 4 á 5 dagen daarna ongi geworden dus laat maar zeggen.. rond de 12e.. Toen ben ik een week ongi geweest.. daarna stopte het en 2 dagen later heb ik weer even 2 dagen gebloed.. dus ik weet nou niet precies wanneer me ovulatie was of is?
Ik denk dat je pas echt zeker kunt zijn als je cyclus weer genormaliseerd is, en je kunt eventueel ovulatietesten gebruiken.
In theorie vanaf enkele dagen voor de eisprong tot enkele uren erna. Maar wanneer je eisprong is, kun je ook niet precies weten. Daarvoor moet je je cyclus goed kennen - en dat lukt meestal niet met de pil. Soms kun je iets voelen, maar dat kan de eisprong zelf zijn, maar ook iets anders. ook kun je ovulatietesten, maar ook dan zit er voldoende onzekerheid in om het niet zeker te weten. En dan hebben we het nog niet eens over de afwijkingen die veel vrouwen hebben van luteale fase (tussen ovulatie en menstruatie), en van de schommelingen in de lengte van cycli.