Ik weet dat hier al verscheidene topics over geweest zijn, maar kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag/zorgen. Ons zoontje is nu 16,5 maand en hij praat nog niet echt. Zo heel af en toe komt er papa en mama uit zijn mond, en we weten nog steeds niet of dat gericht is of niet. Hij gebruikt vooral 'eh' en 'uh' (en gillen ). Hij snapt al wel veel. Zo weet hij waar we het over hebben, als we bijvoorbeeld zeggen "waar is Tygo (onze hond), of Mara (poes) of Toby (kater)", of boom, eend enzovoort. Nu krijgen we over 1,5 maand de 18 maanden APK bij het CB, en nu weet ik dat ze daar buiten papa en mama om nòg 3 woorden moeten kunnen zeggen. Maar dat doet Ruben dus niet. We stimuleren hem wel, lezen voor, zingen liedjes, alles benoemen enzo. Maar hij wil gewoon niet. Ik maak me gewoon zorgen (ben ook heel bang dat we hem toch nog niet goed genoeg stimuleren). Je hoort ook heel vaak dat snelle lopers langzame praters zijn en andersom. Maar hij was ook geen supersnelle loper, hij zette zijn 1e losse pasjes met 14 maanden (gemiddeld lijkt me). Wel was hij wel wat vlotter met zijn fijne motoriek. Moet ik me zorgen gaan maken, is dit herkenbaar en hoe kan ik hem nog meer stimuleren zodat hij ook lekker gaat babbelen?
Heeel herkenbaar. Sem is wat ouder, maar zijn woordenschat is ook heel beperkt. Mama en papa en dan een hele tijd niks. Woefwoef als hij een hond ziet en poes. Hij begrijpt wel alles wat ik zeg, maar zelf praten? Nee, dat doet hij niet. Ik maak me daar (nog) geen zorgen over. Hier wordt ook vaak voorgelezen, liedjes gezongen en duidelijk tegen hem gepraat en alles benoemen wat er gebeurd. Maar niks helpt. Vorige week zei hij nog: mama lief. Maar dat was ook eenmalig. Hij kan wel mooi op zijn mondharmonica spelen .
Tan, geen zorgen maken! Zo te horen (en zien) stimuleren jullie Ruben echt genoeg. Hij zal wel denken, waarom praten als je het ook zonder nog kunt redden?! Wij krijgen overigens geen 18-mnd APK bij het CB. Pas bij 2 jaar weer.
Maak je maar niet druk hoor meid! Alles zijn gemiddelden, en zo te lezen stimuleer je je zoontje meer dan genoeg. Ook hhier nog geen geweldige woordenschat. Komt allemaal vanzelf wel. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand ontmoet die niet kon praten
Nick zei rond die tijd ook nog weinig meer dan papa en mama. Inmiddels kletst hij honderduit en komen er hele zinnen uit. dus er kan ook in een maand of 3-4 ineens heeel veeel veranderen. Gewoon laten gebeuren.
Hier ook een die echt nog niet zo grote woorden schat heeft...ze slikt ook vaak letters weg...ik benoem alles,lees vaak voor en boekjes kijken...ze begrijpt echt alles wat je zegt....terwijl haar vriendinnetje net zo oud echt bijna alles na zegt....komt vanzelf denk ik....
Joh maak je er vooral niet druk om, ze doen gewoon alles in hun eigen tempo! Kennis van mij had een kleine die echt pas heel laat ging praten, ik weet niet precies wanneer maar echt heel laat, later dan die van jou zeker! Voor die tijd was het gewoon niet nodig, iedereen begreep hem toch wel. En toen ineens begreep iemand hem niet, komt er zo in 1 keer een hele zin uit! Nu praat hij honderduit, je zou soms willen dat hij weer eens zijn mond hield Komt echt goed hoor!
Tymen is alweer bijna twee jaar en twee maanden en hij praat ook nog erg slecht. ik merk wel een verbetering de laatste tijd, maar zijn woordenschat is zeer beperkt. Geen zorgen om maken, meid. Meestal lopen kindjes die slecht praten weer voor op andere dingen zoals lopen ofzo.
Meid, maak je niet druk. Tot 3.5 jaar zei ik alleen maar 'mama' en wees alles aan en ik kreeg toch echt alles voor elkaar! Toen ik eindelijk begon te praten deed ik het wel gelijk met hele zinnen. En nu praat ik 5 kwartier in een uur!
Hihi, mijn neefje (nu 13) heeft tot zijn 4e jaar alleen maar mama, papa, die en bàh gezegt. Mijn schoonzus maakte zich serieus zorgen over hoe het nu moest op de kleuterschool. Al vanaf de eerste dag echter begon hij te praten. Meteen duidelijk, met hele zinnen tegelijk. Hij hield ook gewoon zijn klep niet meer Meneertje had al die tijd alles opgeslagen, maar nam de moeite niet om zijn wijsheid in de praktijk te brengen Misha zegt ook nog niet zoveel. Ik moet zeggen dat ze sinds een week nu wat meer begint te zeggen en ook zo dat je snapt wat ze bedoelt..
Fleur zegt ook nog weinig hoor. En niet eens papa en mama. Alleen opa, op en buik. Dus het lijkt nergens op. Wel loopt ze bijna een kilometer als we buiten zijn, pakt doekjes om dingen op de dweilen, doet alsof ze haar pop eten geeft sinds ze 14 maanden is (en dat doen de meesten met 18 maanden pas), danst, neuriet 5 verschillende liedjes op een dag, is vrolijk en snapt echt alles. Ik heb het met meerdere vriendinnen besproken en ze zeiden dat hun kindjes rond 2 of 2 1/2 opeens met hele zinnen gingen praten dus...maak je geen zorgen. Snap wel wat je bedoelt met het CB. Ben ook erg benieuwd wat ze over Fleur gaan zeggen begin januari! Groetjes, M
Jelle is anderhalf en die komt ook nog niet veel verder dan papa en koeka... En dierengeluiden gaat ook aardig... Het zal wel goed komen, hij brabbelt genoeg en hij begrijpt echt al een hele hoop... Hier komen ze met de 18 maanden op huisbezoek, maar ik heb nog steeds niks gehoord van een afspraak... Daar zouden ze nog voor bellen...
Hey meid, niet te druk maken hoor! Een vriendin van mij heeft een zoontje dat ook een langzamere ontwikkeling had, maar zijn fijne motoriek als een van de beste. Nu is hij bijna 2 jaar en loopt, praat redelijk en is blij en gelukkig! Dat is het belangrijkste! En het CB, dat zijn allemaal gemiddelden en daar moet je jezelf echt niet aan ophangen. Daar wordt je alleen maar onzeker van. Een voorbeeld: over het algemeen groeien allochtone kinderen minder snel en zijn kleiner dan de autochtone boertjes die hier rondlopen. Die worden door het CB ALTIJD als te klein ervaren. Nou, dat is dus echt onzin, want dat zit gewoon in de genen. Net als mijn Kamieltje, die klein maar fijn is. Ik ben ook klein, mijn moeder is klein en de ouders van mijn vriend ook. Dus rara, hoe kan het dat hij zo klein is? Ik maakte me er eerst ook zorgen over, maar nu kan ik het loslaten. En lekker doen wat je zelf denkt dat goed is, echt waar, alle kinderen ontwikkelingen zich in hun eigen tempo.
Zou me ook geen zorgen maken hoor! Volgens gaat het allemaal prima! En het loopt echt wel los op het CB.
Elena is net zo oud als jouw kindje zie ik. En Elena heeft ook absoluut een minimale woordenschat. Ze zegt alleen mama, papa en kijk. En als we zeggen "wat doet de koe" zegt ze "boe!". Dat is alles. En volgens mij weet ze nog niet eens dat ik mama en papa papa is, want ze zegt net zo makkelijk papa tegen mij. Ze verteld wel hele verhalen, maar ik kan er geen bestaande woorden uithalen. Wat ze zegt, tja? Ik maak me er niet druk om. Ze is motorisch heel snel en ik heb begrepen dat kindjes die motorisch snel zijn, juist met taal achterlopen. Dat klopt dan ook wel. Ik wil alleen maar zeggen; maak je geen zorgen. Al die richtlijnen zijn maar gemiddelden.
hier precies hetzelfde, motorisch zijn ze supervlug maar verbaal dus helemaal niet. ze snappen wel wat ik bedoel als ik tegen hun praat. het enigste wat ze zeggen is mama en papa en ook nog niet gericht. wel hele verhalen tegen elkaar in hun eigen taaltje,ik kan er niets van maken maar ze begrijpen elkaar wel, toch grappig om te zien. ach strakjes komt dat allemaalvanzelf goed, ik zou me er niet druk om maken hoor!
Zou me er maar niet te druk over maken. Zolang er wel vooruitgang is. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier. Mijn broertje kon bijvoorbeeld pas heel laat praten en studeert nu aan de universiteit in Parijs.. En daarnaast praat hij je nu echt de oren van je hoofd. Dat je blij bent als hij een keer zijn kop dicht houdt..