Hernia klachten en oefeningen fysiotherapeut

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Annedore, 28 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hoi.

Helaas weet ik sinds 3 weken dat ik last heb van een beginnende rug hernia.
    Ik liep al sinds augustus met pijnklachten, maar was weer eens te streng voor mezelf.

Nu heb ik van de fysiotherapeut oefeningen gekregen. Hij weet van mijn zwangerschap.

Ik moet dus 2 x 3 sets van 15 sec planken.
    En 'de superman' oefening 2 x 15 x doen. En daarnaast rekken .

Maar is het nou eigenlijk wel aan te raden om mijn buikspieren te trainen? Omdat ik hiervoor ook niks deed aan krachttraining.
    Het is de bedoeling om de rugspieren te trainen en ik begrijp het hele nut van de core stabiliteit.
    Maar ik voel het tijdens het planken ook best in mijn buikspieren en niet alleen in de rugspieren. Eigenlijk meer in de buikspieren.

Iemand die hier iets meer over kan zeggen?
    Ik vind het wel prettig overigens om mijn lijf wat sterker te maken. Zeker met het oog op de geplande keizersnede over een week of 30.

2. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Buik en rugspieren is een keten die samen werkt. Als je na 15 sec je buikspieren vooral voelt zijn die waarschijnlijk niet zo sterk en heeft dat ook nadelig gevolg op je rug. Je bent zo sterk als de zwakste schakel.

Zo vroeg in de zwangerschap kan je nog prima oefeningen als planken doen..

Skip wel curl ups/ rechte buikspieren.

3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dankjewel!

Dan ga ik hier gewoon mee verder. Ik wil héél graag voor de bevalling klachtenvrij zijn. Anders zie ik het somber in voor het herstel na de keizersnede. En dan niet voor de buik, maar voor de rug. Wil niet een maand na de keizersnede terug bij af zijn wat betreft de rugpijn klachten.

4. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Bij twijfel gewoon je fysio vragen hoor. Hij /zij kan eventueel nog even meekijken of je de oefeningen wel goed doet

Annedore vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina