Onzeker over antwoord huisarts

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Ssan1985, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ssan1985

Ssan1985 Lid

4 okt 2015
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een gekke vraag, wellicht dat iemand hier iets meer over weet.

Ik ben vorige week naar de ha geweest ivm uitblijven van mijn menstruatie. Ze gaf aan dat ik tot januari moet afwachten en anders dan terug mag komen. Ik heb haar mijn ongerustheid uitgesproken over symptomen van pcos, maar mijn ha sprak dat tegen. Ze zei dat als ik pcos zou hebben ze dat bij de bevalling (in mijn geval een keizersnee) van mijn eerste al hadden moeten zien dus dat ik dat niet kan hebben.

Nu wil ik mn ha niet in twijfel trekken maar ik vind het zo'n raar verhaal....je hebt toch helemaal geen eisprong tijdens je zwangerschap, dan kun je zoiets toch ook niet zien?

(Ik weet dat ik nog maar kort bezig ben en mss te snel conclusies trek maar ik ben toch benieuwd of dit wel klopt)

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

PCOS staat voor het polycysteus ovariumsyndroom. Poly staat voor 'meer/veel', dus veel cystes op je 'ovarium/eierstokken'. Dat zie je bij mijn weten eigenlijk op elke echo die zich op je eierstokken focust wel. Ik heb heel veel vochtblaasjes en ook bijna alle symptomen helaas. Het is bij mij ontdekt zonder dat ik zwanger was, maar tijdens de zwangerschap(pen) is het ook gelijk terug te zien op de echo's.

Je echo ziet eruit als een blok gatenkaas; eigenlijk. Kijk maar eens op google afbeeldingen. Het zou misschien kunnen dat je een lichte variant hebt, maar dan nog zou het wel te zien moeten zijn.

3. Ssan1985

Ssan1985 Lid

4 okt 2015
    88
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je voor je antwoord!

Maar klopt het dat je, als je bij de eerste zwangerschap dit niet hebt gehad, je dit bij een tweede niet kan krijgen? Ik kan hier echt niks over terug vinden alleen vrouwen die pcos hebben al voor de eerste of tijdens de eerste zwangerschap....

4. myster

myster Actief lid

4 apr 2011
    263
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Zelf heb ik inmiddels twee jongens (bijna 4, en 2 jaar) inmiddels ruim een jaar bezig voor de derde, zonder resultaat en steeds langer wordende cycli. Inmiddels intake bij fertiliteitspoli gehad en PCOS gediagnosticeerd. Geen idee of ik dit bij de vorige twee ook al had. Feit blijft dat ik altijd een onregelmatige-lange cyclus heb gehad, dus waarschijnlijk wel....

Kortom, je zult nooit weten of je het toen al had...

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je kunt altijd PCOS gehad hebben, zoals in mijn geval: Van jongs af aan nooit een goede cyclus gehad en ook na de zwangerschap is het niet verbeterd. Soms kan het wel bijtrekken na een bevalling. Je kunt eerst wel PCOS gehad hebben en dat het later (deels) verdween.

Het kan ook zijn dat je altijd wel een goede cyclus had, maar dat de PCOS later komt opzetten. Je kunt het dus zeker alsnog krijgen.

Ik zou echter niet weten hoe je huisarts tijdens je bevalling had moeten zien dat je PCOS hebt. Dat kan ze alleen gezien hebben als ze een inwendige echo van je eierstokken heeft gemaakt. Maar tijdens een zwangerschap krijg je geen eisprong en zijn je hormoonwaardes heel anders, waardoor de PCOS tijdelijk kan verdwijnen en dus ook tijdelijk helemaal niet zichtbaar is. Dus dat ze het gezien had moeten hebben, klinkt mij wat vreemd in de oren.

Deel Deze Pagina