Cholestase en inleiden

Discussie in 'Gezondheid' gestart door marie24, 7 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marie24

    marie24 Actief lid

    25 jan 2012
    115
    1
    18
    Hallo dames,
    Ik heb al wat topics voorbij zien komen hierover maar wil toch mijn eigen verhaal even kwijt.
    Bij mijn eerste zwangerschap is er op het einde cholestase ontdekt en ben Ik met 39 weken ingeleid.
    Nu bij mn tweede zwangerschap kreeg ik met 32 weken weer dezelfde jeuk. Direct bloed laten prikken maar de uitslag was nog laag. Gezien de klachten en mijn vorige zwangerschap wel direct moeten starten met ursochol. Weer bloed laten prikken en nu zat ik rond de 10.
    Eerst werd er steeds gezegd dat wanneer de waardes nu zouden stijgen, en toch rond de 10 zouden zijn, ik ingeleid moet worden bij 37 weken omdat ik de medicatie gebruik en daardoor de waardes niet altijd serieus meer genomen kunnen worden omdat de ursochol de waardes naar beneden kan halen.
    Toen bleek dat het dus inderdaad is gestegen maar rond de 10 zat vond de VK in het ziekenhuis dat ik me niet druk moest maken en dat de waardes echt niet zo snel gaan stijgen en de 40 voorbij zullen gaan. Ik ben nu bijna 36 weken zwanger en ze vond dat 39 weken prima was. Hier was ik het niet mee eens omdat 2 gyneacologen ons de vorige afspraken hadden uitgelegd dat de waardes dus niet hoeven te stijgen door de medicatie maar het was dus nu wel gestegen.
    Na een lang en vervelend gesprek kwam er een gynaecoloog bij en omdat mijn jeuk ook toeneemt ondanks de medicatie en ik volgens hun in een grijs gebied zit wil hij toch gaan inleiden bij de 37 weken.
    Toen hij weg was kreeg ik van de VK nog eens even alle mogelijke risico's te horen (heel prettig) wat er met het kindje kan zijn als je met 37 weken gaat bevallen dmv inleiden. Dat de baby langer moet blijven, de couveuse in moet,de longetjes niet rijp kunnen zijn, borstvoeding njet gaat lukken etc etc.
    We gingen onrustig naar huis en nu weet ik het helemaal niet meer.
    Waar doen we nu goed aan...de baby met 37 weken laten komen ivm cholestase en de gevaarlijke risico's die daar aan zitten? Of hopen dat de waardes toch wel wat kloppen ondanks de medicatie en uitstellen naar max 38 weken zodat de baby iets meer volgroeid is en de kans op een slechte start te verkleinen?
    Ik wil sowieso een nieuw gesprek met een andere VK in het ziekenhuis maar pfff.... wat maakt me dit onzeker en onrustig.
    Ze weten zo weinig over cholestase...

    Is de kans echt zo groot dat je kindje met 37 weken zulke opstartproblemen gaat krijgen en je dus nog een hele tijd in het ziekenhuis moet blijven?
    De baby werd met 34.5 week op 2500 gram geschat en was daarvoor keurig elke week 200 gram aangekomen. Dat zou betekenen dat de baby met 37 weken zo'n 2900 gram a 3000 zal zijn.

    Ben zo benieuwd naar ervaringen.....
    Sorry voor het lange verhaal...
     
  2. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Mijn kinderen zijn allemaal met 36 weken geboren, omdat de omstandigheden in de buik slechter waren dan eventuele opstartproblemen. Mijn oudste werd direct heel ziek, maar dat lag niet zo zeer aan de termijn. De andere twee hebben geen couveuse of sonde of iets gezien. Natuurlijk zijn er wel kinderen die met een later termijn geboren worden en die wel wat moeite hebben in het begin. Maar ik zou uitgaan van wat de gyn zegt. In de baarmoeder is het echt niet altijd de veiligste plek als er zulke dingen bij komen kijken.
     
  3. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Onze kinderen zijn beide in week 37 geboren. Ze hebben nergens last van gehad. Deden gelijk alles goed, borstvoeding liep ook goed. 1e is met 37+5 (3210) geboren, 2e met 37+1 (2980). Dus het hoeft echt niet altijd zo te zijn dat baby’s vóór 38/39 weken zwangerschap opstart problemen hebben. Hoop dat het allemaal mee gaat vallen voor je. Alvast heel veel succes!
     
  4. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    477
    63
    Goedemorgen,

    Ik heb inderdaad ook een aantal weken geleden een topic geopend. Bij de eerste ook cholestase gehad, met 37 weken precies ingeleid. Nu weer cholestase, maar waardes blijven laag. Ik heb heel goede uitleg gekregen, heb mag me pb’en als heb wil
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wat vervelend van de vk, als de gyn het nodig en verantwoord vind om met 37 weken in te leiden weet hij echt wel wat hij doet.
    Bovendien is 37 weken een prima termijn om te bevallen, natuurlijk kan de baby lichter zijn en wat minder weerstand dan baby's die een week/weken later worden geboren, maar vind het niet netjes wat zij doet.
    Hier trouwens ingeleid vanwege cholestase bij 38+4... vk heeft mijn klachten veel te lang genegeerd.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat raar joh, hier leiden ze sowieso tussen de 37 en 38 wkn in bij cholestase. Mijn waardes waren met ursochol torenhoog (ik meen 198 maar kan ook 189 zijn geweest ;) ) en werd met 36wkn ingeleid. Natuurlijk niet ideaal, het liefst laat je een kindje lekker zitten tot 40 weken. Maar gezien de risico’s bij cholestase was dat sowieso geen optie. De gyn maakte de afweging; risico van cholestase vs de mogelijke kortdurende klachten na de inleiding. Mijn dochter bleek kerngezond, 3500 gram met 36 wkn, dus echt een flinkerd. Alleen haar suiker was niet meteen stabiel, maar na 48 u mocht ze naar huis en de borstvoeding is ook prima gegaan.
     
  7. marie24

    marie24 Actief lid

    25 jan 2012
    115
    1
    18
    Bedankt voor jullie reacties. Fijn om wat ervaringen te lezen. Dat stelt me enigzins ietwat geruster...
     
  8. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    477
    63
    Gelukkig! Wat ik begreep wat het belangrijkste is: bij een waarde vanaf 40 wordt het pas risicovol voor de baby en pas vanaf 37 weken. Dus voor tijd en met een lagere waarde is er ‘niets’ aan de hand.
     

Deel Deze Pagina