Ik ben er dus afgelopen zaterdag achter gekomen dat ik zwanger ben. Gezien ik mijn vriend die dag niet heb gezien of zou zien heb ik het hem zondag pas kunnen vertellen, hij schrok er heel erg van, en wil het allerliefste dat ik het weg laat halen. Diep in mijn hart zou ik het zo graag willen houden maar het lijkt me niet verstandig... We wonen allebei nog bij onze ouders, hij zit voorlopig nog op school en werkt soms, heeft een drukke hobby en ik heb een vaste baan. Daarnaast heb ik een pony met veulen dat het 1 en ander kost. Die 2 wil ik van me levensdagen echt niet weg doen. Ik denk dat we het kind niet veel te bieden hebben. Plus natuurlijk het feit dat mijn vriend er echt niet blij mee is. Vind het allemaal heel erg moeilijk. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik zou proberen je ouders (en misschien zijn ouders?) erbij te betrekken en dit even goed te bespreken.. Als je geen kindje wilt had je beter op moeten passen meis...je bent oud genoeg om een sexuele relatie te hebben..dan moet je ook oud genoeg zijn om voor de gevolgen op komen.. het is niet zomaar iets..er zit een kindje in je buik.. Ik zou er dus even heel en heel goed over nadenken..
Toch zou ik een oplossing bedenken dan maar evt met jou ouders of de zijne.Ik ben geen voorstander van een abortus dus geef je die advies ook niet. Ik zou toch m'n best doen om er iets op te verzinnen.En praat met je vriend. Wat als je hierna niet meer zwanger kunt raken ?
Bespreek het inderdaad met iemand die je vertrouwt. Verder, denk ik, dat je goed moet voelen wat je wilt. Dus niet met je verstand beslissen, maar met je gevoel. Alle randvoorwaarden (zoals geld, etc.) zijn wel op te lossen. Maar als je later spijt krijgt, omdat je het toch had willen houden. Dan draag je dit je hele leven mee. Dus beslissen met je gevoel en niet met je verstand. Heel veel sterkte met je beslissing.
Hoi meid! Ik ben helemaal niet tegen abortus, ik denk dat het in sommige gevallen de juiste optie is. Maar dan alleen in de gevallen, waarin de moeder (om welke reden dan ook) totaal geen band heeft met het kindje. En als je gevoel zegt dat je het kindje graag wil houden, denk ik dat je er extreem erg spijt van gaat krijgen... En voor de praktische kant: oke het zal idd erg lastig worden met een kindje, zeker als de vader er misschien niets van wil weten ofzo. Maar het is allemaal wel op te lossen, er zijn genoeg alleenstaande moeders die van een uitkering rondkomen, en waarschijnelijk heb je ook nog je ouders om op terug te vallen. Wat je ook doet, ik zou er in ieder geval goed over nadenken. En veel succes ermee! Groetjes Cossy
Heeei Het is een moeilijke beslissing. Ik weet er alles van. Mijn vriend( inmiddels me ex) schrok er ook van toen ik het vertelde. Maar als ik jou was zou ik is goed met je ouders praten of iemand anders die goed vertrouwd. En als je het niet aan je ouders durft te vertellen, ik durfde dat namelijk ook niet maar heeft me wel goed gedaan. Je kan het ook altijd aan iemand anders vertellen en daar samen mee naar je ouders gaan. Ik heb het eerst aan me pleegmoeder vertelt. Ik heb wel voor mezelf de beslissing genomen dat ik het kindje wil houden, ook al heb ik niet veel geld en kan het kindje geen dure dingen bieden. Maar kan het wel veel liefde bieden. Succes met je beslissing
Tja, dat zijn er natuurlijk wel meer . Ik denk dat je eens goed met je vriend en alle ouders moet gaan praten. Misschien kunnen en willen ze jullie (of jou, als je vriend het niet ziet zitten en je 'laat' zitten) helpen met jullie kindje. Maar wat ik vooral wil zeggen laat geen abortus doen omdat je dat aangepraat word. Daar moet je zelf voor kiezen. Ik zou daar overigens nooit voor kiezen. Het is gewoon een nieuw mensje wat daar in je buik groeit. En ja, dat moet je maar kunnen hoor, zomaar weg laten halen omdat het je *nu* niet uitkomt. bovenstaande quote vind ik wel wat hard klinken, maar vind er wel een (grote) kern van waarheid inzitten. Moeilijke beslissing meid! Sterkte! Liefs, Hanneke.
Mocht je toch voor het weghalen kiezen (en ik ben er ook geen voorstander van) wees wel bewust van de "risico's" er zijn vrouwen die daarna moeilijk zwanger kunnen worden, en ook een zware depressie erna komt vaak voor. Laat je in iedergeval begeleiden door een organistie als fiom ofzo.
bolbuikje het klink misschien hard..maar er zitten risico's aan een sexuele relatie..of het nou ziektes betreft of een (ongeplande) zwangerschap.. Wanneer je kiest voor een sexuele relatie dan moet je ook om kunnen gaan met de gevolgen die het kan hebben. Ook al is het gebeurd ondanks dat je netjes de pil slikte. Het is een gevolg van een eigen actie.. Ik bedoel dit absoluut niet slecht..en ik hoop echt dat je er uit komt met je familie en je vriend..en ik hoop dat je een verstandige beslissing neemt.
mee eens. unique:volgende keer kan misschien jouw vriend/en ook een condom gebruiken?ik snap het niet waroom een meisje van 17/18 moet de pil slikken! sorry maar ik vind dat op deze leeftijd als je een sexleven hebt dan moeten jouw partners verplicht een condom gebruiken.ik bedoel dit niet slecht, maar een meisje, een vrouw moet voor haar eigen lichaam zorgen(eerst) pas daarna voor de behoeften van haar partner.vooral als ze nog een kind is die niet kan kiezen tussen een pony met veulen en haar eigen kind! een man die absoluut geen kinderen wil/of ziektes, draagt (als hij verantwoordelijk is natuurlijk) een condom.zo herken jij meteen een fijne man/jongen.
Dit vind ik onzin! Waarom zou een meisje van 17 of 18 (of zelfs jonger) niet de pil mogen slikken?! Dat is altijd nog 97% veilig en voorkomt dus 97% van de ongewenste zwangerschappen. Maar daarnaast vind ik het idd niet verkeerd een condoom te gebruiken, zeker niet als iemand net een neiuwe vriend heeft ofzo. Maar eerlijk is eerlijk, in de meeste relaties die van langere duur zijn wordt geen condoom meer gebruikt, en dan is de pil toch de beste oplossing. Eventueel een spiraaltje wat nog veiliger is, maar dat schijnt best pijnlijk te zijn nij vrouwen die nog nooit kinderen hebben gehad.
kijk wat lang duurt een relatie als jij 17 bent...tot het meisje zwanger rakt. ik zeg niet dat een meisje geen pil mag gebruiken(ook al vind ik heel vroeg tegenwoordig meisjes van 15, 16 en al aan de pil,kinderen krijgen in het huis van jouw vader(heel volwassen) maar ja, het is niet anders)maar als jij 17 bent(of nog jonger) dan ga je niet naar bed met een jongen/man die geen condom gebruikt.ben verbaasd dat jullie dat niet krijgen te horen van de huisarts of moeders/school, weet ik veel. met de pil rak je ook niet zo snel zwanger als je het tenminste goed gebruikt, en met een condom ...waar is de onzin eigenlijk hier? ik vind het onzin om zwanger te raken op joow 17-de van een jongetje die meteen de benen neemt en dan onzin vinden als iemand jouw een advies geeft dat je jouw eigen lichaam moet respecteren. mijn mening is: als je nog een kind bent en geen vaste relatie hebt(en op jouw 15,16,17,18-de heb je geen vaste relatie) dan een condom is verplicht.dan rak je ook niet zwanger, trust me , en loop je ook geen risicos op ziektes. ik wil niemand een les lezen,maar ik vind dat een meisje die 15-18 is en zomaar met een jongen/man naar bed gaat zonder condom neemt heel veel risicos...als je 16, 17 bent kan je nog even wachten met sex (heb je nog jaaaren om de vieze hormonen/pillen te slikken ) of kan je jouw partners vragen of ze geen condom kunnen gebruikem.als de partner dat niet wil dan is hij de moeite echt niet waard.
Ik bedoelde ook te zeggen dat ik het helemaal eens was met je. En zei dus tegen TS, dat het misschien hard klinkt wat je schreef, maar ik vind dus wel dat er een hele grote kern van waarheid inzit. Ben het gewoon eens met het stukje jij schreef en ik quote (had expres je naam weggehaald in de quote, omdat het niet persoonlijk was 'tegen' jou). Consequenties heet dat. Van het een komt het ander, ookal ben je aan de pil of gebruik je condooms, het kan altijd gebeuren dat je zwanger word. Dat weten we allemaal, toch? Je weet dat dat een 'risico' is als je aan die spelletjes begint. Vind dat wel heel kort door de bocht (ookal staat er duidelijk bij dat het je mening is Toch een reactie, Ik ben al samen met mijn vriend vanaf mijn 14e en zijn 16e, dus ook op die leeftijd kan een relatie behoorlijk vast zijn. En wat je zegt over condoom gebruik, misschien zijn ze wel elkaars eerste partner waarmee ze seks gehad hebben, oftewel hebben ze beide geen ziektes en hebben ze daarom geen condoom gebruikt. Ook is er de kans dat een condoom scheurt. Je mag er eigenlijk ook gewoon van uitgaan dat de pil goed werkt als je die slikt, en dat je dus geen condoom hoeft te gebruiken. Maar, ts, ik zou gewoon eens goed gaan praten, met je vriend en alle ouders. En doe vooral waar je zelf helemaal achterstaat. (nog een optie buiten kindje laten komen en abortus, is natuurlijk adoptie -> heb alleen geen idee hoe zoiets werkt) Het is jouw kindje wat daar in je buik zit. Daar moet je ook aan denken. Succes!
ok bolbuikje jij met jouw vriend, maar de meeste relaties op deze leeftijd zijn geen vaste relaties, kijk de meeste! persoonlijk vind ik veel te vroeg een meisje van 14 ! die al naar bed gaat met een jongen/man, maar het is dus niet anders, maar dan als ze naar bed gaat en al een sex leven heeft moet ze zorgen dat 1: niet zwanger rakt 2: geen ziektes krijgt. met een condom weet je het bijna zeker dat je geen risicos loopt op een ongewenste zwangerschap en ziektes. hij gaat niet stuk, ik ben al 10 jaar getrouwd het is me nooit gebeurd om ongepland zwanger te raken en wij gebruiken de condom. kan gebeuren, inderdaad, maar dat is echt zeldzaam...
Moet ik je ook weer gelijk in geven Rahella. Ze beginnen steeds vroeger. (wij hebben 2 jaar gewacht voordat we uiteindelijk echt gemeenschap hadden hoor ). In het begin hebben wij het met pil en condoom gedaan, en toch weleens gehad dat het condoom scheurde hoor. En tja, hier is het 1x 'gelukt' om door de pil heen zwanger te raken (resultaat, zie mijn onderschrift ). En ja de dame hier was toch aan de pil? Dus ze heeft er wel deglijk iets aan gedaan om dus niet zwanger te raken ontdanks dat ze sexueel actief is. (en volgens mij is ze 'al' 18 toch, volgens mij moet je dan toch wel die verantwoording hebben)
ja, ok bolbuikje, ik ben echt een voorstander van de condom! vooral voor jonge mensen, ik bedoel...iedere moeder zou haar zon moeten leren(al op zijn 13-de, als niet vroeger tegenwoordig) dat als hij met een meisje/vrouw naar bed gaat moet hij verplicht de condom gebruiken.
Rahella, wij zijn geen fan van condooms . Tja, het is toch anders zonder. Eigenlijk moet je daar nooit aan beginnen, dan weet je niet beter . En weetje, dat van die moeders die het hun zoon moeten leren, tja, ik zal vast beginnen met uitleggen aan ons mannetje. Unique, ik heb je stukje nogmaals gelezen, je zegt duidelijk dat je het liefst je kindje wil houden. Volgens mij moet dat gewoon te doen zijn maar dan zul je wel (financiele) steun van je ouders en vriend (+zijn familie) moeten hebben. En je zegt dat je het kindje niet veel te bieden hebt, een hele hoop liefde, dat is toch wel een van de belangrijkste dingen die een kind nodig heeft, en een dak om onder te leven. En over een tijdje is je vriend klaar met school neem ik aan en krijgt hij een baan, dan kunnen jullie lekker saampjes gaan zoeken voor een huisje toch? Mijn vriend studeert ook nog, maar wij woonden al samen, dus dat is wel net even iets anders. Succes, en weeg goed alle voors en tegens af.
mee eens bolbuikje.ze moet haar eigen beslissing nemen, een abortus plegen is ook niet niks... ! bolbuikje mijn mening is dat als jij minderjarig bent of een niuwe partner hebt, of meerdere partners(en als je nou 16 bent en nog bij jouw ouders woont weet je het zeker wat jouw vriendje snachts doet bvb? het is genoeg 1 keer , maar dan echt 1 keer vreemd gaan en dan kan jouw leven ook voorgoed verpest zijn...ja als je 16 bent , verliefd, vertrow je volledig jouw vriendje...maar het is niet echt verstandig ) dan moet je een FAN van de condom worden! als je al getrouwd bent/samen woont dan maken jullie samen een keuze, maar als je nog een kind bent (16, 17) dan lekker of niet lekker ben je een condom-fan
ik lees wat dingen waar ik als 18 jarige het dus helemaal niet mee eens ben ! Wat is er mis met 15-16 zijn en al aan de pil ? Ikwas ook die leeftijd en slikte ook de pil al , niet omdat ik toen al een sexleven had maar om het feit dat ik een zware onregelmatige ongesteldheid had. En waarom kan een 17-18 jarige geen vaste relatie hebben ? Ik heb ook gewoon een vaste goede stabiele relatie en ben ook 18. Vind niet dat je daar over kan oordelen de een is op zijn 18de al volwassen en de ander is dat met zijn 18 nog niet. En vroeger was jong moeder worden heel normaal , nu moet tegenwoordig van alles doen voor de meeste vinden dat ouder mag worden.Nou ik vind dat ik met mijn 18 mijn kindje dadelijk genoeg kan bieden.Het belangrijkste wat ie nodig heeft is er. En niet iederen 15-18 jarige is het zelfde.Ik was tot ik mijn vriend leerde kennen nog maagd ! En qua condoom gebruik wij deden het in het begin met na verloop van tijd ook niet meer. Dus oordeel niet meteen over ALLE 15-18 jarige. Daar zit veel verschil in.