Luizencontrole en kroeshaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2littlemonkeys, 16 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Mijn zoontje had een mooi briefje in zijn tas dat maandag de luizenmama's de controle gaan uitvoeren.

Allemaal leuk en aardig, naar ik kreeg gelijk een "dacht ik niet" gevoel ;)
    Mijn zoontje heeft namelijk krullen en licht kroeshaar. Het kammen is voor ons al een hele happening.

Op droog haar kammen is echt een no go, dat sloopt z'n haar gewoon letterlijk. Kammen op droog haar met een fijne kam is helemaal geen optie, op nat ook niet trouwens ;)

De jongste zijn haar is vele malen erger kroes en daar mag iemand die geen verstand heeft van kroeshaar ook gewoon niet aanzitten.

Hoe gaan andere mama's met kindjes met kroeshaar hiermee om?
    Laten jullie de controle wel gewoon uitvoeren? Of doen jullie het zelf en laten dat weten aan de juf?

Ik wil gewoon niet een hoop ellende in de klas vanwege het kammen van hun haar en de kans op gesloopt/gebroken haar als gevolg...

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ze hoeven volgens mij niet helemaal te kammen hoor, maar kijken met een kam alleen oo de haargrens, op een paar plaatsen. Dus ik zou me niet al te druk maken ;)

3. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Haha ja, makkelijk gezegd :) heb je zelf een kind met kroeshaar?
    Bij de jongste kom je er niet eens doorheen met een kam, ook niet bij de haargrens. Het haar is niet te scheiden zoals "blank" haar.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Ik zou even contact opnemen met de juf en het uitleggen.
    Over het algemeen wordt het niet zo gewaardeerd als er moeders gaan zeggen dat hun kind niet mee hoeft te doen aan de controle omdat het dan niet zoveel zin heeft ;)
    Maar als je een goede reden hebt krijg je vast begrip en misschien kun je samen met een luizenmoeder even kijken voor schooltijd?

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier wordt niet gekamd alleen gekeken.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze kammen hier niet, bekijken gewoon met vingers de hoofdhuid. Alle kinderen kammen is écht niet te doen, als ze met 'pluizen' een luis of neet vinden, krijgen alle ouders een kamadvies.

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik heb ervaring met kroeshaar ja ;)

Dus je vraagt gewoon hoe ze het doen, en dan zal je horen dat ze kijken bij de haar grens. Vaak is er niet eens een kam voor nodig, dus wordt er niet eens gekamd.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier wordt wel echt gekamd hoor, je hebt ook echt een kam nodig om het haar te kunnen scheiden.
    Hier ook een kindje met kroeshaar en die wordt niet gedaan iom moeder. Zij kijkt zelf heel goed en heeft een keer meegekeken met ons zodat ze weet waar ze op moet letten.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik zou gewoon in gesprek gaan met de juf. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem als je het dan zelf nakijkt.

10. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Nou, mijn vriend brengt ze maandag, dus dan gaat hij maar even overleggen.

Ik zou het in ieder geval niet waarderen als er wél gekamd wordt. Kijken is een ander verhaal, maar zelfs dan kan het haar niet zomaar even gescheiden worden zonder het kapot te trekken ;)
    Dat is het nadeel van hun haarstructuur...

Zelf controleer ik ook al elke keer als hun haar gekamd wordt :)

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het lijkt me dat jouw kindjes niet de enige zijn met kroeshaar op school :) daar zullen ze vast iets op verzonnen hebben. Zou ook even in overleg gaan.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon maandag ochtend of de avond ervoor even zelf checken, kun je dat maandag zeggen (wel/niet iets gevonden) en uitleggen dat kammen en doorzoeken van zijn haar door een luizenmoeder niet kan? Lijkt me geen probleem!

Ik ben pluismoeder en checkt ook kindjes met kroeshaar, maar ik trek idd niet hun haren helemaal uit elkaar. Hier controleren we bij alle kinderen de haren en hoofdhuid bij de oren, pony, achterin de nek en kruin; we halen bv ook geen vlechten uit het haar ofzo. Echt puur even goed kijken, en dat lukt op die manier echt prima.

13. 2littlemonkeys

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland

Ja, kunnen we inderdaad even doen!

Rosao: mijn zoontje is de enige in zijn klas. De jongste de enige in zijn klas. Verder zitten er heel weinig donkere/gemixte kindjes op hun school.

De wijk waar wij wonen zie je ook maar weinig gemixte/buitenlandse kindjes, in tegenstelling tot onze vorige wijk :D daar was het eerder het tegenovergestelde haha

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben luizenmoeder geweest en geloof mij wij gaan een kind met kroeshaar echt niet kammen.
    Wij kamden al nooit maar keken alleen op de hoofdhuid.
    We gaan echt niet met geweld een kind zijn haren staan kammen.
    Hier is de luizencontrole op school afgeschaft omdat afgelopen 10 jaren is gebleken dat luizen doorgaans thuis worden ontdekt en niet op school
    verantwoording ligt bij de ouders en luizenmoeders worden alleen ingeschakeld voor de controles als er een melding wordt gedaan.
    Werkt prima moet ik zeggen.
    Ik zou het wel even aan de Juf doorgeven dat je de controle niet wil maar dat je het zelf doet en is gewoon prima.
    Blijft immers eigen verantwoordelijkheid.

15. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier zijn de luizen moeder kapsters die hebben net als ik een aantekening kroeshaar, daarnaast komt er geen kam aan te pas hier.

Maar sowieso ook vlechten en dat soort dingen laten wij gewoon zitten

Gewoon even naar de juf toegaan en anders aan 1 van de luizen moeders vragen hoe ze het doen en of je ander mee kan kijken omdat het niet zo makkelijk is om te doen.

Deel Deze Pagina