Omgaan met veel allergieen, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Voeding' gestart door Micera, 19 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje heeft helaas de nodige allergieen. Vanaf dat hij 2 maanden is, volg ik een koemelk- soja en ei-vrij dieet. In verband met borstvoeding, en toen nog het vermoeden van een koemelkallergie. Omdat ik zelf ook tot in mijn kleutertijd allergisch ben geweest voor koemelk, waren we hier alert op en herkenden we de signalen al snel.

Met 3,5 maand is de koemelkallergie definitief vastgesteld met een dubbelblinde provocatietest. Met een dieetist is later ei en soja introduceert in mijn dieet, en bleek hij hier ook duidelijk allergisch voor. Helaas...

Nadat ik deze producten had geschrapt in mijn dieet ging het eigenlijk vrij goed. De huilbuien en krampen verdwenen, en de acute uitslag rond de mond ook. Wel houdt hij veel last van grote eczeemplekken over zijn hele lichaam.

Nu ons zoontje vast voedsel eet, komen we er achter dat hij blijkbaar toch ook nog op andere producten reageert als hij dit zelf eet. Wortel en pastinaak leveren rode bulten rondom de mond op, ook wanneer goed doorgekookt. Maar nu hij meer verschillende dingen krijgt, blijkt dat hij waarschijnlijk ook allergisch reageert op bepaalde toevoegingen aan bijvoorbeeld een bakproduct (alternatief voor boter, zonder melk/ei/soja). Het is me onduidelijk waar hij precies op reageert, mogelijk een E-nummer of een andere toevoeging. (Er zitten geen sporen in van melk/ei/soja)

Pff... ik vind dat toch wel lastig. Melk, ei en soja waren duidelijk. Misschien onhandig, maar ik kon het wel goed controleren op de ingredientenlijst en dat ging goed. Maar allerlei algemene toevoegingen zijn veel moeilijker te checken. En al helemaal om aan een ander uit te leggen waar hij wel/niet tegen kan. Bovendien, hoe kom ik er achter waar hij nou precies allemaal allergisch voor is? En waar nog meer voor? Deze week heb ik weer contact met een kinderdieetist, maar ik ben nu vooral benieuwd naar ervaring van andere ouders.

Hebben jullie ervaring met een baby met veel allergieen? En hoe gaan jullie hier mee om? Wat zijn handige tips, als een baby meerdere allergieen tegelijkertijd heeft? En hoe heeft zich dit ontwikkeld door de tijd heen? Is de baby er (helemaal?) overheen gegroeid, en zo ja wanneer?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Laat je sojalecithine al achterwege? Dochtertje van een vriendin reageert ook op melkzuur. Weet niet precies welk E nummer.

Via bioresonantie zou je misschien nog achter t een en ander kunnen komen?

3. 2jees

2jees Niet meer actief

Hoi ik heb dat dieet (plus tomaat) ook gevolgd en sinds kort geef ik mn dochter pas weer iets met eipoeder, echt ei nog haast niet. Geen koemelk en soja.

Tja het is lastig maar hier in huis is niet moeilijk. Bij een ander kan je ook eenvoudig koekje oid meenemen, ik heb altijd wat in mn tas. Ik vind het moeilijker als ze ergens eet, je moet vaak wat meenemen dan, onverwacht kan haast niet.

Over je zoontje, sojalecithine gaat hier wel (bij de meesten heb ik begrepen) maar wat hier weleens mis gaat is aroma's en natuurlijke aroma's. Die zijn vaak op basis van melk en soms soja terwijl dat niet altijd op de verpakking staat. Inmiddels weet ik de meeste dingen wel en bij twijfel doe ik het gewoon niet, aar dat heeft zeker tijd (en gehuil) gekost..

Sterkte verder, en vragen staat vrij :)

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Het zoontje van een vriendin van mij heeft ook veel allergieën, o.a. melk, ei, noten, tomaat, gluten, granen, aardappels, pasta en rijst. Hij is nu 2,5 jaar. Ze hebben goede begeleiding bij het zh in Deventer waar de kinderarts en kinderdietist goed samenwerken. Hij wordt regelmatig een aantal dagen/week opgenomen voor een provocatietest, dan gaan ze heel langzaam bijv rijst toevoegen aan zijn dieet. Elke dag een paar gram, en dan aan het eind van de week kijken hoe hij reageerde. Langzaamaan lijkt hij nu over sommige dingen heen te groeien.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bedankt voor de ervaringen. Gelukkige kan mijn zoontje wel tegen gluten. Want die combinatie van allergieën lijkt me een hele lastige. Ik heb gezocht wat bioresonantie is, maar ik geloof niet in alternatieve geneeswijzen dus dat laat ik aan ons voorbij gaan.

Sojalecithine zat er niet in, dus dat kan de reactie niet veroorzaakt hebben. Mogelijk aroma's dus wel, want de herkomst staat er niet bij. Begrijp ik het goed dat dit bij andere kindjes dan ook trail and error blijft? Wat sneu, maar wel goed om te weten. Mogelijk is het dan geen extra allergie, maar reageert hij daarop melk of soja.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    En een allergoloog?

Deel Deze Pagina