Inderdaad! Zowiezo is de ondergrens die nl hanteerd om gediagnostiseerd te worden met chronisch b12 tekort erg laag terwijl er in andere (Europese) landen een veel hogere ondergrens is. Ook kan het slikken van foliumzuur (wat nog vaak in mama vitamines zit) een verkeerde uitslag geven. Mijn vriendin is verkeerd gediagnostiseerd waardoor ze 4 jaar lang met ms heeft moeten leven. Pas toen ze doodziek was kwam er een arts die eindelijk de juiste conclusie trok. Ze is nu nog steeds na 3 jaar aan het herstellen en krijgt elke week nog een b12 prik.
Ik heb hashimoto een auto immuun ziekte die oa de schildklier stil Legt en deze klachten herken ik allemaal als ik weer niet goed ingesteld ben. Vaak zijn m'n schildklier waardes goed maar m'n TPO antistoffen zijn meer dan 2500 en die moeten onder de 100 Liefst 60 zijn!! Zou de schildklier laten nakijken als ik jou was!
bij SpA is het alleen hla 27. maar die hoeft niet positief te zijn. op de site van ASAS staan de criteria
ik ben nog niet bij een reumatoloog geweest hoor zelfs nog nooit naar de huisarts hiervoor. schildklier ben ik een jaar of wat geleden eens voor geprikt. dat was goed geloof ik maar toen was er wel iets verhoogd ontstekingswaarde ofzo. maar daar is toen niks meegedaan dacht ik. allemaal lekker vaag. woensdag ga ik dus naar de huisarts. ik hou jullie wel op de hoogte
Mmm, ik zou deze toch meenemen met prikken. Zere gewrichten, hoofdpijn, moe, kort lontje horen hier allemaal bij! De advieswaarde van internationale adviesgroepen is ongeveer 100. Een huisarts of lab vindt 60 al prima.
Dusss bloedonderzoek eisen naar verschillende dingen Voor je schildklier, maar zeker ook je b12. Ik herken ook veel van je klachten en dat wordt bij mij veroorzaakt door een b12 tekort. Echter, een b12 tekort heeft een waslijst aan mogelijke symptomen, het lijkt allemaal op elkaar. Zou ook verwijzing naar reumatoloog vragen, om fibromyalgie en artritis e.d. Uit te sluiten. (Het kan natuurlijk ook een combi zijn, dat er bijv en iets van artritis is en daarnaast een tekort aan b12. Zou je daarom zeker aanraden ook verder onderzoek te laten doen. (Bij mij werd b12 tekort geconstateerd en werd doorverwezen naar neuroloog omdat ik ook vooral neurologische klachten had. Huisarts dacht dat tintelende voeten ed niet bij b12 tekort hoorde (2wat dus wel zo is), dus ben bij de neuroloog, en later internist, nog even helemaal doorgelicht ....conclusie: we kunnen niks vinden, dus het zal idd wel van het b12 tekort komen. Maar liever een x teveel gekeken dan een x te weinig)
Voor mij herkenbaar,het begon bij mij na de laatste bevalling ( 4 1/2 jaar geleden. Hier mee naar de HA gegaan en na ruim 2 jaar mocht ik eindelijk bloed gaan prikken. Hieruit bleek ik een traag werkende schildklier te hebben wat de klachten zou kunnen veroorzaken. Nu een aantal jaar verder en nog steeds klachten ondanks thyrax gebruik voor de schildklier (deze is nog steeds niet goed en de medicijnen worden nog steeds bij gesteld) Paar maanden geleden ook te horen gekregen dat mijn b12 niet goed was dus daarvoor ook onder behandeling. Bij mij is er ook gesproken over fybromyalgie maar begreep dat dit lastig is om vast te stellen,dit is voor mij de volgende stap. En wat jij ook zegt soms gaat het wat beter met de pijn en de volgende dag kan ik bijna niks. Sterke voor jou!
ik heb het even opgezocht vitamine D 65 vitamine B6 137 vitamine B1 169 ACTIEVE B12 40 ze hebben het onderzocht in het MST in Enschede vandaar dus actieve B12 en niet een normale meting
nou ik dus ook moeilijk de artsen die er naar hebben gekeken vonden het prima zo. binnen de marges dus oke jammer van je pijn/klachten maar we doen verder niets voor je heel frustrerend!! wat zou ik volgens jou kunnen doen?
in pil vorm? en maakt het veel uit waar ik deze koop? hoe lang heb jij er over gedaan om de waarde weer omhoog te krijgen? en jij bent dus nu veel minder vermoeit? ik heb wel 5 keer een vitamine B12 injectie gekregen maar veranderde an huisarts en de nieuwe vond het grote onzin en werkte er niet aan mee. dit is vorig jaar januari geweest als ik nu weer zou laten prikken zou je dat dan nog kunnen zien/merken oftewel is mijn waarde nu weer te prikken?
Capsules op basis van olie. Vitaminstore, Tuinen of bestellen op internet. Ja, ik heb daar lang over gedaan. Het eerste stuk van 30 naar 80 ging rap met 2000mcg per dag (ook in de winter). Weet sinds 2,5 jaar dat ik een tekort had. Ik wou op 100 komen en ben in de herfst begonnen met 5000mcg per dag en aan het einde van de winter had ik een waarde van 100! Ik heb ook Hashimoto (auto-immune trage schildklier) en nogal wat gewrichtsproblemen, dus ben wel vaker moe. Van die te lage D-waarde kreeg ik heel zere benen en spierpijnen. Maar ... dat zijn ook de symptomen bij een te trage schildklier. Bij mij zijn beide tegelijkertijd ontdekt.
Weten jullie het zeker dat je in die hoek moet kijken? Wat mij direct binnenschoot is dat je op zoek moet naar een ander matras en hoofdkussen.