Om heel kort te gaan: Onze oudste (4) wil geen bril, maar heeft er sinds vandaag wel 1. Het passen ging redelijk, want toen leek het nog vrijblijvend. Maar nu thuis wil ze niet meer: 'ik hou niet van een zonnebril!!!'. Rond de middag een timer gezet. Als de wekker ging mocht hij af. Vanavond mocht ze wat langer opblijven en hebben we samen een spelletje gedaan. Maar dan wel de bril op! Zo hoop ik dat ze doorkrijgt dat het voor haar loont (beter zicht) om hem te dragen. Toch twijfel ik aan de aanpak. Ben bang dat het zo nog steeds te vrijblijvend zal blijven. Hoe hebben andere mama's dit aangepakt?
Wat is je dochters sterkte? Ik zou wel proberen wat consequent erin te zijn. Hier was het de eerste dag drama. De tweede dag wou ons zoontje tv kijken, dus ik zei dat dat alleen mocht als hij zijn bril op deed, tijdens het spelen heeft hij hem ook opgehouden. Bij de lunch heeft hij hem even een half uurtje af gehad, daarna gewoon de dag uit op gehouden. De derde dag vroeg hij zelfs om zijn bril. Hij heeft dan wel +7 en +8. Hij heeft hem nu ruim een half jaar, wordt in juni 4. Wat hier wel een drama is, is het afplakken wegens een lui oog
Hier ook afplakken (ze kijkt scheel en heeft een heel hardnekkig lui oog). Maar dat is al vanaf toen ze net 1 was. In het begin ook drama geweest, maar daar was ze snel aan gewend. Sterkte is een stuk minder dan bij jouw zoontje 2x 1.75 met rechts een redelijke cyclinder.
Wat lastig! Ik heb geen ervaring met kinderen, maar naar mezelf kijkende.. Het wende bij mij niet echt toen ik hem af en toe opzette. Ik ging pas wennen aan de bril toen ik mijzelf 'dwong' hem een aantal dagen op te doen zodra ik uit bed kwam. Ik kan mij voorstellen dat jullie voor een dergelijke aanpak kiezen, zou ik misschien ook wel gedaan hebben. Aan de andere kant heb ik dat een aantal jaar terug bij een nichtje gezien: dat werkte toen niet op een vergelijkbare leeftijd, ze wilde er een 'beloning' tegenover hebben staan en droeg hem zelden terwijl het echt nodig was. Misschien toch nogmaals uitleggen waarom ze hem nodig heeft en dat hij op moet zodat ze beter kan zien? Vanaf een bepaald moment (bijv. naar school gaan) wekt misschien ook weerstand op tegen het naar school gaan uiteindelijk.. Pff.. Echt lastig! Hopelijk kunnen andere ervaren moeders tips geven Veel succes!
Misschien met een beloningssysteem werken? Als dat voor jouw dochtertje werkt natuurlijk. Een sticker plakker voor elke dag dat ze de bril ophoudt? Is de kaart vol, dan een beloning ofzo.
Op zich zegt de oogarts dat ook Abri. Dat het tijd kost om het voordeel er van te merken. Haar sterkte is niet buitensporig en met veel moeite kan ze redelijk scherp zien (zegt zij). Het is dus niet dat ze nu opeens heel veel meer ziet. Pas als ze de bril langer ophoudt zal ze merken dat het haar minder moeite kost om hetzelfde te zien (minder inspanning). Vandaar dat ik ook twijfel aan ons iets te vrijblijvende aanpak. Al heeft ze hem pas echt sinds vandaag, dus een paar dagen wennen vind ik op zich nog wel prima.
Mijn zoontje wilde hem de eerste dag ook niet op, maar daarna heeft hij hem nooit weer afgedaan en kan hij niet meer zonder, maar hij heeft ook +8. Misschien een optie om hem eerst op te doen bij televisie kijkem etc en dan steeds wat langer? Bij dexe sterkte zit er niet echt haast bij geloof ik.
Ik weet dat ik zelf vroeger op moest bouwen, beginnen met 2 uurtjes en elke dag 2 erbij ofzo. Maar na drie dagen hield ik em al de hele dag op, had er veel gemak van. (maar ik was toen geloof ik al 8 jaar).
Gelijk uit bed haar bril op laten zetten. Zelf merk ik ook dan als ik mijn bril niet direct uit bed op zet, ik dit niet direct merk (-3 beide ogen) terwijl als ik hem uit bed direct op zet wn vervolgens af doe zie ik echt geen barst. Pebeer ook mensen in je onge ing te vragen er niet teveel aamdachr op te vestigen. Dat vond ik zelf als kind (was wel iets ouder toen ik mn bril kreeg) vreselijk! Al die aamdacht om iwts wat ik zelf niet leuk vond. En probeer er zelf ook niet tevewlee bezig te zijn in de zin van dat hij haar mooi staat etc. Tuurlijk is t goed o. Het tegen haar te zeggen, maar leg t er niet te dik boven op. En anders wellicht een sticker systeem? Zijn en geen leuke diy dingen voor je bril die je via pinterest kan maken? Bijv. Zelf een brillenkoker maken etc.
Mijn dochter heeft sinds vorig jaar november een bril. In het begin wou ze hem ook niet dragen. "Zit niet lekker, ik zie niet goed mama". Ze moest hem dan van mij een bepaalde tijd ophouden en als ze heel veel zat te piepen zei ik dat hij met bv avondeten even af mocht. Na een week ofzo droeg ze hem zonder problemen en nu na een paar maand heeft ze ook echt door dat ze zonder bril minder goed kan zien. Zij heeft trouwens min dus is het voor ver weg nodig. Dan ging ik dus spelletjes met haar doen met bril op en af om haar bewust te maken dat ze sommige dingen met bril veel beter kon zien. Ook hebben we van de opticien een boekje gekregen over een kindje die een bril kreeg, die leesten we elke avond voor.
Onze zoon heeft nu een maand of 2 een bril gelukkig gaat het vanaf het begin af aan heel goed maar ben dan ook consequent met het opzetten ervan hij mag hem met het eten even afzetten. Hier wel een sterke van +7 met cilinder beide ogen
Mijn dochter heeft dezelfde sterkte en ook cilinder. Ze was 2 toen ze hem kreeg. Ze heeft hem gelijk opgezet en niet meer afgedaan. Nu wil ze hem steeds vaker niet meer op. Volgende week oogarts dus ben benieuwd of de sterkte nog klopt. Ik zou kijken naar beloningssysteem als je dochter daar gevoelig voor is. En anders toch streng zijn
De eerste week zou ik het zelf rustig opbouwen. In het begin zit het ook gewoon raar en soms een beetje vervelend! Elke dag een uurtje langer ofzo? Ik was zelf een jaar of 8 en je moet gewoon even wennen. Na een weekje moet dat wel over zijn en dan wordt je vanzelf strenger. Ze zal dan zelf ook al meer verschil gaan.merken.
Mijn zoontje heeft sinds een paar maanden ook een bril. Het is natuurlijk even wennen, maar er komt een moment dat ze echt het voordeel van de bril voelen. Dan willen ze hem zelf op! In heb begin is het ook nog een kwestie van de bril goed laten afstellen. Wij zijn denk ik wel 10 keer terug geweest naar de winkel voordat de bril goed zat (voor zolang het duurt). Dus wanneer ze zegt dat het niet lekker zit kan het ook echt zijn dat het niet lekker zit. Heeft een van jullie zelf ook een bril? Bij ons werkte dat heel goed. Ik heb zelf een bril en toen we wisten dat mijn zoontje een bril moest hebben we op een positieve manier gezegd dat hij nu samen met mama een bril heeft en dat papa dat niet heeft. Dat wij speciaal zijn en papa (nog) niet. Dat heeft hem heel erg geholpen met het accepteren van de bril. En nu wil hij niet meer zonder. Het eerste wat hij 's ochtends vraagt is zijn bril. Het kost even tijd, maar uiteindelijk hebben ze het voordeel van de bril in de gaten en is er geen "probleem" meer!
4 jaar is wel een lastige leeftijd vind ik. mijn zoon was net geen 2,5 jaar oud; ik liet hem TV kijken met bril op! little Einsteins waar een rood harige bril dragende jongen de held is. hij ljkt dus op mijn roodharige zoon. maar binnen 3 dagen was hij het gewend. en binnen 2 weken kon hij het verschil echt merken. nu wil hij nooit zonder bril. hij vindt zichzelf niet mooi zonder bril. maar mijn advies zou zijn: je kind moet begrijpen dat het echt serieus is. is geen spelletje, is geen speelgoed. het moet echt op zijn neus. kinderen snappen soms niet wat de bedoeling is. gewoon serieus praten. kijk, kiezen, steeds uitproberen en zo is de lastigste wat je moest doen met een kindje, wennen is echt veel makkelijker, ervoer ik. misschien belonen met stickers totdat je kindje er aan went?
Mijn dochter heeft ook al een bril. Ze is nu bijna anderhalf jaar en heeft al-2 aan beide ogen met een cilinder. In het begin wilde ze haar bril helemaal niet op en moest ze toch even 'lichtelijk' gedwongen worden. Wanneer ze hem op had ging er een wereld voor haar open en heeft ze hem meteen opgehouden. Ik denk dat het verschillend zal zijn met de sterktes mbt tot het ophouden van een bril.