hoe gaat dat eigenlijk?

Discussie in 'Voeding' gestart door sassie25, 30 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hoi dames,

Mijn zoontje is nu bijna 12 weken, dus het duurt nog wel eventjes voordat we gaan beginnen met fruithapjes en papflessen enzovoort, maar ik lag gisteravond in bed ineens te denken hoe ik dat nou weer moet gaan doen.

Hij zit nu zo lekker in zn ritme en krijgt om de 4uur een fles, en de laatste fles om 22:30 / 23:00. Dan wordt hij pas weer om 7uur wakker. Overdag is hij nu zo'n beetje een uur tot anderhalf uur na zn fles wakker, maar wil daarna dan ook echt wel weer slapen. Na de fles van 19:00 is hij vaak wakker tot 20:30 en gaat dan weer naar bed. Ik maak hem dan om 22:30 / 23:00 wakker voor de laatste fles.

Maar hoe laat moet ik m dan straks die papfles geven en moet ik hem dan nog steeds wakker maken voor die laatste fles? Of moet ik die fles uitstellen tot hij wil gaan slapen? Of die laatste fles gewoon laten vervallen en kijken of ie blijft slapen tot 7uur? En wat dan met fruithapjes? Geef ik die in plaats van een fles en hoe laat?

Misschien raar om daar nu al over na te denken maar ik zat er ineens over in weet echt niet hoe ik dat moet gaan aanpakken...

xxx sas

2. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoi

ik heb ook geen idee hoe dit zou moeten, en lag er idd laatst ook over na te denken! dus ik lees even mee!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hahahha.. heel herkenbaar hoor... het duurt ook even voordat je het allemaal onder de knie hebt en dan kan ZP heel handig zijn.
    Ik denk dat je nog 5 flessen geeft? Ga eerst in de loop van de komende maanden maar eens naar 4 flessen (tussen 7:00 en 19:00)

Dan heb je bijvoorbeeld dit schema:
    7:00
    11:00
    15:00
    19:00
    En dan allemaal flessen van 180/6. Als je kindje dan meer trek krijgt kan je de laatste fles gaan vullen met rijstebloem (let op: sommige kindjes krijgen hiervan obstipatie) maar dit hoeft niet (en is pas vanaf 4 maanden maar het blijft bijvoeding dus liever pas vanaf 6 maanden).
    Papflessen zijn dus helemaal niet nodig.
    Met 6 maanden (in principe) begin je met een beetje groenten of fruit. Veel mensnen doen dit tussen de 1e en 2e fles. Je kindje zal tegen die tijd weer langer wakker zijn.
    Ik deed dat een beetje anders. Ik ben met 5 maanden groenten gaan geven om 11:00. 1/2 fles, groenten en daarna de rest van de fles. Ik had niet zoveel behoefte aan een extra eetmoment.

Het CB kan je prima helpen met schema's als je dat wilt.

Bijvoeding geeft je letterlijk BIJ de flessen. Pas als ze goed gaan eten gaan er flessen af. Voor 6 maanden mag bijvoeding trouwens helemaal geen flessen vervangen!

4. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hoi Cygnet,

Ik geef indd 5flessen. Mijn zoontje is een goede eter en hij krijgt nu al 5 flessen 180+6 en de laatste fles een fles forte omdat hij best honger heeft. Hij krijgt de flessen zoals in dat schema wat jij beschrijft.
    Die laatste fles forte geef ik pas sinds vrijdag op advies van het CB. Omdat hij ineens 's nachts weer wakker werd na weken van 23 tot 7 geslapen te hebben. Die zeiden voor een papfles is hij nog te jong, dus die gaven wel aan dat ik ooit zo'n fles moet gaan geven ?

Mijn kindje is echt een avondkindje, niet altijd gaat hij om 20:30 slapen, dus hoe zit het dan met die laatste fles om 19:00? heeft hij dan wel genoeg binnen?

Pfff het is mijn eerste kindje dus alles is nieuw voor me :) vind inderdaad zp erg handig hahah. Hoeveel ik van hier al niet te weten ben gekomen. xxxx

5. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    hihi zo zit ik ook weleens :D

heb hetzelfde voedingsschema als jij :
    7-11-15-19-23 de laatste tijd alles een uurtje later, omdat hij rond 8 uur pas wakker wordt...

vandaag gaan we uitproberen of we de fles van23 uur kunnen laten vervallen, dit omdat we hem altijd moeten wakker maken uit een soort coma :D

Ben heel benieuwd of hij wakker wordt 's nachts....

wil dan een paar hapjes fruit geven, voor de fles van 15/16 uur... gewoon een par hapjjes per dag en 4 daagjes hetzelfde fruit...

uiteindelijk zal dan die fles vervangen met 6 maanden ongeveer....

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zo te horen gaat het allemaal prima. Ik zou alleen de forte om 19:00 gaan geven en om 23:00 een gewone fles. En als je dan merkt dat hij heel moeilijk wakker wordt om 23:00 dan kun je die fles afbouwen (of gewoon eens proberen weg te laten). Je kan dan die hoeveelheid bij de andere flessen voegen (bijvoorbeeld die van 19:00 ophogen naar 210 en die in de ochtend ook).
    Een papfles (rijstebloem) kan helpen vanaf 4 maanden maar het is dus zeker geen must. Als de forte werkt en je kindje blijft lekker slapen dan hoeft dat niet. Mijn zoontje (ook zo'n hongerlapje maar zat helemaal op forte) ging met 15 weken over naar 4 flessen (19:30 de laatste en 8:00 de eerste) en met 4,5 maand kreeg hij de laatste fles met rijstebloem omdat hij eerder wakker ging worden. Weer een maandje later ben ik begonnen met groenten. Ging prima. Hij is nog steeds een heel goeie eter!

Kindjes hebben een bepaalde hoeveelheid voeding nodig. Je kunt ze leren dit te nuttigen tussen 7:00 en 19:00 (of een beetje anders). Tot een maand of 4 groeien babies heel snel daarna wordt het ietsjes minder waardoor de voedingstoename iets stagneerd. Sommige kinderen blijven trouwens de 23:00 fles nodig hebben tot de vaste voeding erbij komt...

7. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Pfff klinkt allemaal best ingewikkeld ahaha ... Vanavond ging de kleine man pas om 21:30uur slapen... maak hem dan straks wel weer wakker voor die laatste fles. Vind het wel zielig om hem wakker te maken, omdat hij dan nog maar zo kort slaapt. Hoop dat hij binnenkort wat eerder gaat slapen zodat hij wat meer slaap krijgt 's avonds ( en dan hebben papa en mamma ook weer eens een avond samen) Nu afbouwen naar 4 flessen is zeker te vroeg?

Goede tip van die forte fles, maar zou hij dan niet alweer 's snachts wakker worden omdat hij honger heeft?

Sorry hoor, vraag misschien erg veel, maar van het CB hier word ik niet echt heel veel wijzer ! xxx

8. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Mijn zoontje is nu net 4 maanden, en ben dus vorige week even op het spreekuur geweest van het CB want ik zat natuurlijk ook allemaal met die vragen..

Hij krijgt op dit moment 4 voedngen van 180/6 en dan nog fruithap.

Overigens hangt het ook van het gewicht van je kleintje af wanneer ze een voeding minder kunnen proberen, bij ons was het altijd dat we hem wakker moesten maken voor de laatste voeding, en dat zag ik niet meer zo zitten want ik moest zelf dus ook wakker blijven, dus toen zei het CB tegen mij probeer dan maar 4 voedingen te doen, en dan zie je wel hoelaat hij de volgende dag is.

Hij slaapt de hele nacht door, dus krijgt zn eerste fles tussen 8 en 9 uur, en daar tellen we dan sowieso 4 uren bij op.. Maar als hij nog slaapt laten we hem lekker slapen. Maar nooit eerder dan 4 uren..

Nu had ik als advies mee gekregen dat het niet uitmaakt wanneer je fruit geeft, want het is meer een soort tussendoortje, net als dat wij bijv een appel eten.. dan laten wij ook geen maaltijd door vallen..

Dus bijv je kindje moet om 12 uur een fles hebben en hij begint om 11 uur al jengelig te worden, dan kan je gewoon proberen om een paar hapjes te geven van fruit hapje. maar je mag hem ook in de middag fruit geven..

Maar het hangt natuurlijk ook van ieder kindje af he.. Onze kleine was nu al gewoon toe aan bijvoeding, maar het kan ook gewoon zo zijn dat jullie kleine er nog helemaal niet aan toe is.

Het enige wat me nog niet echt duidelijk is, is dat bij ons geadviseerd werd om te beginnen met fruithap en als dat goed gaat naar groente hap, en vriendin van me heeft kleine die is nu 2 jaar, maar bij haar werd geadviseerd toen kleine nog baby was om met groente te beginnen, aangezien fruit zoet is en ze daarom misschien moeilijker groente willen eten..

Ach dinsdag weer naar CB dus dan nog maar eens vragen hihi..

9. Misswoody

Misswoody Lid

22 dec 2009
    77
    0
    0
    Noord-Brabant
    #9 Misswoody, 1 sep 2010
    Laatst bewerkt: 1 sep 2010
    7-11-15-19-23 werd hier al gauw iets van 8(soms 9)-12-16-20-23 omdat onze kleine man 's ochtends tussen 8 en 9 uur wakker werd. Tussen de eerste fles en de tweede fles gaf ik hem dan zijn fruithap en toen hij steeds beter groente ging eten heb ik de fles van 16 uur laten vervallen en hem rond 16.30 uur zijn groentehap met een toetje van opvolgmelk gegeven.

De laatste fles is er vanaf gegaan toen hij ongeveer 5,5 maand was. Wij maakte hem steeds rond 23.00 uur wakker en de fles ging dan leeg. Op een gegeven moment hebben we hem laten slapen en werd hij 's ochtends rond de gewone tijd wakker. Vanaf toen hebben we de laatste fles niet meer gegeven en van de fles van 20.00 uur een papfles gemaakt.

Waarom geef je alleen de laatste fles Forte? Puur om de nacht door te komen? Mijn zoontje heeft vanaf ongeveer 2 maanden alle flessen Forte gekregen (na eerst 6 weken BV en daarna Nutrilon standaard) en was daarvan veel verzadigder en meer tevreden. De ochtend en laatste fles was dan 210/7 en de rest van de flessen 180/6.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou lekker nog even afwachten. Je bent nu nog lekker met je flessen ritme bezig, aan elkaar wennen. Ik had het in die tijd ook niet geweten! Maar toen ze 6 maanden was, was het al heel anders. Rustiger, meer tijd tussen de flessen. Het ging toen heel gemakkelijk en bijna vanzelf om er ergens een hapje fruit/groente tussen te doen.

Dus neem de tijd, en tegen die tijd is er vast meer ruimte in je schema om daarmee bezig te gaan!

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hoi Misswoody,
    hij krijgt hier alleen de laatste fles forte omdat hij ook omneo voeding krijgt omdat hij zoveel last heeft met zn ontlasting en krampjes. Momenteel ben ik de lactulose die hij krijgt daarom aan het afbouwen, zodat hij het alleen met de voeding kan doen. Met poepen gaat het nu goed en hij heeft geen last meer van krampjes. Ik ben bang dat als ik helemaal overstap op forte dat het hele gedoe weer opnieuw begint. Verder is hij overdag gewoon verzadigd en maakt hij geen hongere indruk zeg maar. Sinds vorige week begon hij honger te krijgen 's nachts.

Hey Gentle, ik wilde hem nu ook nog geen groente of fruit geven hoor. Ik vroeg me alleen af hoe dat straks zou gaan als hij het wel mocht hebben.... en of je dan flessen laat vervallen, vroeger of later flessen gaat geven enz enz.

Ik heb wel het idee dat hij zijn laatste fles vroeger wil hebben ineens... gisteravond was hij ineens zo aan het huilen en huilen en niks hielp ( was om een uurtje of 9) Dus toen heb ik hem om 21:30 ofsow in bad gedaan en hem zn fles gegeven en hij is in slaap gevallen tot vanmorgen 7uur. Eergisteren werd hij rond die tijd ook al zo onrustig, maar is toen om 21:30 in slaap gevallen zonder fles. Heb hem toen wakker gemaakt om 23uur. Dus ik ga eens kijken hoe hij vanavond is... misschien gooit hij nu zijn ritme wel om.

xxx

Deel Deze Pagina