Help! Baby 6,5 maand en wil maar niet doorslapen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ilo30, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilo30

Ilo30 Actief lid

2 jan 2011
    100
    0
    0
    Hallo,
    Ik heb een heerlijk mannetje van 6,5 maand die het super doet. Overdag slaapt hij goed, hij doet 2 dutjes van 2 uur en eentje van ongeveer 45 min.
    Het enige probleem is dat hij 's nachts niet doorslaapt! Hij gaat om 20.00 uur ongeveer naar bed en tot 2.00 uur is er niks aan de hand, maar dan begint het... dan kan ik er bijna elk uur uit omdat hij wakker is, zijn tutje eruit is. Hij huilt niet echt, want als zijn tutje er weer in is slaapt hij ook weer verder maar na een 45 minuten gebeurt er weer het zelfde en dit dan tot 7.00uur wanneer hij echt klaar is met slapen. Dat hoor je dan ook meteen!!
    Ik denk zelf dat het te maken heeft met het slechte eten overdag, hij drinkt zijn 4 flessen vaak niet helemaal leeg en zijn groente wil hij ook niet. Alleen fruit krijg ik er extra in....
    Zou het zo kunnen zijn dat hij overdag niet genoeg binnen krijgt om de hele nacht door te slapen? Hij krijgt 's avonds voor het slapengaan een papfles dus hij gaat met een volle buik naar bed.

Wie heeft tips, herkent dit?? Een schema met eet-en slaaptijden is ook welkom. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen met een kindje van dezelfde leeftijd...
    Ik hoop van jullie te horen!:)

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Is niet gek, er zijn heel veel kindjes die op die leeftijd nog niet door slapen hoor. En nog wel heel veel ouderen ook. ;) Hier wordt ze nog regelmatig wakker snachts en dat hoort er gewoon bij. Maar natuurlijk niet meer door honger en dergelijke, dat was hier met een maand of 11 over.

Maar wat me opviel, is dat ik vind dat je kindje erg veel slaapt overdag?!

bijna 5 uur overdag en dan ook alweer om 20.00 op bed? Dat vind ik erg veel.
    Hier sliep ze met 6 maanden 3 slaapjes van 3 kwartier en dan 's avonds rond 21.30 op bed..

3. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Mijn zoon van 6 maanden gaat om half 8 naar bed en slaapt tot 7 uur 's ochtends. Idd met papfles kunnen ze makkelijk de nacht doorhalen. Het ligt hem waarschijnlijk in het steeds teruggeven van de speen. Niet meer doen dus, kost je 3 nachten aan gejengel of gehuil en dan is het over.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ehm tja, het is natuurlijk maar net wat je wil. Als je je kindje wil laten huilen en/of volstoppen voor 't slapen gaan, zal het wellicht een keer gaan doorslapen. Maar soms willen ouders liever dat het kindje gaat doorslapen als het er zelf klaar voor is. ;) Dus dat moet TS zelf maar uit maken, wat zij wil....

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ze vraagt een tip, dit is mijn tip. Soms kunnen ouders niet wachten "tot het er zelf klaar voor is" en zijn andere tips handig.

6. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk inderdaad dat het bij de speen ligt, misschien meerdere in bed leggen (als hij zelf al een speen kan pakken). Ook kan je inderdaad proberen om hem dan even te laten (als het alleen jengelen is). En wat slapen betreft, ieder kind is anders. Onze zoon slaapt ook overdag 2 x 2 uur en is bijna 7 maanden oud. Wel is het derde slaapje rond 16:30-17:00 er nu af. Heb verder helaas geen tips voor je. Succes!

7. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Het zou goed kunnen dat hij honger heeft (hoewel hij best voldoende krijgt overdag, er zijn wel meer kindjes die niet meteen goed fuit en groente eten)

Geef je in de nacht nog een voeding, want dan weet je zeker of het honger is of niet. Als hij na die voeding wel in één keer doorslaapt tot 7 uur, dan weet je haast zeker dat het honger is. En is zeker beter voor je eigen nachtrust! En dan is het misschien afwachten tot hij overdag meer gaat eten. Als je weet dat het honger is zou je ook een fles om 23u weer kunnen proberen, misschien slaapt hij dan wel door tot in de ochtend. Ik weet niet hoe het was toen je nog 5 flessen gaf? Maar wellicht het proberen waard.

Hier is rond 6,5 maand de 4e fles eraf gegaan. Schema toen ongeveer:
    6.00/7.00 fles 180/6 met granenpap
    vaak terug slapen tot 8.00
    9.00 fruithap (hoeveelheid van een heel potje)
    10.00-11.30 slapen
    12.00 brood (klein beetje) en fles 180/6
    13.30-14.00 slapen
    15.30 groentehap (ipv dus de fles)
    19.00 fles 180/6 met rijstebloem.
    19.30/20.00 naar bed
    3e slaapje was er toen al af, die lukte vaak niet meer, of pas om 17.30/18.00 en omdat hij dan zijn nacht niet in gaat leg ik hem indien mogelijk dus niet op bed.

Inmiddels groentehap vervangen door koekje (eet hij bijna niet) met een sapje of water (drinkt hij ook bijna niet) en de groentehap geven we nu om 17.00/17.30. Slaaptijden zijn iets geschoven maar nagenoeg hetzelfde.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

8. mroos

mroos Niet meer actief

Ik vind dat jou kindje rond die tijd dan juist erg weinig sliep.
    Net zoals een kind doorslaapt wanneer het er aan toe is, slaapt het ook wanneer het er aan toe is overdag, of vind je wakker houden overdag niet zielig..?

Mijn zoon van bijna 6 maanden slaapt ook nog helemaal niet door, is regelmatig ontzettend onrustig 's nachts. Ontzettend vermoeiend en ik kan er soms ook onzeker van worden.. Zeker omdat hij sommige nachten wel een stuk beter slaapt. Maargoed, verstand op nul, blik op oneindig, ooit komen ze er wel..

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tja, mijn zoon van 7,5 maand slaapt ook nog niet door. Het komt echt vanzelf wel. Het kan zijn dat hij toch wat wilt drinken, dat kan nog op deze leeftijd.

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hij is 6,5 maand, wat hij doet is (helaas voor jou nachtrust) heel normaal.

11. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zeg ik dan dat ze haar kindje wakker moet houden?:( Daar ben ik al hélemaal niet van. Of denk je dat ik dat deed bij onze dochter, want dan begrijp je het helemaal verkeerd. Onze dochter was (en is) inderdaad een slechte slaper maar echt uit zichzelf en niet door mama.;)

12. mroos

mroos Niet meer actief

Ik bedoelde niet dat jij je kindje wakker houdt;), maar ik bedoelde wel dat TS er vrij weinig aan kan doen dat haar kind overdag veel slaapt.. Daarom kon ik je eerste opmerking niet goed plaatsen.

13. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ons zoontje is bijna 1 jaar, een doorslapen gaat sinds 3 weken redelijk.
    per week slaapt hij nu 4 nachten door en 3 nachten is hij gewoon wakker....
    Wil je niet ontmoedigen maar denk dat dit met 6,5 maand echt niet raar is. (rot is het wel;))

14. Koesje

Koesje Niet meer actief

15. Koesje

Koesje Niet meer actief

Ilo 30 mijn zoontje is van dezelfde leeftijd en sliep tot 1 mnd geleden ook niet door. Hij was ook telkens zijn speen kwijt en dan konden we er ook een paar keer per nacht uit. Buiten het feit dat het erg vermoeiend is is het jammer genoeg niet iets wat je in de hand hebt. Ik heb hier niet zolang geleden ook 2 onderwerpen geplaatst omdat ik zo graag wilde dat hij doorsliep.
    Nu heb ik het geluk dat hij sinds kort dus zijn eigen speentje vind s'nachts. Hij gaat met een knuffel en 3 spenen (waarvan 1 in de mond) naar bed. De knuffel leggen we naast zijn gezicht want we zijn erachter dat hij het erg fijn vind om iets tegen zn gezichtje te voelen.
    Klinkt misschien gek maar we geven zijn speen ook weleens in de hand om mee te spelen zodat hij de motoriek leert van hand naar gezicht/mond en dat scheen ook te werken. Overdag probeer ik de speen eigenlijk niet meer te geven.
    Qua ritme doet hij het op dit moment als volgt (maar dat ga ik vanaf volgende week aanpassen ivm 1 fles minder):

630/700uur eerste fles 180/6
    930uur fruithap
    1030/1100 tweede fles 180/6
    broodkorstje
    1430/1500 derde fles 180/6
    1715 groentehap (half potje en evt. yoghurt)
    1845 vierde fles 180/6 met 3 schepjes pap

Dan slaapt hij van 1900 tot de volgende ochtend 630/700uur
    Overdag hebben we nog geen vast rimte omdat ik gewoon dat volg wat hij aangeeft. Meestal gaat hij om de 2.5uur naar bed of slaapt hij in de wagen als ik op pad ben. Dat zijn meestal slaapjes van 30min tot een uur.

De gouden tip heb ik helaas niet maar misschien heb je er iets aan.

Deel Deze Pagina