Baby 11 dagen: fles-vragen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door RoAn1981, 26 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter is op 15 juni geboren, geboortegewicht precies 3 kg.Tot aOp zich fgelopen maandag hadden we kraamzorg. Op dit moment geven we 70 cc per flesje, Friso, op aanraden van de kraamverzorgster. Momenteel krijgt ze om de 3 uur een fles, en ook 's nachts meldt ze zich om de 3 uur. Op zich gaat het goed hoewel ze enorm morst;.het spuit er vaak langs haar mondje langs. Ook vind ik dat ze de fles vrij snel leeg heeft; binnen 5 a 10 min is het leeg. De kraamzorg zei dat dit allemaal niets is om zorgen over te maken. Toen ze maandag voor het laatst gewogen werd, woog ze 2960, bijna alweer op.geboortegewicht dus, praktisch binnen een week, dus ze komt aan en valt niet af dus krijgt ze kennelijk genoeg binnen. Maar toch zitten me wat dingen dwars:
    1. Wat kan ik tegen dat morsen doen? Ik gebruik nu een Avent fles, met nr. 1 speen
    2. Hoe weet ik of ze genoeg binnen krijgt? Ze wordt nu natuurlijk niet meer elke dag gewogen.
    3. Is voeden om de 3 uur bij een baby van deze leeftijd normaal?
    4. Hoe weet je of je de juiste voeding hebt?

Ik weet dat dit eigenlijk vragen voor het cb zijn maar daar heb ik nog niets van gehoord, die zouden volg de kraamzorg contact met ons opnemen voor een eerste afspraak

2. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Lotte morste ook heel erg, maar de spenen (voor de brede fles) hielpen juist goed! Misschien kun je de tepelvorm spenen proberen..
    Die heeft avent ook.

om de 3 uur is zeker normaal! Wij hebben toch best lang nog op om de 3 uur gezeten.

Of je kindje genoeg aankomt weet je niet, maar als je kindje gewoon de voeding binnenkrijgt die bij het gewicht past hoef je je daar niet echt zorgen om te maken hoor!
    Je krijg als het goed is bericht van het CB inderdaad, en een afspraak met +/- 4 weken, daar wordt ze gewogen. Maar je kan daar ook altijd op het inloop spreekuur binnen lopen om te wegen.

In principe is alle voeding goed, mits er problemen zijn als reflux / extreme krampjes / koemelkallergie.
    Dus als je kleintje het hier goed op doet, gewoon die blijven geven! :)

3. tuc

tuc Niet meer actief

1. Wat kan ik tegen dat morsen doen? Ik gebruik nu een Avent fles, met nr. 1 speen
    Hmm daar nog niet veel ervaring mee...misschien ligt die aventfles haar niet lekker, je zou eens een difrax kunnen proberen??

2. Hoe weet ik of ze genoeg binnen krijgt? Ze wordt nu natuurlijk niet meer elke dag gewogen.
    Als het goed is heb je ook een verder opbouwschema mee gehad van je kraamverzorgende?? En ik ging de eerste 6 weken wel wekelijks wegen op het weeguurtje van het cb, gewoon omdat ik het even in de gaten wilde houden.
    Verder mag je meer geven als je meisje erom vraagt, 20 minuutjes is gemiddeld voor een fles. Als je weet elke week hoeveel ze weegt kun je daarmee uitrekenen hoeveel voeding ze mag hebben. De richtlijn is 150 cc per kilo lichaamsgewicht per dag, dat verdeel je dus over het aantal flesjes dat je geeft, voor hongerige kindjes mag je 180 cc per kilo aanhouden, maar dit is ook meteen de absolute max.
    Ik weet dat heel veel mensen gaan roepen: "ik keek nooit naar kilo's maar volgde mijn kindje"..ik vind dat niet slim, te veel voeding kan nl blijvende schade aan de niertjes veroorzaken, en dat merk je helaas later pas.

3. Is voeden om de 3 uur bij een baby van deze leeftijd normaal?
    heel normaal, sommige kindjes drinken al om de 4 uur, maar 3 uur is prima.

4. Hoe weet je of je de juiste voeding hebt?
    Zolang je kindje er niet op reageert (uitslag, veel huilen) is friso standaard prima hoor. Mocht ze extreem hongerig zijn of veel krampjes hebben, dan is daar speciale voeding voor.

4. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Zo'n opbouwschema hebben wij dus niet gehad...Maar als ik het goed begrijp moet ik dus naar zo'n weeguurtje wil ik kunnen uitrekenen hoeveel ik kan ophogen.
    Over dat morsen: wat zegt dat over de speen? Ze heeft een enorme zuigreflex en drinkt dus heel snel. Ze moet dan dus een speen waarbij ze harder moet werken? Naast de Avent heb ik Tommie Tippee geprobeerd en Dr Brown. Het maakte geen verschil en bij die Dr Brown kreeg ze zelfs enorm de hik en gaf heel veel terug.

5. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat morsen daar heb ik niet zoveel ervaring mee, het kan zijn dat de speen te breed is voor haar mondje..is het een kleintje. Dan kan difrax misschien beter zijn, dat zijn kleine speentjes.

Over het wegen, je moet niks natuurlijk, maar ik vind het wel verstandig om op te hogen nav het gewicht om de reden die ik al gaf voor de niertjes en de enige manier om daar achter te komen is wegen;)
    Er zijn genoeg mensen wat ik al zei die gewoon meer geven wanneer het kindje erom vraagt, maar ik vind dat niet verstandig. Ik ken zo dus een kindje dat 4 kilo weegt en dus al op flessen van 180+6 zit. Tja, ze zeggen niet voor niks dat het slecht voor de nieren is.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh als je kindje het de voorbije dagen al zo goed deed, moet je je niet te veel zorgen maken qua gewicht. Zolang ze flink drinkt en rustig is, kan je er wel van uit gaan dat alles ok is. Ik neem aan dat je de eerste weken nog wel een aantal keer bij het CB langs moet? In Belgiƫ is dat alleszins zo. Niet te veel stressen, je zal het snel genoeg merken als er iets mis loopt.

7. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Het morsen kan aan de speen liggen. Avent ken ik niet, heb difrax. Ben naar de brede fles van difrax gegaan omdat siem op den duur ook meer morstte. Mbt de tijdsduur van het flesje leeg kirijgen ligt dat aan het gaatje van de speen. Difrax heeft s,m,l en 123 speen.
    En mss is het flesje sneller leeg door het vele morsen, waardoor de voeding niet in haar mondje verdwijnt en ze geen pauze leert nemen.

Om de 3/4 uur is normaal.

Mbt ophogen elke avond met 10 cc de eerste 2 weken.daarna merk je wel aan je meisje wat ze wil!

Mbt juiste voeding, elke voeding is goed. Maar het ligt aan je meisje hoe ze reageert. Hier vanaf het begin kv en siem doet het goed, geen krampjes etc...

Als het cb je nog niet gebeld heeft, bel maar zelf! Niet wachten met vragen stellen...

8. NienT

NienT Bekend lid

12 mei 2012
    622
    56
    28
    Morsen en snel drinken deed Tim ook. Daardoor had hij ook weer extra veel last van krampjes. De difrax fles met dental speen werkte super! Daar zit het gaatje aan de zijkant ipv op het puntje en dus spuit de voeding niet direct het keeltje in.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Morse heb je vaak als de speen niet ver genoeg in de mond zit. Bij Avent mogen de lippen de harde rand van de dop raken. Zorg ook dat je kind de speen pakt, dus niet in de mond stoppen, maar met speen bovenlip aaien tot je kind zelf hapt!

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Gooi die avent weg:) bij baby die snel drink is een ramp. Probeer difrax met 1-2-3 speen staand 1 of dentalspeen. Je baby moet minimaal 15-20min doen. Koop geen brede fles want bij die speen wordt kaak niet goed ontwikkeld.
    Onze is ook enorme zuiger zelf door dentalspeen dikke voeding kreeg ze makkelijk uit.

Friso is gewoon goed. Drink ze steeds snel met difrax 1-2-3 speen op staand 1? Probeer dental speen. Geen verandering? Geef dan Friso Comfort die is dikker.

Of ze genoeg krijgt merk je of ze elke keer plasluier heeft.
    Je kan op inloopspreek uur cb ook wekelijks wegen.
    Elke 3 uur is netjes. Meestal is elke 2-2.5 uur

11. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Vandaag bij het inloopspreekuur van het CB geweest, en gewogen: ze weegt nu 2995 gram, dus bijna weer op haar geboortegewicht. We mogen nu 90 cc geven, s nachts nog wel 70 cc, en kijken wat ze doet. Tot nu toe, 2 keer, heeft ze die 90 cc ook op.

We hebben de Difrax fles gekocht, die S-vorm. Ik vind dat ze nog steeds veel morst..en 15 a 20 minuten doet ze er nog steeds niet over...Welke speen raden jullie aan, die 1-2-3 speen? Die is ook los te verkrijgen?

12. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Probeer eerst s...
    123 spenen zijn per 2 te koop... Ring en 1 speen bij elkaar ook.
    Ring gebruik ik niet. Je kunt heel makkelijk de ringen van de originele fles gebruiken... Wil je stand 1 hebben onder neusje baby dan 1/3 rechts terug erop zetten en vastdraaien.

13. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen. Mijn dochter dronk ook slecht, we zijn toen overgestapt naar de spenen van Avent (tepelvormspenen) die heeft ze nu nog en ze morst veel minder! (lees: niet)

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Roan1981:
    Dentalspeen maar je kan ook 123speen kopen met ring want bij dental is belaangrijk dat gatje boven zit en zonder ring is lastig erop te krijgen. Dental moet volledig in mond.
    Difrax: onderdeel onder moet je hard aanschroeven als ze snel drink.

Ik gebruike het dus zo: helft fles dental helf stand 3 van 123. Of een voeding volledig dental andere volledig 123.
    Ze moest dat steeds wisselen van zuigtechniekwn en raakt zo in de waar. Na 2 weken konden we gewoon terug naar kersspeen.
    Als je verdikte voeding zal geven ( nutriton doorheen of kant klaar comfort) dan zal zij nog minder morsen en minder snel drinken.
    Als ik hier gewoon standaard geef dan stroomt het ook langs mond.
    Ik geef frusocomfort en ik heb niet eens doekje nodig..

15. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier de eerste dagen ook zo'n harde zuiger. Wij gebruiken die natural speen/fles van Avent, zonder morsen. Na een onrustige nacht begonnen met veel pauzes tussen het drinken, dus 20cc drinken (ongeveer), boerpauze en de volgende 20cc. Gevolg is dat hij in het begin nog wel snel drinkt maar naarmate de fles verder op is, steeds rustiger gaat drinken. Plus dat hij alle lucht tussendoor kwijtraakt en daardoor rustiger is en beter slaapt.

Wij bouwen op van 10cc de eerste tot 100 cc door elke dag de laatste fles met 10cc op te hogen. De richtlijn is 150cc per kilo lichaamsgewicht en dat komt bij ons uit op 500cc.
    We zitten nu op de 90cc en er zit nu met name 's nachts al meer tijd tussen de flessen en soms laat hij wat staan en komen zo uit op 500cc, hooguit een klein beetje meer op sommige dagen.

Deel Deze Pagina