Geen pil maar Implanon

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Kiki, 16 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hallo meiden,

Gister ben ik bij de huisarts geweest en daar heb ik weer een lesje voorbehoedsmiddelen gehad. En eigenlijk is mijn keuze alleen maar bevestigd.

Ik ga aan de Implanon! zie ook: www.implanon.nl

Eigenlijk heb ik ook niets tegen de pil, maar ik geef borstvoeding en ik zie veel voordelen van de Implanon.
    - niets slikken, dus ook niet te vergeten.
    - kan gewoon samen met borstvoeding.
    - werking is ca 3 jaar.
    - ongesteldheid word minder of blijft zelfs weg.

nadelen:
    - hij moet er wel in :( , met een grote dikke naald onder (plaatselijke)verdoving.
    - tzt moet-ie er ook weer uit.
    - ongesteldheid word dan wel minder, maar ook onvoorspelbaar.

Nu komende maandag de 22e word-ie gezet, gelukkig gewoon bij de huisarts dus ik hoef er niet eens voor te reizen.

Voor ik het vergeet: zijn er meer meiden met ervaring met deze vorm van anticonceptie? Ik ben benieuwd.

Groetjes van Kiki.

PS Er lopen wel enkele rechtzaken van vrouwen die ondanks de implanon toch zwanger zijn, maar na onderzoek blijkt dat het staafje niet juist is ingebracht. De strijd is nu wie dan de schuldige is, arts of fabrikant?

Nou goed, mocht ik toch nog zwanger worden ondanks de Implanon, dan had het zo moeten zijn denk ik dan maar. Beter een kindje erbij dan eentje kwijt.

2. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    hai kiki
    ik zelf heb er niet echt ervaring mee, heb er zelf geen1
    maar (niet om je bang te maken ofzo ) maar ik heb wel 1 keer gezien waarvan die implanon verwijderd zou worden en toen hebben ze em dus niet meer terug kunnen vinden....?! Waarschijnlijk dan niet goed ingebracht door de huisarts ofzo (en dus ws ook zijn werking niet te hebben gedaan)...dus waarschijnlijk was er nog niks aan de hand maar toch misschien handig om te weten....(die implanon werkt immers 3 jaar)

groetjes

3. carry

carry Fanatiek lid

30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik ben ook nog steeds zoekende, klinkt wel eng zo onder de huid laten inbrengen, maar wel heel handig! Ik denk dat ik ook ga informeren. Thnx voor de tip!!! Groetjes Carry

4. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Steenwijk
    Het zit erin!

Vorige week heb ik bij de apotheek de implanon opgehaald en zo nieuwsgierig als ik ben maak ik de doos open...
    Wow, wat een joekel van een apparaat. Meteen bedenk ik weer dat ik toch een hekel aan naalden heb. Dan maar de gebruiksaanwijzing even lezen. Ook daar staan plaatjes en teksten die me er toe doen besluiten om het maar weer snel in de doos terug te stoppen en verder niet te hard over na te denken.

Gistermiddag 15:20 het uur U. Met knikkende knietjes stap ik bij de huisarts de behandelkamer in. Zegt-ie: "ik moet ook eerst even lezen hoor, want het is een flinke tijd geleden dat ik 'm voor het laatst had ingebracht."
    Nee, dat helpt niet echt tegen mijn zenuwen...
    Vervolgens kan ik gaan liggen met mijn linkerarm opzij (ben rechts, vandaar). Ik zeg nog net dat ik een mietje ben als het op naalden aankomt, dus voorzichtig aub. De arts houd er rekening mee en ik mag vooral niet links kijken. Duh, dat had ik zelf ook al bedacht.
    Dan komt de plaatselijke verdoving. En eigenlijk voel ik alleen het inimini prikje van de naald. Verder niets. Even een paar minuutjes laten intrekken en dan: Showtime!
    Daar komt de applicator, en nu lijkt-ie nog groter dan in het doosje... Oke, Kiki verman je, je hebt inmiddels genoeg prikken gehad sinds je met kindjes bent begonnen... Even weer de andere kant opkijken... En klaar is Kiki!

Ter controle laat de HA mezelf ook voelen waar het staafje zit, zodat ik altijd kan controleren oftie er nog is. Snel een prop watten en een drukverband erom en wegwezen.
    Als extra instructie krijg ik nog mee dat ik de komende 2 weken nog extra bescherming nodig heb en daarna: veel plezier ermee!
    En zodra ik last krijg, meteen aan de bel trekken. Maar in feite hoeft het staafje pas over 3 jaar gewisseld te worden. Of als ik nog een kindje wil, dan kan het altijd eerder eruit.

Groetjes van Kiki.

PS vandaag wel een beetje een blauwe plek rondom het staafje en het is een beetje een gevoelige plek. Maar dat trekt ook wel weer weg.

5. carry

carry Fanatiek lid

30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Beetje een persoonlijke vraag, maar werd het vergoed en zo nee wat moet je ervoor betalen. Ik zie wel of je deze vraag wil beantwoorden, want het lijkt mij een makkelijke methode ipv opnieuw aan de pil.
    Ik geloof dat ik nog even moet wachten met de implanon, want ik geloof dat je hem nog niet mag hebben ivm borstvoeding geven? (Of is dat niet zo) Hoop snel wat te horen. Groetjes Carry

6. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Hihhi in het eerste berichtje schrijft ze dat juist de implanon met bv samen mag.

Ik denk dat het per verzekeringsmaatschappij en pakket afhangt of je hem vergoed krijgt.

7. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Dit stond op de site van implanon:

Beschikbaarheid en vergoeding

Implanon is een dun kunststof staafje ter grootte van een lucifer, dat vlak onder de huid van je bovenarm wordt ingebracht door je huisarts of gynaecoloog.

Implanon wordt volledig vergoed voor vrouwen tot 21 jaar.

Voor vrouwen vanaf 21 jaar is anticonceptie niet meer opgenomen in het standaard verzekeringspakket. Veel verzekeringen vergoeden Implanon volledig in het aanvullende pakket. Informeer dit bij uw verzekeraar.

Implanon wordt in Nederland op de markt gebracht door Organon Nederland.

Implanon moet door je huisarts of gynaecoloog worden voorgeschreven en is verkrijgbaar bij je apotheek.

8. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Steenwijk
    Klopt helemaal Inky, ik heb juist deze manier gekozen omdat die zonder problemen samen met borstvoeding gebruikt kan worden.

@ carry: In mijn geval, ik ben bijverzekerd voor oa voorbehoedsmiddelen, is de implanon gratis. Ik moest alleen wel het bedrag bij de apotheek voorschieten: € 134,- Inmiddels is de rekening al door FBTO vergoed.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hoi Kiki,
    Hij zit er al in bij je, maar toch nog even een positief verhaal voor je.
    Ik heb van nov. '01 tot nov. '04 een implanon gehad en het beviel helemaal perfect!!
    Ik heb maar 1 klein nadeeltje kunnen ontdekken, toen hij er ongeveer 2 jaar inzat bij mij werd ik af en toe een beetje ongesteld (1-2 dagen, om de 2 maanden). Het eruit halen was iets minder leuk, aangezien mijn lichaam er erg aan gehecht was geraakt en hem had ingekapseld, maar die details zal ik je besparen :) Een verdovinkje deed wonderen, het enige wat nu nog over is, is een piepklein littekentje aan de binnenkant van mijn arm.
    Als ik een kind heb gekregen zou ik hem zo weer laten plaatsen.
    Succes ermee.
    Groetjes, Anakin.

10. Niet meer actief

Hallo dames sorry wil me er niet mee bemoeien,of de pret bederven :oops: maar mijn schoonzus had ook een implantaat de zelfde waar jullie het over hebben, en voelde zich al een week of 2 niet lekker dus naar de HA. Kon niets vinden. Dus weer naar huis. Nog een week lopen spugen weer terrug naar de HA. Die zei na onderzoek U bent harstikke zwanger! Dat had dat implantaat moeten voorkomen. Die is inmiddels bevallen van een mooie jongen. Sorry wil me er niet meebemoeien maar ja erzijn dus ook nadelen aan. ;)
    groeten jennie72

11. Niet meer actief

Ik wil ook helemaal niet de pret bederven. Maar ik heb toch een minder goed verhaal over implanon.

Ik ben zelf héél vergeetachtig dus had ik ook gekozen voor implanon. Dus maak ik een afspraak bij de arts en ik moest dus ook de implanon afhalen bij de apotheek. Tot hier ging alles goed. Ook het 'inbrengen' in de arm ging vanzelf. Na een hele tijd begin ik bloed te verliezen. Eerst druppels dan weer wat meer. In die tijd had ik ook veel last van een blaasontsteking en de arts stak het daar op. Maar ik bleef bloed verliezen. Eerst dacht ik al van naar de gyne te gaan maar naief dat ik ben bleef ik maar naar de huisartst stappen. M'n urine werd onderzocht en eigenlijk vonden ze helemaal niet veel. Uiteindelijk ben ik naar een andere arts gestapt. Mja na een tijd ga je je echt heel veel zorgen maken en denk je al aan dingen als baarmoederhalskanker enzo. Maar ook deze zei me dat het m'n darmen waren. :rolleyes: Met bloed? Mja ok... Weer aan de medicijnen en niks verbetering. Uiteindelijk was er dan toch een slimmerik die me naar het ziekenhuis stuurde voor een echo. Hieruit bleek dat ik cyste had maar die zoude niks te maken hebben met dat bloed dat ik verloor? :confused: M'n zenuwen werden erger en erger ... De arts stuurde me verder naar de gyne dus belde ik voor een afspraak. Toen ik hoorde dat ik nog veertiendagen moest wachten knakte er iets in me. Ik begon tegen haar secretaresse m'n hart uit te storten al huilend. Die besloot dat het ernstig genoeg was om me om dat moment onmiddelijk door te verbinden met de gyne zelf. Zij maakte echt tijd voor me om naar m'n verhaal aan de telefoon te luisteren. Ik moest echt alles vertellen. Het eerste wat ze vroeg was "heb je een implanon?" ik "ja" zei weer terug "dat vergif moet er onmiddelijk uit" en ik mocht twee dagen later komen. Ik moest van ver komen omdat ik wist dat zij één van de beste gyne's in Belgie is en ik wou toen echt een antwoord van iemand die er iets van afwist. Ze onderzocht me en alles was "down under" inorde buiten dat m'n darmen onrustig waren. Ze heeft ook een uitstrijkje genomen en GELUKKIG was alles ok. Dus het moest de implanon zijn. Ze wou me eerst inlichten wat die implanon was. Ze zei me dat het idd gemakkelijk is maar dat de gevolgen later echt heel ernstig kunnen zijn maar dat ze dat gewoon blijven verdoezelen. Ik zou het zelf niet geloven moest het uit iemand anders mond gekomen zijn. Dus dat ding moest er onmiddelijk uit. Een week later ging zij hem verwijderen en uiteindelijk is alles goed gekomen. Hopen we... We zullen het eigenlijk maar pas weten als ik definitief aan kinderen begin. Heeft het m'n vruchtbaarheid aangetast of niet dat zal de vraag blijven.

Ik wil niemand bang maken maar op langere termijn zou een implanon een slecht effect hebben. Volgens m'n gyne is het puur vergif en niemand van haar patienten mag hem 'dragen' dat moeten ze maar ergens anders laten doen. Momenteel zou er ook een onderzoek bezig zijn. Waarom er nog niet veel over geweten is? Mja een groot bedrijf met veel geld kan zich vrij veel veroorloven.

Ieder zijn keuze natuurlijk maar voor mij NOOIT meer.

12. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik ben ook aan het nadenken over wat ik wil gaan gebruiken na de bevalling. Ik zat te denken aan de mini pil. Die schijn je met borstvoeding te mogen gebruiken. Hoop dat ze die in Turkije ook hebben. Dit soort dingen zoals de prikpil en iets wat je in je arm moet stoppen hehe zie ik niet zo zitten :) Je schijnt er ook dik van te worden..

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Natuurlijk zijn er ook een hoop slechte ervaringen met Implanon, en die hoor je inderdaad het meeste, maar hoeveel mensen worden er niet zwanger terwijl ze de pil gebruiken? Ook heel wat.
    Verder zitten er in Implanon hetzelfde soort hormonen als in allerlei andere voorbehoedmiddelen zoals de pil, prikpil en de mirena-spiraal, alleen de manier van toedienen werkt anders. En als je hormonen als vergif beschouwt, nou, dan is het allemaal vergif!
    Ik laat me niet zo gauw afschrikken en heb ook diverse negatieve verhalen gehoord voordat ik mijn Implanon liet plaatsen, maar nogmaals, ik ben erg positief en kan het iedereen aanraden.
    En wat betreft het feit dat je aankomt... daar heb ik gelukkig geen last van gehad.
    Groetjes, Anakin.

Deel Deze Pagina