Beste UWV medewerkers, Graag leg ik onderstaande vraag voor. Deze week heb ik te kennen gekregen dat mijn functie overbodig is geworden en ontslag gaat volgen. Hopelijk heb ik snel een andere baan, maar mocht dit niet tijdig lukken, dan ben ik aangewezen op een WW uitkering. Mijn ontslag gaat in per 1-11-2015. Per 1-1 2015 heb ik ouderschapsverlof. Mijn contract is voor 36 uur, momenteel werk ik 24 uur i.v.m. ouderschapsverlof. Nu weet ik al dat ik WW krijg over mijn salaris zoals dat zou zijn als ik geen ouderschapsverlof zou hebben opnemen. Met andere woorden, opgenomen uren ouderschapsverlof tellen niet mee in de berekening voor je WW uitkering. Valt het dagloon lager uit door ouderschapsverlof, dan neemt UWV een vergelijkbare periode voor de ingang van het ouderschapsverlof. Nu is het echter zo dat mijn salaris per 1 januari flink omhoog is gegaan. Als er wordt gekeken naar het loon voor mijn ouderschapsverlof (2014), dan scheelt mij dat een hoop geld. Mijn loon voor 36 uur is namelijk met 450 euro bruto gestegen per 1 januari 2015 t.o.v. het jaar daarvoor. Welk bedrag wordt nou genomen voor de berekening van mijn dagloon? Wordt er gekeken naar het hogere loon wat ik in 2015 verdiende, maar dan uiteraard zonder de opgenomen uren ouderschapsverlof? Of, wordt er gekeken naar een periode alvorens ik ouderschapsverlof opnam? Wat voor mij heel onvoordelig zou zijn omdat mijn loon in 2014 een stuk lager lag (even los van het ouderschapsverlof)
[FONT="]Beste Nova2014,[/FONT] [FONT="]Rot dat je functie overbodig is geworden en je ontslag krijgt.[/FONT] [FONT="]Je wilt weten hoe UWV de hoogte van de WW-uitkering vaststelt als er sprake is van ouderschapsverlof.[/FONT] [FONT="]Voor de hoogte van je WW-uitkering stelt UWV het dagloon vast.[/FONT] [FONT="]Dit dagloon wordt berekend op basis van het sociale verzekeringsloon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar voordat je werkloos wordt.[/FONT] [FONT="]De uren die je opneemt als ouderschapsverlof tellen hierbij wel mee als gewerkte uren.[/FONT] [FONT="]Op deze manier wordt voorkomen dat de WW-uitkering lager uitvalt vanwege je verlof.[/FONT] [FONT="]De berekening die je in je eigen bericht aangeeft geldt niet voor de hoogte van de WW-uitkering.[/FONT] [FONT="]Alleen de hoogte van een Zwangerschapsuitkering of Ziektewetuitkering wordt op die manier berekend.[/FONT] [FONT="]Actuele uitgebreide informatie over de berekening van het dagloon WW vind je op deze pagina. [/FONT] [FONT="]Ik hoop dat je inderdaad voor 1 november een andere baan vindt.[/FONT] [FONT="]Heel veel succes ![/FONT] [FONT="]Met vriendelijke groet,[/FONT]