Advies gevraagd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door AliceK, 16 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AliceK

AliceK Lid

16 aug 2015
    13
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Ik ben 15 weken zwanger en heb 2 banen.
    De ene baan werk ik in de horeca in de bediening en bij het andere bedrijf voer ik productiewerkzaamheden uit, hier heb ik een 0-uren contract en is het oproepwerk via een uitzendbureau.

De productiewerkzaamheden worden mij lichaamelijk erg zwaar, ik weet niet goed wat ik hiermee moet, ziekmelden...of heb ik gedeeltelijk recht op een uitkering? (uitzendbureau is nog niet op de hoogte van mijn zwangerschap).

In de horeca werk ik meestal 4 avonden per week wat op dit moment meer dan genoeg is voor mij. Hierbij loopt het contract t/m 31 oktober 2015.

Wellicht kunt u mij adviseren wat ik het beste kan doen met de oproepbaan in de productie.

Alvast bedankt

AliceK

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste AliceK,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je hebt twee banen en kan vanwege je zwangerschap één van deze banen niet meer goed volhouden. Je vraagt wat je nu moet doen en of je recht hebt op een uitkering. Je hebt deze werkgever nog niet verteld dat je zwanger bent.

Als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap kan je dit melden bij de werkgever. Deze kan dan bij UWV een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen.

Denk er verder wel aan dat je voor beide banen apart een zwangerschapsuitkering aanvraagt. Dit kan je doen maximaal 4 en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap met een goede gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. AliceK

AliceK Lid

16 aug 2015
    13
    0
    1
    NULL
    NULL