Goedemiddag, Ik heb een vraagje voor mij man. Hij krijgt op dit moment een WW uitkering en deze loopt tot waarschijnlijk februari 2015. Nu hoopt hij tegen die tijd al een baan te hebben bemachtigd, maar in deze tijden is dat natuurlijk moeilijk te zeggen. Nu vroeg ik mij af of wij (hij) recht hadden op bijstand na februari 2015? Ik werk zelf parttime (ouderschapsverlof) en we hebben een koophuis, en mijn zoon is een jaar oud. Nu zag ik dat de bijstandsnorm het minimumloon is (samen)? Maar wat betekent dit? Dat de norm 1500 euro bruto is met zijn 2-en samen? Dus als ik 1500 euro bruto verdien, krijgen we dan helemaal geen bijstand? Ik ben benieuwd! Want anders weet ik niet hoe we het moeten rooien tegen die tijd... Groeten, Evelien
Beste Evelien, Ik begrijp goed dat je vragen hebt over je toekomst. Om in een tijd als deze werkloos te zijn is erg onzeker. Je wilt graag meer weten over de voorwaarden van de bijstand mocht je man niet tijdig een baan vinden. Ik wil je voor deze vragen graag doorverwijzen naar de Sociale Dienst van je gemeente. Je kunt de aanvraag voor de bijstand ( WWB ) bij UWV doen, maar je gemeente bepaalt de recht, duur en hoogte van de uitkering. Ik wens je veel succes en hoop dat je man spoedig werk vindt. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare