Herleefde ww, zw , wazo daarna weer recht op ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tweeling20, 31 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweeling20

Tweeling20 Nieuw lid

31 aug 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste webcare team! İk heb in februari 1 weekje in de ww gezeten en had vrij snel een nieuwe baan. İk heb toen 25 weken gewerkt en ben weer in de ww terechtgekomen! Mijn ww is herleefd omdat ik net geen 26 weken gewerkt had. İk heb nu tot september volgend jaar recht op ww. Maar het probleem is ik ben zwanger en in april uitgerekend. Wat gebeurd er nou als ik ziek wordt en ziek de wazo in ga? Heb ik dan na mijn wazo weer recht op mijn resterende ww? Omdat mijn ww al herleefd is? Hoe vaak kan je ww herleven? İk hoop dat ik niet ziek wordt maar met zwangerschap weet je het nooit! En welke worden er van je ww afgetrokken? Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tweeling20,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je wilt weten hoe het zit met recht op Ziektewet en zwangerschapsverlof tijdens je WW-uitkering en eventuele herleving van de WW daarna.

Wanneer je tijdens de WW-uitkering ziek wordt, kun je jezelf ziek melden. Normaal gesproken loopt de WW-uitkering de eerste dertien weken van je ziekte door. Pas als je na dertien weken nog ziek bent, stopt de WW met betalen en worden de betalingen overgedragen aan de Ziektewet. Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, stopt de WW direct en worden de betalingen overgedragen aan de Ziektewet. De eerste dertien weken van je ziekte worden wel van de duur van je WW afgetrokken.

Ben je na je verlof nog ziek? Dan kun je de dag na je verlof bellen met UWV om jezelf weer ziek te melden.

Ben je na je verlof weer beter? Dan kun je een aanvraag doen om je WW-uitkering te laten herleven. Er is geen maximum aantal keren dat een WW-uitkering herleefd kan worden. Zolang er nog duur over is en je nog niet voldoende hebt gewerkt om een nieuw WW-recht opgebouwd te hebben, kun je jouw oude uitkering laten herleven.

Actuele informatie over je recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Tweeling20

Tweeling20 Nieuw lid

31 aug 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie. İs wel wel max aantal weken/
    Maanden dat het weer herleefd kan worden na ziekte/wazo? Binnen hoelang tijd kan je je ww laten herleven?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tweeling20,

Er is geen maximum periode verbonden aan het herleven van je WW-uitkering na je Ziektewet-uitkering of zwangerschapsuitkering.
    Zodra je zwangerschapsuitkering of Ziektewet-uitkering ten einde loopt kun je je WW-uitkering laten herleven. Het maakt dan niet uit hoeveel tijd hier tussen heeft gezeten.

Je kunt de WW-uitkering aanvragen:
    1) vanaf 1 maand vóór je laatste verlofdag en/of ziektedag
    2) uiterlijk 1 week na je laatste verlofdag en/of ziektedag

Wil je graag later de WW-uitkering aanvragen omdat je bijvoorbeeld nog niet beschikbaar bent voor werk?
    Houd er dan wel rekening mee dat je dit doet binnen een half jaar nadat je Ziektewet-uitkering of WAZO is beëindigd.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Tweeling20

Tweeling20 Nieuw lid

31 aug 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste uwv. Helaas nu een hele andere vraag. Ik heb helaas een miskraam gehad met 12 weken zwangerschap. Ik was al 3
    Weken ziekgemeld. Kom ik nu meteen in de ziektewet of moeten die eerste 13 weken eraf?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tweeling20,

Mijn medeleven met het verlies dat je hebt geleden. Je wilt weten hoe het nu verder gaat met je WW-uitkering en ziekmelding.

De arts van UWV beoordeelt of je ziekmelding omgezet moet worden naar een ziek als gevolg van zwangerschap. In dat geval neemt de Ziektewet gelijk de betalingen over. Ook hierbij gebruik je 13 weken WW-rechten op. Dit is samen met de weken die je al ziek gemeld bent.

Ik wens je veel sterkte de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina