Ziektewet in met 30 weken zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lovemybaby2012, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovemybaby2012

Lovemybaby2012 Nieuw lid

21 mei 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste uwv webcareteam,

Ik ben 3 weken geleden opgenomen in het ziekenhuis ivm nierbekkenontsteking. 2 weken ziek thuis gelegen, maar dit had niks met mijn zwangerschap te maken. Daarna 1 weekje gewerkt ging nog wel, omdat ik 2 halve dagen en 2 volle dagen heb gewerkt ivm controles in het ziekenhuis. Normaal werk ik fulltime als flexmedewerkster via een uitzendbureau. Maar vandaag weer aan een nieuwe werkweek begonnen, en na 12 uur ging het weer fout. Enorme rugpijn door zwangerschap tot gevolg op hyperventilatie en flauwvallen. Dus ben ik weer teug naar huis gebracht. Zit momenteel bijna op de 30 weken zwangerschap. En ga dus eigenlijk over 4 weken met verlof. Mijn werkgever gaat mij ziekmelden bij het uwv tot aan het verlof. Alleen zou ik eigenlijk willen proberen halve dagen te werken dus 50% ziekmelding tot aan verlof. Maar ik lees overal dat het uwv met zwangerschapsverlof de uitkerings hoogte wordt gekeken naar het aantal uren wat je 4 weken voor je verlof hebt gewerkt. Dus is het dan ook echt zo dat mijn hoogte uitkering niet als fulltime maar parttime wordt uitbetaald? Omdat ik dan 50% in dienst ben of gewoon 40 uurs uitbetaling? Ik kom er gewoon niet aan uit. Als het zo is vind ik het jammer om nu halve dagen te werken maar straks maar 20 uur wordt uitbetaald in mijn verlof. Lichamelijk kan ik 40 uur werken gewoon niet meer aan.
    Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lovemybaby2012,

De hoogte van de zwangerschapsuitkering (de WAZO) wordt normaal gesproken gebaseerd op de laatste loonaangifte voorafgaand aan het verlof. Dit is het loon van de laatste kalendermaand of (als je per week of per vier weken wordt betaald) de laatste periode van vier weken voorafgaand aan het verlof.

Werkte je in deze periode minder dan normaal omdat je ziek was of verlof had? Dan kijken we naar de laatste loonperiode voordat je ziek was of verlof had.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina