Iemand ervaring met HELLP syndroom bij de eerste en nu proberen voor een tweede?

Discussion in 'Gezondheid' started by MamavanNora, Jul 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanNora

MamavanNora Actief lid

Jul 5, 2016
    469
    1
    0
    NULL
    NULL
    Iemand ervaring met HELLP syndroom bij de eerste en nu proberen voor een tweede?

Ik heb het HELLP syndroom gehad en onze dochter is gehaald bij 33+1.

Na gesprekken met de Gynacoloog hebben we toch besloten om voor een tweede te gaan.

Onze wens is sterker dan de angst. Dat klinkt heel stoer. Maar ik ben wel onzeker.

Ben heel erg ziek geweest. Weken voor de bevalling in t ziekenhuis. 5 dagen na de bevalling op de Intensive Care gelegen. Pas na 24 uur mijn eigen meisje kunnen en mogen vast houden. Het was vreselijk.

Geen visites. Geen vrolijkheid. Geen feest. Het was naar. Ook voor mijn man.

Nu hebben we statistisch gezien een grotere kans (dan een ander) dat het de zwangerschapsvergiftigings verschijnselen weer zullen optreden.

Maar die kans is dan relatief weer kleiner omdat het bij een eerste zwangerschap vaker gebeurt.

Eigenlijk ga ik er bij voorbaat maar vanuit dat het weer zo zal gaan. Om mezelf in te dekken.

Zijn er hier mensen met ervaringen met dit soort zaken?

Groetjes!

2. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

Dec 31, 2014
    449
    229
    43
    Female
    Ik heb een soortgelijk verhaal. Dochter geboren met 32+5 door Hellp. Zelf bijna een maand op de IC gelegen. Ben nu 16 wk zwanger van de tweede. Ook in overleg met de gyn. Ben vanaf wk 10 met bloedverdunners gestart voor een betere doorbloeding en sta verder onder zware controle bij een academisch ziekenhuis. Tot nu toe gaat t heel goed. Nog geen bloeddrukverlagers. De kans dat ik het tot 40 weken haal is 30%. De verwachting 4/5 weken eerder doordat ik toch weer zwangerschapsvergiftiging ga krijgen. Dan minder ernstig verwachten ze. Heb me daar dan maar op ingesteld. Alle weken meer zijn mooi.

Moet wel zeggen dat de roze wolk er niet echt is, maar ik weet wel wat ik er straks voor terug krijg straks. En ik heb me voorgenomen dat dit de laatste keer is. Zorgt ook wel voor wat rust. En de tijd vliegt moet ik zeggen. Voor mijn gevoel gaat deze tweede zwangerschap veel sneller dan de eerste.

3. Leni88

Leni88 Bekend lid

Sep 16, 2014
    807
    422
    63
    Female
    Zie mijn onderschrift.
    Nu dus zwanger van de tweede en heb van week 8 tot week 32 bloedverdunners gebruikt. Bij mijn eerste zw had ik vanaf week 30 erge vochtophopingen en de kleine bleek veel te klein voor zijn leeftijd. Deze zw helemaal geen vocht tot nu toe en de kleine heeft een doorsnee gewicht.
    De kans dat er nu nog een zwangerschapsvergiftiging ontstaat is volgens de artsen zeer klein, omdat de placentadoorbloeding er goed uitziet. Ik moet wel vaker op controle en heb elke 2 weken (op eigen initiatief) een doppler/groeiecho om alles in de gaten te houden.

Heeft jouw gyn iets gezegd over bloedverdunners? Ik weet niet of ze dit standaard adviseren, ik heb er in ieder geval alleen goeie verhalen over gehoord en mijn gyn is er ook een groot voorstander van.

4. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    Bij eerste PE met 37 weken, geen last nergens van gehad.. Zoon had wel groeiachterstand... Is met 38 weken geboren..
    Bij tweede had ik grotere kans maar vaak pas later in zwangerschap, dus ze maakte zich allemaal geen zorgen...
    Maar met 28 weken kreeg ik nu al PE.. Lang ziekenhuis bed gehad, uiteindelijk met 32 weken bevallen.. Dochter had groeiachterstand van 4 weken..
    Toen heb ik bij de derde ook bloedverdunners gekregen, maar kreeg nu al heel vroeg in de zwangerschap hoge bloeddruk.. Met 17 weken ofzo zat ik al aan de medicijnen.. Kreeg uiteindelijk pas met 36 weken PE, en ben toen ook meteen bevallen..
    Heb de hele zwangerschap niet gewerkt ( vanaf 17 weken ivm hoge bloeddruk en voorgeschiedenis)

En al mijn kinderen zijn van dezelfde vader.. Schijnt ook een verschil te zijn...
    Ik ben heel nuchter, mijn middelste heb ik pas na 3 dagen kunnen vasthouden omdat ze aan de beademing lag en eerst stabiel moest zijn.. Maar ondanks alles vond ik zwanger zijn GEWELDIG! En al mijn bevallingen even mooi en bijzonder..

5. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    Hier bij de eerste met 31+2 bevallen met een spoedkeizersnede wegens PE. Voordat we een tweede zwangerschap wilde proberen zijn we in het academisch ziekenhuis van Maastricht geweest. Zij hebben een speciaal programma voor vrouwen die PE/Hellp hebben gehad. In een dag tijd worden een aantal onderzoeken ingepland die meehelpen om de herhalingskans in te schatten. Zo kwam er bij mij aan het licht dat mijn vaten onder druk (zwangerschap bijvoorbeeld) net te weinig 'meerekken', waardoor mijn bloeddruk eerder zal stijgen.

Bij de 2e preventief bloedverdunners gaan slikken vanaf 12 weken en onder controle van de gynaecoloog vanaf die tijd. Hoewel mijn zwangerschap helaas weer gecompliceerd verliep, had dit niets te maken met mijn bloeddruk. Die is de hele zwangerschap perfect geweest :).

6. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

Aug 6, 2014
    1,580
    2
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Oosterland
    Ik lees even mee!

Kinderwens voor een tweede, bij de eerste scheen ik achteraf vanaf 20 weken een iets verhoogde bloeddruk gehad te hebben, maar pas opname met 33 weken ivm groeiachterstand (ontdekt met 28 weken en niet gerelateerd aan bloeddruk). Met 35 weken ingeleid om 14.00 omdat ik sinds sochtends vroeg buikpijn had bij m'n middenrif.
    Moest nog een week blijven op afdeling gyn, maar alleen 4 dagen nog bloeddruk verlagers geslikt.

7. Femke86

Femke86 Bekend lid

Feb 15, 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi, ik kreeg bij de eerste 'pas' in week 36 pre-eclampsie en met precies 37 weken is mijn zoontje geboren. Het ging heel slecht met hem maar het is goed afgelopen gelukkig. Zelf ook nog flink ziek geweest. Ik ben nu 21 weken zwanger van nr. 2 en vooral in het begin had ik angst voor herhaling. Op dit moment wacht ik maar gewoon af hoe het loopt...als ik graag nog een tweede wil moet ook er toch een keer doorheen denk ik dan...

Share This Page