Mijn zoontje is 4,5 week, 5 kg en 58 cm (grote vent dus). Hij is heel tevreden, nergens last van. Ik geef hem flesvoeding op verzoek, s nachts alleen bewust minder. Ik zou graag zien dat hij er s nachts wat langer tegen kan. Wat vinden jullie van zijn schema? Ja, het is veel, maar alles blijft binnen en zelden buikkrampjes. 2:30 120 5:00 120 7:30 150 11:00 150 14:30 150 18:30 160 23:00 180
Het is inderdaad wel heel erg veel, zeker voor een kindje van een maand oud. Gerekend met z'n gewicht mag hij +/- 750cc flesvoeding per dag hebben. 150cc flesvoeding per kg lichaamsgewicht. Hoe lang doet hij nu over een flesje? Welke fles gebruik je? Een baby moet 15-20 minuten (liefst 20 minuten) drinken om een verzadigd gevoel te krijgen. Sommige baby's blijven gewoon maar door drinken totdat de zuigbehoefte voldaan is. Maar als ze de fles snel en makkelijk snel kunnen drinken, zullen ze dus grote hoeveelheden wegdrinken zonder dat de hersenen het seintje krijgen dat ze vol zitten. Je geeft nu per 24 uur al meer dan 1 liter. Voor flesvoeding geld een maximum hoeveelheid van 1 liter (30 schepjes) per 24 uur. Je zit daar nu al overheen en je moet nog zeker tot de 4 maanden met alleen flesvoeding zien door te komen. Ik zou dus echt teruggaan naar naar (veel) kleinere flesjes en proberen of je de tijd van de voeding kan verlengen. Ik zou zoiets proberen: 2.30 90 + 3 5.00 90 + 3 7.30 120+4 11.00 120+4 14.30 120+4 18.30 120+4 23.00 120+4 Daarbij zijn nachtvoedingen op deze leeftijd nog heel normaal, mijn zoontje kreeg er op die leeftijd ook nog wel 2. Een enorme hoeveelheid aan flesvoeding geven zorgt niet voor doorslapen. Doorslapen doen kindjes als ze daar aan toe zijn en dan kan je inderdaad wel overdag zorgen dat ze voldoende krijgen, maar dit is echt heel veel, dus ik kan me alleen maar voorstellen dat hij daar last van krijgt en daardoor 's nachts dus juist vaker komt. Hopelijk heb je hier wat aan, ik bedoel het niet vervelend. Ik weet hoe lastig het is, zoontje dronk hier ook veel. Maar als je nu al 1 liter geeft, hoe moet je dan de andere 3 maanden nog doorkomen als ze alleen maar groter worden en behoefte hebben aan meer.
Volledig mee eens, je geeft echt veel te veel voor een baby van 4,5 week met dit gewicht. Dit is slecht voor de nieren! Kijk of je een voeding langer kan later duren zoals hier boven beschreven of ga over op voeding voor hongerige babys, maar maak in ieder geval je flessen kleiner!
Sorry maar ik snap het niet. Je kindje is 4,5 week oud, je overvoert hem en je verwacht ook nog dat hij langer slaapt snachts? Verdiep je eens in de richtlijn mbt flesvoeding en advies van olifantje. Verdiep je eens in het natuurlijk ritme van een baby en tot wanneer ze vaak nog een nachtvoeding nodig hebben. Op deze manier zal je het niet redden tot 4 maanden uitsluitend fv. En voor de 17 weken bijvoeden is absoluut niet aan te raden ivm allergien...
Als aanvulling: babietjes gaan soms juist beter slapen als je ze minder geeft....echt! En accepteer die nachtvoedingen idd, dat is heel normaal. Ik zit nog steeds met een nachtvoeding, maarja...ga gewoon op tijd naar bed en koester het nachtelijke momentje met mijn dochter. Jouw kindje is nog zo klein, stel je gewoon in op die nachtvoedingen....hij heeft je gewoon nodig. En als je goed voor jezelf zorgt, kun je alsnog gewoon uitgerust zijn