Baby van 4 maanden slaapt al weken bijna niet 's nachts

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lichtroze, 22 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Na weer een brakke nacht, toch maar eens vragen of iemand ziet wat wij fout doen.

Mijn dochtertje slaapt amper 's nachts. Ze gaat rond half 9 naar bed. Dan wordt ze af en toe wakker maar nadat we haar speentje geven slaapt ze weer verder. Wakker worden gebeurt meestal doordat ze op haar buik rolt en dan niet meer weet wat ze moet en gaan huilen. Als we haar omdraaien is het weer goed en slaapt ze verder.
    Rond 23.00 uur geef ik haar nog een voeding (ik geef bv). Dan gaan wij ook slapen. Rond 1.00/2.00 wordt ze wakker. Nadat ik haar weer heb omgedraaid en een speentje geeft slaapt ze weer. Dit herhaalt zich dan elk half uur. Uiteindelijk geef ik haar rond 3.00 uur haar nachtvoeding, waardoor ze in slaap valt en ik haar slapend terug kan leggen. Na die voeding slaapt ze een uurtje of anderhalf uur. Dan is het weer wakker worden, omrollen, huilen, en uiteindelijk gewoon wakker en brabbelen rond een uur of 6.00.

Tot ze twaalf weken was, sliep ze eigenlijk wel prima. Vaak van 23.00 tot 5.00 of soms nog wel langer. Toen had ze wel het omrolprobleem nog niet (ze kan van rug naar buik, maar andersom nog niet).

Slaapt ze overdag teveel? Ze doet vier tot vijf slaapjes en is tussendoor iets van een uurtje wakker voor ik haar naar bed breng. Meestal doet ze twee korte en twee lange slaapjes. Kort is dan iets van drie kwartier, lang is twee of tweeëneenhalf uur (soms moet ik haar dan wakker maken, anders slaapt ze te lang).

Het voelt zo alsof ik iets fout doe. Ik hoor om me heen allemaal baby's die gewoon slapen 's nachts, maar mijn dochter is steeds wakker. Ik heb per nacht vaak maar hooguit vier uurtjes slaap, bij elkaar gesprokkeld. Lichamelijk eist dat nu zijn tol en ik zit er helemaal doorheen.

Ik heb al geprobeerd haar strak in te stoppen om te voorkomen dat ze rolt, maar ze krijgt zichzelf toch los, of rolt op de buik en zit dan dus vast. Ze ligt nu gewoon in een slaapzakje.

Ziet iemand iets wat ik fout doe? Of heeft iemand een tip?

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja, ik vind het moeilijk om te zeggen of je iets fout doet. Het lijkt wel alsof ze overdag veel slaapt, maar je wekt de indruk dat het 's nachts vooral het rollen naar de buik is wat haar wakker laat worden.

Moeilijk! Het enige wat ik kan zeggen is dat bij ons 4 maanden ook een moeilijke slaapperiode was. Ik weet dat nog heel goed, omdat mijn verlof natuurlijk nét rond die tijd eindigde ;) Dat heeft ongeveer een maandje tot 6 weken geduurd. Mijn zoontje werd gedurende die periode 's nachts ook veel wakker en sliep na een speentje weer verder. Het kan dus ook een fase zijn...

Succes!

3. LesleyS

LesleyS Actief lid

17 jun 2013
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken je gevoel, mijn dochter is aanstaande dinsdag 5 maanden en rolt sinds kort van buik naar rug maar terug kan ze nog niet altijd. Hierdoor mag ze niet meer met haar armpjes in de Ergococoon. Hier resulteerd dit in bijna niet meer slapen. Ik heb een snoozslaapwikkel gekocht waardoor wij van 24:00 tot 5 nog kunnen slapen. Niet iedereen is een voorstander hiervan maar even voor de time being.

4. LesleyS

LesleyS Actief lid

17 jun 2013
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    En mijn dochter slaapt op de dag ook bijna niet sinds vrijdag

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Jij geeft BV op de klok, dus niet op verzoek? BV mag onbeperkt gegeven worden.
    Je zou eens kunnen proberen om niet te wachten tot 03.00 uur, maar juist eerder als ze wakker wordt haar aan te leggen. Mede gezien ze elk half uur weer wakker wordt, lijkt het me toch honger.Want door honger kun je slechter gaan slapen.
    Kan zijn dat ze in een groeispurtje zit en daarom iets meer behoefte aan voeding heeft.

Heb ik destijds rond die leeftijd ook gehad met beide jongens. Kregen 's nachts toen ook 2x BV, soms 3x..Dat werd vanzelf minder. Maar ik gaf dan ook BV op verzoek.

6. peppy37

peppy37 Actief lid

12 apr 2010
    145
    0
    0
    Hoi, begrijp ik het goed dat je dochter 1 uur wakker is overdag? Wat gebeurt als ze iets langer wakker blijft? Wordt ze huilerig? Als niet, dan zou ik de periodes overdag porberen langer te maken. Kijken of ze miischien 3 goede slaapjes overdag kan maken met een wakkere tijd van anderhalf uur (of zelfs 1u45min als ze dat trekt). Het kan zijn dat ze dag en nacht omgewisselt heeft. S'nachts doe je het goed: gewoon omdraaien, speentje en rustig verder slapen. Heel veel sterkte!

7. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik geef in principe bv op verzoek, maar heb heel veel moeite om haar hongersignalen te herkennen, waardoor ik soms ook maar op de klok voed. En dat geldt dan met name voor de nachtvoeding. Normaal werd ze wakker en ging ze op haar handjes sabbelen, maar nu doet ze dat niet meer. Ze wordt wakker (rolt zich meestal om) en gaat huilen. Omdat ze vaak na een speentje weer in slaap valt, en ze om 23.00 de laatste voeding krijgt (die overigens wel op de klok is), ging ik er vanuit dat ze om 1.00 niet weer honger kon hebben. Ze laat overdag gemiddeld drie uur tussen de voedingen, dus durf haar 's nachts niet om de twee uur te gaan voeden, bang dat ze haar ritme helemaal gaat omdraaien. Maar het valt wel te proberen inderdaad.

Ook haar moeheidssignalen vind ik lastig. Vaak begint ze na een half uur wakker te zijn al in haar oogjes te wrijven en te gapen. Ik heb haar net eens langer opgehouden, maar ze gaat niet huilen. Ze blijft vrolijk en lachen en brabbelen. Na 1,5 uur ging ze wel jengelen, dus heb ik haar naar bed gebracht. Dus misschien deed ik haar inderdaad veel te snel weer naar bed.

Het kan inderdaad zijn dat het omrollen het probleem is. Maar vaak ligt ze ook uren wakker te brabbelen. Ik heb ook gedacht aan zo'n snooze wikkel, maar vind vastleggen zo eng. Ben nogal snel bang, ik had ook grote moeite met haar naar haar eigen kamer te brengen, maar op die manier kan mijn man het af en toe overnemen waardoor ik soms nog een uurtje kan slapen.

Ik hoop steeds dat het een fase is, maar na 4 weken begin je aan jezelf te twijfelen.

8. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens wat ik las zijn er veel baby's van een 4-tal maanden die tijdelijk weer slechter slapen. Het gaat wel voorbij.
    Troost je: hier een borstverslaafde baby die in het begin om de 1,5 a 2uur kwam, en nu nog steeds om de 3 uur zowel 's nachts als overdag. Soms heb ik geluk en laat ze er 4 uur tussen.
    Ik ben al 4,5 maand een wrak, en had nooit gedacht dat baby's überhaupt zo'n slechte slapers konden zijn. Maar het is de liefde die ons drijft, he!
    Succes! Komt wel goed!

9. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Is ook precies de periode van een sprong. Hier precies hetzelfde. Wordt nu weer beter, alhoewel een vervelend virus nu weer voor onrustige nachten zorgt.

Drinkt je kindje echt wel goed om 23 uur? Je zou ook kunnen kijken. Wat er gebeurd als jij je kindje niet wakker maakt voor een voeding. Je nachten zijn nu toch al zo onrustig dat het het proberen waard is. Misschien wordt ze dan alsnog rond 1-2 uur wakker, maar dan zal het honger zijn en kan je gaan voeden. Wellicht verloopt de nacht daarna rustiger. Drinkt ze effectiever tijdens de voedingen die je echt op verzoek geeft.

Omrollen kan inderdaad ook lastig zijn, maar als ze gaan rollen is je kindje dus al wat wakker...... In diepe slaap zal dat niet zo snel gebeuren.

Deel Deze Pagina