Heronderzoek werk en inkomen (bijstand)

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Wie heeft hier ervaring mee? Ik kreeg afgelopen weekend een brief waarin staat dat er een heronderzoek gaat komen op de rechtmatigheid van mijn uitkering. Ik moet bankafschriften inleveren.

Nu heb ik sinds drie jaar een bijstandsuitkering en volg ik via de gemeente een leer-werk traject om uit de bijstand te komen. Ik loop stage 17 uur per week in combinatie met de opleiding. Dit is uiteraard bekend bij de gemeente. Ik heb ook regelmatig gesprekken met mijn werkcoach etc. Eind van het jaar hoop ik klaar te zijn, evt. februari, ook daar zijn zij van op de hoogte.

Ik heb dus in mijn ogen niet veel verkeerd gedaan en toch haal ik me van alles in mijn hoofd. Ik bedoel; ik krijg al het minimale, namelijk een bijstandsuitkering met aftrek van de alimentatie en that's it. Ik woon niet samen, geen relatie, werk niet zwart, etc etc Ik bedoel; waarom zou mijn recht op deze uitkering nu ineens voorbij kunnen zijn?

Er staat wel in dat het verplicht is om deze heronderzoeken te doen en wellicht maak ik me druk om niets, maar wie heeft hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten (bij blijvende twijfel ga ik alsnog bellen hoor, maar ik dacht de hele tijd; ik doe niets verkeerd, routine... maar iets in mij schiet in paniek. stukje oud zeer...)

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Is dat niet gewoon een standaard procedure dat ze eens in de zoveel tijd iedereen opnieuw beoordelen? Dus dat het niets persoonlijks is maar gewoon routine?

Zou het niet eens zo gek vinden als ze dat bij iedereen zouden doen die een bijstand heeft. Maar waarom bel je ze morgen niet even om uitleg te vragen?

Ysabella en DastyQueen vinden dit leuk.
  3. NeverGiveUp2018

NeverGiveUp2018 Bekend lid

30 apr 2018
    550
    282
    63
    Vrouw
    Noord holland
    Dit is waarschijnlijk gewoon zo'n standaard procedure die ze steekproefsgewijs uitvoeren. Als je niks te verbergen hebt is er niks om je druk over te maken. Staan er op je bankafschrift bedragen die bij worden geschreven waar je geen verklaring voor hebt of geen goede dan kan dat wel problemen geven. Denk hierbij aan bijv iets verkocht hebben via internet of bijv iemand die je even wat te gestopt heeft. Hier kunnen ze nog wel eens lastig over doen.
    Ik heb zelf in mijn bijstandsperiode ook zo'n controlle mee gemaakt en een controlle ivm alimentatie. Had ook voor beide de zenuwen maar viel uiteindelijk reuze mee.

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dat ga ik ook wel doen. Ik had vandaag al even gebeld, omdat ze het dus in de brief hebben over we gaan het hebben over participatie en bijzonderheden op het gebied van schulden en of woon-leef situatie. In alle gevallen is alles daar up to date. In het begin van het jaar heb ik alles in moeten leveren omdat de betaling van alimentatie misschien ging stoppen, omdat ex het niet kon betalen en ik met een flinke lening zit waar ik dus alleen voorsta. Ik heb toen geinformeerd naar de "wat als" hij het niet meer betaalt, heb ik een probleem. Ook meteen toen gekeken met drie mensen van daar voor evt. schuldsanering. Met de bank goede afspraken kunnen maken, waardoor ik nu kan voldoen aan de verplichtingen en omdat ik verder geen schulden heb of maak en alles goed op orde heb en het echt wel begrijp, is er dus geen sprake van een schuldhulptraject. Dat is in juli middels de nazorg door de gemeente ook afgesloten. En ik volg een re-integratie, waarvan ze dus volledig op de hoogte zijn. Dus dacht ik;lijkt me dubbel werk. Daar heb ik vanochtend dus ook over gebeld. Toen zei de consulent; ok, dan hebben we het inderdaad niet over schuld en werk etc. en achteraf dacht ik; wat blijft er dan nog over? Periodiek lever ik alles ook netjes aan. Dus ergens dacht ik; ok, laat los, niets aan de hand. Maar de andere kant in mij is zo bang voor dat addertje onder het gras.. ik merk dat ik er toch weer onrustig van wordt. Ik moet er volgende week pas heen. En ja, dus ik ga toch maar wel bellen morgen en dit uitleggen. En ik hoop op wat ervaring hier.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als je voor jezelf niets kan verzinnen waar ze je op zouden kunnen korten dan is er ook geen rede om je druk te maken toch? Ik blijf er bij dat dit gewoon een soort standaard procedure is om te kijken of inderdaad alles klopt zoals je zegt dat klopt. Ik zou mij er niet zo druk om maken in ieder geval.

6. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Heronderzoeken worden standaard uitgevoerd en moeten volgens mij verplicht om de zoveel tijd uitgevoerd worden. Ze kijken dan of je nog steeds recht hebt op de uitkering. Het zou kunnen dat in de tussentijd je situatie gewijzigd is waardoor je geen recht meer zou hebben.

Als je situatie niet gewijzigd is maakt het dus verder niets uit.

7. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb bij SoZaWe van een gemeente gewerkt en bij ons was het standaard procedure eens in de zoveel tijd. De bijstand is een, willen ze graag, tijdelijke situatie. Om deze reden wordt er om de zoveel jaar zo’n toetst op rechtmatigheid gedaan. Kan uiteraard per gemeente verschillen hoe vaak etc.

Maar, lang verhaal kort: maak je er niet al te druk om. Zit je onder een bepaald minimum, dan heb je recht op je uitkering.

Deel Deze Pagina