Heropening middelbare scholen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door GossipGirlxoxo, 30 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Zoals ik het begrepen heb mogen middelbare scholen vanaf 31 mei weer volledig open en moeten ze vanaf 7 juni weer volledig open als ze nog wat tijd nodig hadden om het eea te regelen.
    Nu heb ik van de school van zoon een mail gehad dat ze pas na de zomervakantie volledig open zullen gaan. Dat ze de rust en regelmaat die ze nu hebben belangrijk voor de leerlingen vinden en dit tot ze zomervakantie zo blijven doen. Andere reden ervoor is dat ze niet kunnen checken of kinderen echt 2x per week een thuistest doen, dat ze dat ook niet kunnen verplichten maar dat docenten bang zijn dat dit dus niet nageleefd zal worden (wat ik begrijp want 2x per week een wattenstaaf zo diep in een kinderneus kan nooit goed zijn en Rutte riep tot zeer kort geleden dat testen zonder klachten totaal zinloos was, dus weer zo tegenstrijdig).

De indeling ziet er nu zo uit.
    Lesuur 1 8.30 tot 9.30
    Lesuur 2 9.30 tot 10.30
    Pauze 10.30 tot 11.15
    Lesuur 3 11.15 tot 12.15
    Lesuur 4 12.15 tot 13.15

De klassen zijn opgesplitst in 2 helften. De ene helft heeft het 1e en 2e uur les fysiek in de klas op school, de pauze om naar huis te reizen en dan het 3e en 4e uur online thuis les (live met de andere helft van de klas die dan fysiek les heeft)
    De andere helft van de klas contra, 1e en 2e uur online thuis les (live met de andere helft van de klas die dan fysiek les heeft) dan tijd om naar school te reizen en het 3e en 4e uur fysiek les in de klas op school.
    Dit wisselt dan om de dag. Dus ene dag 1e en 2e uur op school, dag erna 3e en 4e uur op school enz.enz.

Ik had me er echt op verheugd dat ik vanaf begin juni weer 2 kinderen volledig op school had zitten en voor mijn kind is dat gewoon beter want van die online lessen maakt hij een klein zooitje. Hij is aanwezig maar ik geloof niet dat hij net zo goed oplet als dat hij echt in de klas zit, dat merk ik aan zijn hele houding, onderuitgezakt op zijn bank in zijn slaapkamer en zie hem nooit notities maken⁶.

Mijn vraag, hoe gaat dat op de middelbare scholen van jullie kinderen? Gaan die wel weer volledig naar school straks? En mag school dit op eigen houtje zo bepalen? Ik dacht dat die volledige opening echt een verplichting is en geen keuze? En als dat zo is, waar kan ik dat dan hogerop zoeken? Het is maar tot eind juni want de school gaat verhuizen naar een ander pand en daar starten ze na 25 juni mee dus dan stoppen de lessen helemaal en komen er alleen nog wat groeps activiteiten (1 a 2x per week een paar uurtjes met de hele klas) maar dan nog, het is nog een week of 4 en dat is best veel les nog vooral omdat bijna alle docenten in die paar weken hun laatste toetsen en eindopdrachten willen proppen dus het rooster ook aardig vol zit. Door deze hele situatie start zijn zomervakantie (op wat leuke activiteiten na) 2 weken eerder. Na de zomervakantie duurt de vakantie 1 week langer, ivm die verhuizing, de week daarop hebben ze weer 2x een dagdeel leuke activiteiten ter kennismaking met de klas voor ze de 3e week pas weer echt met les beginnen. Dit betekend dus een zomervakantie van 10 weken (met daarin 6x een dagdeel leuke dingen). Ik vind dat bizar lang gezien er al zoveel les is gemist en ze dus ook nog niet eens fulltime weer naar school gaan begin juni terwijl dit wel mag/moet? Ben ik nou zo een zeikerd? Zoon vind van wel maar dat snap ik die vind elke dag langer niet in de klas heerlijk meegenomen. Man vind dat ik niet moet klagen voor ik weet hoe andere ouders van zijn leerjaar erin staan. Jullie mening zal voor mij dus doorslaggevend zijn in hoe ik dit op ga pakken!

Sorry voor het lange verhaal maar stel jullie mening in deze situatie zeer op prijs dus bedankt alvast hiervoor!

2. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Nou wij hebben dus nog niks gehoord van mijn zoon zijn school wat ik al erg bijzonder vind terwijl het morgen 31 mei is.
    Wat mij betreft zou het tot de zomervakantie wel mogen blijven hoe het nu gaat 3 om 2 naar school en rest dus thuis huiswerk maken want het gaat nog maar om 7 weken tot de vakantie maar ik heb geen idee hoe school het gaat oplossen.
    Zodra ik wat hoor zal ik het hier wel laten weten.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Scholen moeten 7 juni weer helemaal open zijn. Ze krijgen extra week om dit regelen..
    mijn zoon gaat al vanaf opening scholen halve dagen en start 7 juni met hele dagen..
    Ik zou directie van de school benaderen, en daarna het bestuur van de school.. (er vanuitgaande dat deze onder een scholengemeenschap valt)
    Een MR van de school is ook een weg die je kunt bewandelen, die moeten dit namelijk goedkeuren.. en de behartigen ook de belangen van de ouders

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.215
    15.012
    113
    Vrouw
    Ik snap jullie school wel. Ze zijn daar heel druk met de planning rond de verhuizing en dan moeten ze nog even een paar weken alles omgooien.
    Maar ik snap niet waarom ze voor zo'n raar rooster kiezen. Twee lesuren per dag op school en twee thuis. Waarom maar zo weinig les?

Hier was het tot afgelopen vrijdag les volgens het standaard rooster. Wel ingekort naar een 40-minutenrooster ipv 50 minuten. De ene week ging zoon op maandag, woensdag en vrijdag naar school. De andere week op dinsdag en donderdag. Steeds met de halve klas.

Vanaf maandag gaat hij idd weer de hele week naar school. Met het verzoek de zelftesten te gebruiken.
    Daarover zit ik aan de ene kant in dubio. Ga ik dat doen?
    Zo'n zelftest gaat niet diep de neus is. Maar max 2,5 cm dat is prima te doen.
    Vorige week heb ik een zelftest gedaan bij mijn zoon, die sloeg licht positief uit. Dus een ritje naar de GGD. Daar was hij gelukkig negatief.
    Maar ik snap aan de andere kant goed dat het voor de leerkracht een fijner idee is om leerlingen tegenover je te hebben die getest zijn.
    Ik heb al tegen mijn zoon gezegd dat ik waarschijnlijk wel ga beginnen met zelftesten, maar als hij regelmatig positief is en bij de GGD negatief blijkt te zijn stop ik ermee.

5. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.775
    2.452
    113
    #5 nijn37, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
    Foutje

6. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.775
    2.452
    113
    Komende week mogen scholen er nog voor kiezen om niet geheel open te gaan, vanaf 7 juni zijn ze dit wel verplicht. In het nieuws las ik dat er een aantal scholen zijn die aangeven dit niet te gaan doen en dat die een bezoek van de onderwijsinspectie kunnen verwachten. De school van dochter gaat vanaf morgen weer geheel naar school. We kregen daar een heel positieve brief over als ouders.
    Die thuistesten hoeven inderdaad niet zo ver in de neus. Dat lijkt me prima te doen en dochter gaat dat ook gewoon doen. Ik hoop wel dat we niet regelmatig een vals positief krijgen als ik dat hierboven nu zo lees. Dat lijkt me wel stressvol.

Wat betreft die verhuizing: ik snap dat dat een hele organisatie is, maar ik vind wel dat het ten koste gaat van veel lesweken voor de kinderen. Zeker in de huidige situatie waarbij ze al zoveel hebben moeten missen. Ik vraag me ook af of dat zomaar mag. Ik zou er ook niet bepaald blij mee zijn. En ik snap dat de kinderen het wel best vinden ;)

GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Hier per 7 juni volledig open, de zelftesten heb ik nog niet gezien. Het gaat welgeteld om twee lesweken want daarna hebben ze geen lessen meer. Ik ben 1000% voor kinderen op school maar niet met de huidige beperkingen en alle stress en onrust eromheen. Die twee weken maken ook niks meer uit voor dit vreselijk k** jaar, mijn kind heeft het heel zwaar maar doen alsof die volledige opening opeens het verschil gaat maken is gewoon niet eerlijk en niet reëel.

Youtan, Zoe123 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Mijn oudste gaat vanaf volgende week weer helemaal naar school. We hebben er een mail over gehad. De school was er niet blij mee, maar zegt dat ze het doen omdat het moet.

Wij gaan die zelftesten niet doen. Hij is vorige week nog positief getesten is net dit weekend weer uit quarantaine, dus ik vind het wel best zo.

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.215
    15.012
    113
    Vrouw
    Ach wat erg dat jouw kind het zo zwaar heeft:( sterkte daarmee❤️

Ik ben het met je eens dat het voor die paar weken echt geen verschil meer maakt. Geeft waarschijnlijk alleen naar veel onrust.

Mijn zoon heeft vanaf half december de helft van zijn klas niet meer gezien. De hele groepsdynamiek is weg. Dus moet opnieuw gevormd worden. Voor dat dat weer lekker draait is het vakantie...

Amarens en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.215
    15.012
    113
    Vrouw
    Nee, dan zijn die zelftesten niet nodig. Sowieso gaat de GGD hem de eerste 8 weken niet testen. Dan zit je alweer bij de zomervakantie.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.293
    25.760
    113
    School van middelste dochter gaat volledig open op 7 juni. Ze hanteerden sinds de lockdown wel een 40-minuten rooster (ipv 50) en dat blijven ze doen tot aan de zomervakantie.
    Zo kunnen ze nog een middagprogramma aanbieden aan kinderen die extra hulp/begeleiding nodig hebben.

12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wij gaan vanaf morgen ook weer terug naar volledige klassen en het volledige rooster (ik ben docent). Ik vind het best apart dat hiervoor gekozen is, gezien het feit dat het bij de meeste scholen laatste week van juni proefwerkweek is en er daarna geen lessen meer zijn. We hebben het dus over welgeteld 3 weken. De klas weer bij elkaar gaat een hele hoop onrust geven, leerlingen moeten weer aan elkaar wennen (net als aan het begin van het schooljaar in een nieuwe klas). Ik denk daarom dat het eerder averechts gaat werken en dat wij, de docenten, er nog een hele kluif aan gaan hebben om de klassen weer in het gareel te krijgen, zodat ze nog wat opsteken in die laatste weken. Het was bij ons vanaf begin maart al zo, dat alle leerlingen elke dag op school kwamen, de ene helft in de ochtend, de andere helft in de middag. Hybride lesgeven gaat echt goed nu en iedereen is er aan gewend, dus waarom dat allemaal omgegooid moet worden voor die laatste drie weken is mij echt een raadsel.
    Ik hoop van harte dat alle ouders hun kinderen inderdaad twee keer per week testen en dat er geen grote uitbraken zullen volgen, maar ik heb er een hard hoofd in.

MissBlue, Zoe123 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Dit is ook zo op de school waar ik werk. Leerlingen gaan de ene week 2, de andere week 3 dagen naar school.
    Ik vind het rooster van jouw school erg onhandig klinken, dat is erg veel fietsen voor steeds maar een paar uurtjes.

Ik begrijp je frustratie, zeker met de verbouwing. Maar ik denk ook dat het goed is om de andere kant te bekijken. Dit is toch al een klote jaar, die paar weken meer of minder maken het verschil echt niet. Dus als die verhuizing dan toch een keer moet gebeuren, dan dit misschien wel de beste tijd.

Zoals hierboven al is geschreven, met volledige klassen zullen leerlingen niet ineens een fantastische leeropbrengst hebben. Het sociale aspect gaat dan veel meer aandacht krijgen. En leerlingen moeten ook gewoon weer aan alle veranderingen wennen, die gaan niet ineens 'aan' alsof er nooit iets anders is geweest.

Effectief gaat het nog niet eens om 3 weken extra les. De helft daarvan gaat hij tenslotte al naar school, dus het is maar 'winst' van 1,5.

14. GossipGirlxoxo

Ja ze vallen onder een scholen gemeenschap van 6 scholen totaal. Zou jij het overkoepelend orgaan benaderen of de directie van de eigen school? En wat voor argumenten kan ik gebruiken? Bijvoorbeeld de vraag waarom ze denken dat ze de regels van de overheid aan hun laars kunnen lappen? Zal het zoden aan de dijk zetten als ik in dat gesprek vermeld dat ik informatie ga inwinnen bij de onderwijs inspectie hierover?

15. GossipGirlxoxo

#15 GossipGirlxoxo, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2021
    Het is een dalton school. Ze hebben altijd maar 4 lesuren per dag. Die duren normaal 1 uur en 15 minuten en ze hebben dan nog elke dag een dalton uur van 45 minuten waarin ze zelf kiezen bij welke vak docent ze gaan zitten om bijvoorbeeld huiswerk voor dat vak te maken met hulp of te leren voor een toets met hulp of extra uitleg te krijgen als de stof die ze op dat moment behandelen lastig voor ze is. Ik vind dit dalton onderwijs met lesuren van 1 uur en 15 minuten heel fijn want door de vaste structuur van de lestijd per les hebben ze amper huiswerk. Alles word zoveel mogelijk in de les gemaakt en anders in het dalton uur. Als ze het goed plannen op school en in de les niet te veel met vrienden buiten zijn hebben ze thuis nooit maak huiswerk alleen leer huiswerk.

Edit. Dat dalton Lesuur is ivm corona komen te vervallen omdat ze in dat uur met leerjaar 1 tm leerjaar 6 door elkaar heen zitten bij een vakdocent en dat is natuurlijk gevaarlijk mocht er 1 besmettizijn dan moeten er direct heel veel klassen in quarantaine.

Zxcvb vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

Klopt en soms valt er nog een les uit en dan moet hij bijvoorbeeld alleen voor mentoruur of tekenen 1 uur naar school fietsen. Ik ben een slecht voorbeeld maar vorige week gebeurde dat een dag dat het ook nog eens met regen met bakken uit de hemel viel toen heb ik school gebeld dat hij een beetje verkouden was en hij dat mentor uur digitaal mee zou doen ipv life op school in de les.

spruitje80 vindt dit leuk.
  17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.215
    15.012
    113
    Vrouw
    Dat snap ik heel goed. Mede om die reden heb ik besloten om er in ieder geval aan te beginnen. Vorige week had zoon een licht positieve zelftest, maar bij de GGD negatief. Als er regelmatig een vals positieve zelftest komt weet ik niet of ik ermee doorga.
    We gaan het zien...

18. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    618
    651
    93
    Vrouw
    Mijn zoon moet sinds vandaag weer fulltime naar school. Aan de ene kant ben ik er blij om, want zijn resultaten waren wel wat minder geworden. Aan de andere kant betekend het weer omschakelen en een hoop aanpassingen voor maar een paar weken.
    Ook is het rooster dat ze in elkaar geflanst hebben echt om te huilen.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

7 juni natuurlijk pas :rolleyes:
    En een flinke klaag brief vanuit de directie dat ze het allemaal maar moeilijk vinden, spannend, lastig, weetikveelwat.
    Het rooster is weer normaal met 45 minuten.
    Wij gaan hem gewoon 2 keer per week thuis testen, vind ik uiteindelijk wel belangrijk.

20. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    https://nos.nl/artikel/2382910-deel-middelbare-scholen-wil-nog-niet-volledig-open-twijfel-bij-ouders

Hier handig artikel! Staat ook in dat ze verplicht zijn om 7 juni volledig open te gaan.
    je kunt dus ook melding maken bij onderwijs inspectie, nog effectiever vermoed ik!
    Ik zou telefonisch contact opnemen met directie, aangeven wat er ook in het artikel staat en als zij bij hun standpunt blijven melding bij onderwijsinspectie maken

Deel Deze Pagina