Kinderwens en vaccinatie

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Delacour, 7 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Delacour

Delacour Bekend lid

25 nov 2019
    989
    1.263
    93
    Vrouw
    Goedemorgen,

Misschien is dit onderwerp al aan bod gekomen, maar ik zit met het volgende.

Ik zit nu in ronde 2 voor een kindje. Ook ben ik binnenkort aan de beurt om me te laten vaccineren. Ik wil dit op zich wel laten doen, maar ik weet niet wanneer. Op internet lees is zoveel verschillende info. Misschien is hier iemand die alle info op de voet volgt en mij kan uitleggen hoe het nu precies zit?

Ik kan na deze ronde even onze pogingen on hold zetten, maar dan is het advies om twee maanden te wachten na de tweede prik? Eigenlijk voel ik hier niet zoveel voor, maar als dat het beste is ga ik dat doen.

Ik kan ook gewoon doorgaan met proberen en mij laten vaccineren, maar wat ik dan vreemd vind is dat er wordt geadviseerd de tweede prik uit te stellen als je na de eerste zwanger bent. Alleen... zwangeren kunnen toch gewoon gevaccineerd worden? Is dat dan niet een beetje tegenstrijdig?

Zijn er vrouwen die in het zelfde schuitje zitten/hebben gezeten? Wat ga jij doen of heb je gedaan? En zijn er vrouwen die mij het bovenstaande kunnen uitleggen?

Sorry voor de lange intro, maar ik zie door de bomen het bos niet meer o_O

2. AuroraLeigh

AuroraLeigh Actief lid

22 okt 2019
    167
    312
    63
    Ik denk dat het advies i.v.m. het uitstellen van de tweede prik alleen geldt als de eerste prik met AstraZeneca was. Er wordt nl. geadviseerd zwangeren momenteel alleen Pfizer of Moderna te geven.

Delacour vindt dit leuk.
  3. Chrystal86

Chrystal86 Bekend lid

13 mei 2020
    618
    672
    93
    Vrouw
    Hier vind je iets van info https://www.freya.nl/qa-coronavaccinatie-bij-fertiliteitstraject-kinderwens-zwangerschap/

Ze hebben laatst het advies aangepast waardoor het geen probleem meer zou moeten zijn om de vaccinatie gewoon te nemen.
    Zelf ben ik er nog niet over uit aangezien we in een ICSI traject zitten en het enigste wat ik kon vinden over timing bij een cryo tp was een week voor je verwachte menstruatie maar in mijn geval zou dat dan 2 dagen na een tp zijn en dat vind ik dan weer niet z'n fijn idee.
    Aangezien ik vorige maand al een verplichte rust maand had na de verse tp wil ik eigenlijk nu weer gewoon door en niet weer een maand moeten overslaan, dus moet nog even kijken wanneer een goed moment zou zijn.

De vaccinatie zou op zich geen effect moeten hebben het enigste is dat mocht je man na de vaccinatie koorts krijgen kan dat zorgen voor een slechtere kwaliteit voor 3 maanden.

Delacour vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Voor zover bekend maakt het geen verschil. Ja koorts kan een factor zijn, maar die speelt bij covid ook. Maar in zulke trajecten zou ik geen risico willen lopen, niet met covid maar ook niet met vaccinatie. Omdat je ook niet weet wanneer het aanslaat.

Weet niet of er een termijn zit qua "uitstel" wat je had gelezen. Maar ondanks gebrek aan wetenschappelijke artikelen wilde ik wel ná het eerste trimester pas vaccineren. En ontloop ik covid als een gevorderd kluizenaar, maar dat is ook vanwege mantelzorg en ik écht geen trek er in heb. :roflmao:

En ja het kan dan alsnog mis gaan, maar in t eerste trimester is het risico van een spontane miskraam wat hoger en ookal had die hele vaccinatie er geen zak mee te maken (waar je nooit achter zou komen) ik had daar mezelf wel verweten. Klinkt allicht wat raar maar zo werkt mijn brein nou eenmaal ook wel weer.

Enige afweging die je kan maken is evt een pauze, maar je behandelaar zou toch ook redelijk de ins en outs moeten weten lijkt me. Of intern een contactpersoon hebben die op je specifieke vragen een antwoord heeft.

Deel Deze Pagina