Pop poli?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Duchess, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zijn er hier moeders die ervaring hebben met de POP poli?
    Ik ben zojuist bij de verloskundige geweest omdat ik aan het doordraaien ben, ervaar mijn zwangerschap als enorm stressvol en kan hier niet goed mee om gaan.
    Nu mag ik naar de POP poli voor eventueel begeleiding en vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft.

2. Within

Within Niet meer actief

Ik heb 9 januari mijn intake gesprek bij de pop poli. Ben doorgestuurd door mijn psychiater omdat ik net een traject op de PAAZ heb afgerond en daarnaast AB slik.

3. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben even op de pop-poli geweest omdat ik voor mijn zwangerschap anti-depressiva gebruikte. Hier ben ik mee gestopt vlak voor mijn zwangerschap en door alle hormonale veranderingen was er een mogelijkheid dat het nodig was weer te starten met medicatie.
    Ik maakte me enorm veel zorgen en was alleen maar aan het piekeren terwijl ik wel enorm blij was en ben met de zwangerschap en wij heel erg uitkijken naar ons kindje.
    Met ongeveer 17/18 weken werd het gelukkig weer wat stabieler bij mij.

Behandeling of gesprekken bij hen was verder niet nodig (ik heb wel een lijntje lopen naar ggz ivm klachten uit het verleden indien nodig), ik ben ook niet gestart met medicatie en het gaat erg goed. Wel heb ik bij hen een zwangerschapscursus gedaan met andere vrouwen die in het verleden of in het heden psychische klachten hebben (gehad) of psychische klachten hebben gekregen tijdens of na een vorige zwangerschap. Hier werd ook een stukje RET toegepast en een plan gemaakt voor het geval dat je klachten krijgt na de bevalling (met wie kun je contact opnemen, hoe ziet je netwerk eruit, wie zijn de mensen die je kunnen steunen en op welke manier kunnen zij dat, wat is gedrag waaraan je bij jezelf merkt dat je bijvoorbeeld in een depressie glijdt). Het was absoluut niet therapie-achtig, daar zat ik namelijk ook totaal niet op te wachten maar wel nuttig (vond ik) en het is ook 'prettig' te weten dat je niet alleen staat want ik voelde me zo schuldig naar de kleine omdat ik me zo voelde op dat moment en zo piekerde/stresste terwijl ze zo ontzettend gewenst is. Er komt ook nog een terugkomdag met babymassage.

Mocht ik klachten krijgen na de bevalling mag ik ook contact met hen opnemen.

Ik vind het heel rot voor je dat je je zo voelt, ik hoop dat daar verbetering in komt en dat ze je daar op de pop-poli mee kunnen helpen.

4. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Ik ga binnenkort ook voor het eerst, omdat ik erg angstig ben. Zie altijd beren op de weg en kan daarom moeilijk van alles rondom zwangerschap en het kindje genieten. Ben benieuwd of ik er baat bij ga hebben! Ik zie het eigenlijk als een stukje begeleiding om wat meer ontspannen te worden.

5. Becky8

Becky8 Lid

18 jun 2012
    78
    0
    6
    NULL
    NULL
    ik ben ook geweest, omdat ik na mijn vorige zwangerschap een PND heb gehad.
    toen wij weer over een 2e gingen denken, ben ik op aanraden naar de POP poli geweest.
    voor mij heel verhelderend en pretig om te weten dat, mocht het bij deze zwangerschap weer gebeuren, of erna, dat je dan ergens terecht kunt.
    ik had een gesprek met een kinderarts, gynacoloog en een psygoloog. voor mij had ik meer aan de gynacoloog en de psygoloog. de kinderarts vertelde mij, als het toch mis gaat en ik in de zwangerschap AD moet slikken, wat dat dan betekend voor het kindje.
    gelukkig gaat het goed. ( heb zo m'n tegenslagen, maar het is te doen :) )
    Op het moment heb ik geen vervolg afspraak, maar mocht ik dat nodig vinden, om te praten of stappen te ondernemen. dan kan ik altijd bellen en kan ik direct terecht.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Thanks voor jullie reacties.

Ik heb geen depressie oid maar ons kindje is misschien niet gezond en heb daarbij erg veel stress door angst voor vroeggeboorte ivm verloop van mijn vorige zwangerschap. En daar bovenop komen nog een hoop andere dingetjes die me gestressed maken. En ik weet momenteel even niet meer hoe ik dat moet handelen. Het is me gewoon teveel.
    Of ik echt gesprekken wil/krijg weet ik niet. Ik heb inprincipe niet zozeer behoefte aan intensieve begeleiding maar wellicht idd een cursus oid of gewoon iig al de handvatten van waar je terrecht kunt mocht het echt niet meer gaan etc. En eventueel rustgevende medicatie oid als dat nodig mocht zijn. Dan kunnen ze bij de POP poli natuurlijk een stuk meer.
    Ik heb eerst vrijdag een afspraak bij de gynaecoloog voor de zwangerschap en zal daar nogmaals met haar overleggen over de POP poli. Ik heb verder geen psychische klachten oid maar de stress wordt me gewoon teveel en akn daar misschien wel wat ondersteuning bij gebruiken.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zo zie ik het ook.
    Misschien moet ik het ook maar zo gaan benoemen, want merk dat sommige mensen erg negatief reageren als je het over psychiatrische hulp hebt. Ik mankeer niks, ik trek het gewoon even niet meer.

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik ga op 18 december a.s. naar de Pop Poli. Ik ben in 2010 depressief geweest en merk dat ik er onder invloed van de hormonen nu af en toe weer behoorlijk last van heb. Ik slik op dit moment geen medicatie maar dat heb ik wel gehad.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    ik ben tijdens de zwangerschap van de tweede naar de pop-poli verwezen, die zit gelukkig in ons eigen ziekenhuis. Mijn gyn zat ook in het team dus had zo een afspraak.
    Heb in het verleden een fikse depressie gehad en ging toen weer een beetje onderuit. Na de intake werd duidelijk dat medicatie nog niet nodig was, ben wel door een spv-er ( die ik al van lang geleden kende!) begeleid.
    Na de bevalling werd ik na een half jaar toch somberder toen ik ging minderen met de bv. Heb toen medicatie gekregen die samen kon met bv ( Notrilen)

Als het helemaal fout was gegaan was op de afdeling psychiatrie een moeder-baby-unit.

10. mam1983

mam1983 Actief lid

22 jun 2009
    214
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Als het hormonaal is kunnen jullie ook eens googlen op eileen engels.

11. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Hier ook geen depressie of iets dergelijks. Kan me moeilijk ontspannen omdat ik me snel druk maak... Dat is het eigenlijk. Zie het dan ook niet echt als een intensief traject, maar misschien kunnen ze me daar leren om minder bang te zijn/ beren op de weg te zien.

12. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#12 sunshineS1976, 12 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2012
    Hoi hoi

Hier is de POP poli net aan het draaien, maar weten veel vk's / gyns nog niet hoe het protocol verloopt.
    Ik ben dan ook door de vk doorgestuurd naar de medisch psycholoog, daar loop ik vanaf 17 weken bij en ga er elke 2 weken heen.
    Ook vanwege extreme angsten, stress en gevoeligheid voor een depressie. Zag er erg tegenop, maar vanaf het eerste gesprek een prettig gevoel. Fijn om je ei kwijt te kunnen en een realistische kijk op zaken te krijgen. Krijg ook veel handvatten mee om met bepaalde zaken om te gaan. Sommige dingen blijken niet bij mij te werken en dan proberen we weer wat anders. Erg fijn!

Je moet er zelf ook veel voor doen hoor, zoals mijn psych zegt: "er zit helaas geen aan-/uitknopje om je stress en angsten weg te drukken." Ik moet thuis in een schrift mijn gedachten en gevoelens bijhouden, wanneer ik me goed voel en hoe dat komt en wanneer het mis gaat en daarbij de oefeningen doen die me zijn aangeleerd.

Ben nu ook trouwens doorgestuurd naar een psychiater (via de POP poli) die mij nu ook een stukje moet gaan begeleiden. Dit omdat hij 24u oproepbaar is mocht dat nodig zijn en ook evt medicatie kan gaan uitschrijven. Ben bijv ook erg bang voor een postnatale depressie en ze willen me heel goed in de gaten houden en begeleiden de komende tijd.

Deel Deze Pagina