we gaan deze maand 2 basisscholen bekijken voor onze oudste dochter/ Welke vragen allemaal stellen en wat belangrijk om te weten
Hoe gaan ze om met pesters en gepeste kinderen? Wat wordt er gedaan aan soc. emot. ontwikkeling? Wordt er in niveaugroepen gewerkt? Hoe worden kinderen begeleid die niet goed mee kunnen komen of het juis heel goed doen? Hoe worden ouders geïnformeerd over de voorgang van hun kind? Hoe groot zijn de groepen? Zijn er combinatiegroepen? Hoe wordt er vorm gegeven aan evt. identiteit?
- wat doet de school met excellente of juist zwakke leerlingen (maw leerlingen die anders dan het gemiddelde zijn) - Wat is het onderwijstype - hoe groot zijn de klassen - hoeveel klassen, en hoeveel meesters en juffen zijn er (vind persoonlijk meesters op een school wel goed!) - Wat gebeurt er in de pauzes, en als het regent? - wat zijn overblijfmogelijkheden - wat voor manieren van toetsen wordt er gebruikt - ik let op netheid, hoe ziet de school eruit? (al is dat nu misschien wat lastig beoordelen omdat de schoonmakers staken) - hangen er veel eigen werkjes van leerlingen - wat voor extra activiteiten doet de school - past het onderwijstype bij mijn kind - is er op de school een intern begeleider, remedial teaching en orthopedagoog - welke groepen zitten bij elkaar in de klas - Welke indruk maken de leerkrachten op je? stralen ze rust uit, zijn ze enthousiast, voel je je welkom? - wat voor rapportage krijg je (cijfers van 1 tot 10, letters of een schaling) - wat is de ouderbijdrage en wat wordt daaruit betaald - Wat wordt er van de ouders verwacht (ouderparticipatie) Maar het belangrijkst: wat is je eigen algehele gevoel bij de school?
Zowiezo naast al bovenstaande vragen op de site van de onderwijsinspectie kijken... De school opzoeken en kijken hoe ze scoren!!
Ik ben hier ook afgegaan op de reactie van ons zoontje. Op de ene school kroop hij helemaal tegen ons aan. Een week later ging hij op een andere school helemaal los met de spullen in het lokaal. Echt zo'n groot verschil. Wij voelden ons op die 2e ook prettiger. En de onderwijsmethode sprak ons duidelijk meer aan. Naast de vragen over pesters/gepesten-snelle/langzame leerlingen, kun je ook vragen hoe de doorsnee kindjes worden behandeld. Hoeveel aandacht krijgen zij. Zijn er veel bijzondere kindjes, sneeuwt zo'n kindje dan niet onder. Dus wordt aan elk individu evenveel aandacht besteed?
ik lees mee. zal ik straks ook nodig nodig hebben. Er komen veel interessante dingen naar boven waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
ik lees ook even mee kleine staat al bij 3 scholen op de wachtlijst. dus als er straks plek komt wil ik een goede wel overwogen keus maken (we wonen in een nieuwbouwwijk)
Mja en vergeet niet.. Wat vind je zelf belangrijk? Maar ik merkte wel dat na het eerste schoolbezoek... Je bij de tweede school meer gerichte vragen hebt. Ook wik gingen voor de school met de net andere onderwijsmethode nadat dat de enige school bleek waar dochterlief zich meteen op het gemak voelde. Plus nog aantal andere redenen.. Maar dat speelde ook zeker mee
Heeft de school ook geen website? Wij hebben afgelopen maandag onze dochter ingeschreven, maar had erst ook hun website bekeken. (School was me aangeraden door mensen wiens kinderen er al gingen.) Schoolreglement/werking stond uitgeschreven, maar ook activiteiten die gedaan werden, samenwerking met de Ouderraad enz...