Ben benieuwd wanneer jullie kindjes een sprongetje hadden/hebben.. Lune is nu ruim 8 weken en is met 34 weken geboren. Ze huilt de laatste dagen sneller en haar voedingsritme is inmiddels ook in de war Vraag me af of ze een sprongetje kan hebben.. En wanneer gingen jullie kindjes lachen en 'spelen'? Dat duurt hier nog wel even denk ik want heb pas sinds kort het idee dat ze wat meer ziet en zich een beetje kan focussen (lees: scheel kijken )
Deantje lachte met 2 maanden pas "echt", geen lachstuipjes maar echt lachen dus. EN spelen doet ie pas sinds kort, denk sinds 2 weekjes.
tsja, ik vind het lastig sprongetjes te herkennen, maar Thomas had zijn eerste echte lachje (dus geen stuipje) met zo'n 9 weken. Maar nu sinds een week (hij is nu 12 weken) lacht ie pas echt veel vaker en kun je ook cht grapjes met hem maken! Echt gezellig. Hij maakt nu ook geluidjes! Als je hem dan nadoet, dan gaat hij vaak gezellig door met geluidjes maken, zodat het net lijkt alsof je een gesprekje voert! Ook sinds deze week kijkt hij veel gerichter naar ons en naar zijn mobiel die boven de box hangt. Met een week of 8 kon hij zich ongever 15 min vermaken in de box zonder te huilen. We moeten dan wel in de buurt blijven... Hij grijpt (nog ongericht natuurlijk)/speelt nu ook sinds 1,5/2 weken met doekjes en rammelaartjes. en als hij op zijn buikje ligt om te oefenen om zijn hoofdje omhoog te houden, kunnen we dit nu stimuleren door aan de kant te gaan staan waar hij niet naar toe kijkt en dan gezellig tegen hem te praten/ aanmoedigen. Hij wil dan naar ons kijken en doet dan uit alle macht zijn best om zijn hoofdje te draaien! Lastig he? In alle boeken staat wanneer ze ongeveer alle dingen moeten kunnen, maar dat is allemaal niet van toepassing op premature kindjes....
In de boeken staat dat je bij prematuurtjes de gecorrigeerde leeftijd aan kunt houden. Bij ons komen de sprongetjes aardig overeen met de sprongen die hij op z'n gecorrigeerde leeftijd moet hebben.
@ malaika: ja in principe is dat inderdaad zo... Ik merk alleen dat Thomas met sommige dingen echt op zijn gecorrigeerde leeftijd zit, met andere dingen weer meer in de buurt van zijn kalenderleeftijd en weer andere dingen ergens tussenin.... Oftwel: we zien het wel!
Mijn zus haar beebje is 2 maanden te vroeg geboren, in het begin bleef hij erg achter lopen, met lachen was hij bijvoorbeeld heel laat, pas toen hij 5 maanden was, spelen deed hij heel af en toe in het begin, maar echt dingen pakken enzo doet hij sinds een week of 4 DEnk dat het gewoon erg verschild per kind, net als bij kinderne die wel gewoon op tijd geboren zijn
vind het erg lastig.. als ik denk.. hij zit in een sprongetje en ga gecorrigeerd kijken dan kan ie dat allemaal al.. Dus ja, Mika hioudt zich aan zijn eigen sprongetjes haha Maar in grote lijnen klopt het wel vind ik..
Helemaal mee eens.. volgens onze fysio komt het dat ze sommige dingen al wel doen door alle prikkels. Maar Britt die tilt pas sinds 2 weken haar hoofd omhoog als ze op haar buik ligt...