Beste lactatiekundige ik kom net van het CB waar ik mn kleintje heb laten wegen. Ze woog vandaag 3465 gram. Vorige week maandag 15-09 daarentegen woog ze 3380 gram. Ze is dus helaas niet veel aangekomen. Terwijl ze de weken hiervoor wel lekker aankwam. De maandag daarvoor woog ze 3100 gram en daarvoor 01-09 woog ze 2800 gram. Je zal wel begrijpen dat ik me zorgen maak. Op het CB vonden ze het niet schrikbarend aangezien ze nog genoeg plasbroeken heeft ongevver 5-6 per dag en zelf komt voor haar voedingen en aslert is als ze wakker is. Maar toch ik ben er niet gerust op! Ze komt ongveer nog zo'n 8-10 keert per dag voor een voeding, met uitschieters erbij naar de 12 toe en heel soms tot nu toe 2 dagen 7 voedingen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik tot aan zaterdag aan toe, alle voedingen met een tepelhoedje heb gegeven. Dit aangzezien ze mn borst niet kom aanhappen vanwege vlakke tepels. Ze hapte dan aan en liet na 2 teugjes alweer los en begon weer opnieuw, wat resulteerde in erg pijnlijke teples bij mij. Nu proberen we iedere dag zondert hoedje te voeden. Wat ik meestal probeer wanneer ze de tepel er mooi uit heeft gezogen met het hoedje. Dit lukte haar tot voor zaterdag niet.....maar sinds zaterdag heeft ze de smaak te pakken en kan ik haar voeden zonder bijna het hoedje te gebruiken. Op de nachtvoeding na dan, want dan is ze te moe. Daar ben ik dus al heel blij mee. Ik heb op eigen initiatief een borstkolf gehuurd en kolf mijn borsten na wanneer ik gevoed heb. Niet alle voedingen hoor, want daar kom ik niet aan toe aangzien ik tijd te kort kom daarvoor. Want voeden kost soms al snel 30-45 minuten.Maar vanmorgen had ik na 1 keertje kolven een opbrengst van 80 cc. Nu mijn vraag is, kan ik hier mee doorgaan.....en haar daarbij vaak aanleggen en telkens 2 borsten laten drinken?/ Heb je misschien nog een ander advies? Van het CB moet ik meer rust nemen en meer drinken. Dat is t enige wat ze me konden vetellen. Beetje magertjes vond ik dat, vandaar mn vraag aan jullie deskundigen! Ik moet wel zeggen dat ik er aardig doorheen zit op het moment, vanwege het weinige slapen en zorgen maken om haar...... ga morgen naar mn ouders voor wat rust en hulp, aangezien mn man voor zaaken weg is. Hopelijk kan je me helpen! groetjes foreverfriend
Hallo, Wat een getob met de hoedjes en de vlakke tepels. Wel super dat het nu wel een beetje lijkt te gaan met het aanhappen. Ik kan me voorstellen dat je je toch zorgen maakt over haar gewicht. Zeker omdat je zelf al aangeeft dat het voeden zelf niet echt lekker loopt. Ze komt vaak, da tis goed omdat ze daarmee zelf zorgt dat ze veel kleine beetjes drinkt. Ik kan via de mail wel wat info over het aanleggen geven maar ik weet dat dat zeker met vlakke tepels niet meevalt. Ik raad je aan om een LK bij jou in debuurt te bellen en een afsrpraak te maken zodat ze kan meekijken met het aanleggen. Zij kan je hoogstwaarschijnlijk wel helpen iom haar meer effectief te laten drinken. Het feit dat je pijnlijke tepels krijgt geeft aan dat het aanhappen nog niet helemaal goed gaat. Ze moet nog meer borst in haar mond krijgen. Dat je kolft is super, heel goed dat je dat zo hebt gedaan. Zoals je zelf goed hebt begrepen berust BV op vraag en aanbod. Je kan je voorstellen dat wanneer je kindje niet volledig effectief drinkt er wel gedronekn wordt (dat blijkt anders was ze niet aangekomen) maar dat de vraag achterblijft. Daardoor neemt de productie ook af. Iets wat we met een tepelhoedje wel vaker zien. Door extra te kolven creeer je meer vraag en dus meer aanbod. Kies een paar momenten op de dag waar je tijd hebt en kolf dan na de voeding je borsten extra leeg. Dus eerst haar gewoon voeden en dan 3 keer of zo extra verder leegkolven. Dit is vette melk (dia kn je haar extra geven) en het stimuleert je productie. Als je het teveel vind wordne dan kan je ook zeggen dat je een paar voedingen helemaal kolft en dat je dan de melk met een flesje aan haar geeft. Ik zou nu echt even kijken of je een LK kunt afsrpeken. zij kan nog beter dan via de mail een beleid opstellen wat optimaal is voor jullie situatie. Misschien dat met een kleine handreiking bij het aanleggen het ineens wel goed gaat en dat al het kolven niet meer nodig is. Geniet van de goede zorgen bij je moeder. Succes Ilse
Hi Ilse heel erg bedank voor je antwoord! Ik ben alweer wat geruster. IK kolf nu inderdaad ongeveer 3 keer per dag af en geef haar 3 keer afgekolfde melk. Zodat ik in ieder geval zeker weet dat ze tenminste 3 keer voldoende binnen krijgt. Ik ga volgende week naar een lactatiekundige, voor wat tips. Ben erg benieuwd wat ze nu maandag zql wegen met dit nieuwe plan! Ze lijkt heel tevreden en slaapt al beter.....dus positief! Hopelijk vannacht nu ook wat langer achter elkaar zodat ik even kan bijtanken. Nu ze goed uit de fles kan drinken, kunnen anderen mensen ook even de zorg overnemen, wat mij erg goed doet! geeft een hoop rust. Het afkolven gaat ook steeds beter vanmorgen 140cc en vanmiddag 120 cc, beide borsten weliswaar, maar het begin is er! Erg bedankt voor je advies. Ik houd je op de hoogte na maandag. Groetjes foreverfriend
Hi Ilse ik wilde je nog even laten weten wat mn kleine meid weegt vandaag. 3560 gram 95 gram aangekomen. niet veel, maar ze komt aan..... ik hoopte op meer. En snap er ondertussen nog steeds niks van waarom ze nu maar zo weinig aankomt en de eerste weken 280 gram? Maar goed het CB zei ook dat ik me geen zorgen heofde te maken. Ze is alert en heeft goede plasbroeken en komt zelf voor haar voedingen. Ik heb me vorige week laten verwennen bij mn ouders.....dat was ff lekker. Ben er erg van bijgekomen en hoop het zo te houden! Dus ik pak mn rust daar waar mogelijk en drink 2 liter per dag, om zo maar voldoende vocht binnen te krijgen wat weer goed is voor de productie. Ik ga op deze hand verder en ga volgende week weer wegen. Bedankt voor je luisterend oor! groetjes
Hi Ilse en Heidi ik wilde jullie toch nog even laten weten dat mn meisje nu 3800 gram weegt. In een week tijd 240 gram aangekomen Ze doet het dus super goed. Ik ben helemaal trots. Ik ben erg blij dat ik toch heb volgehouden, hopelijk is dit ook een stimulans voor moeders waar het ook even niet zo lekkr gaat! Hier doen we het toch voor....... Liefs