Groenige poep en onverzadigbaar

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lola, 30 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste Ilse,

Mijn dochter van nu 2,5 weken oud drinkt prima aan de borst en mijn melkproductie is prima. Toch wil ik even je mening weten over het volgende:

De poep van Emma neigt nogal naar het groene. Ik heb begrepen dat dit bij kindjes die borstvoeding krijgen kan wijzen op het te weinig binnen krijgen van de achtermelk.

Nu is het zo dat Emma daarnaast nogal een overzadigbare indruk maakt. Ze drinkt 2 keer 20 minuten aan de borst en wil daarna vaak nóg een keer. Ik heb melk in overvloed en een behoorlijk sterke (bij tijd en wijle zelfs behoorlijk pijnlijke...) toeschietreflex. Als ik aan één borst voed, loopt de andere bij wijze van spreken leeg. Ook lek ik door zoogcompressen en Lilypadz heen alsof het niets is, draag zelfs dubbele compressen om doorlekken te voorkomen. Aan de hoeveelheid melk ligt het dus niet. Emma heeft trouwens bij elk voeding een zware plasluier...

Maar kan het zijn dat Emma te weinig achtermelk en dus te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het klinkt eerder dat ze erg veel voeding te verwerken krijgt! Super!
    Dat is niet erg, maar kan ongemakkelijk zijn. Let er op dat ze rustig de voeding tot zich kan nemen, laat evt. de eerste melkstroom (toeschieten) even weglopen, tot er niet meer zo'n spanning op staat. Dan kan ze rustig aan de borst en drinken tot ze zelf klaar is met een voeding (met alles erop en eraan, dus ook verzadigen van zuigbehoefte en bij mama zijn!) in tegenstelling tot wanneer haar maag wordt vol gespoten door melk en ze dus loslaat omdat er niets meer bij kan. (en na een half uur toch nog bij mama willen, nog willen zuigen, toch nog honger ivm minder vette melk)

Laat eerste melk weglopen en blijf nog even 2 kanten aanbieden. Wil ze dan nog na een half uur, kun je evt. de laatstgegeven kant nog aanbieden.

Je zit nog in de periode van afstemmen van vraag en aanbod, dus om nu alle middelen rondom veel melk in te zetten vind ik wat vroeg, straks heb je het weer nodig!

Succes en geniet van je meisjes!
    Heidi Margit

3. Beste Heidi Margit,

Dank je wel voor je antwoord!

Ik merk eerlijk gezegd dat ik best wel onzeker wordt van het feit dat je bij borstvoeding niet veel hoeveel je kindje binnenkrijgt.
    Zo heeft Emma de ene keer genoeg aan één borst en de andere keer is ze dan echt niet verzadigd en moet ik de tweede borst ook aanbieden. Er is geen peil op te trekken, ook al niet omdat ze bijvoorbeeld na een voeding van één borst wél een flinke mond terug geeft en na een voeding van twee borsten weer niet...

Mijn oudste dochter heeft ook borstvoeding gehad, maar doordat zij de tepel niet goed in haar mondje pakte (ze liet mijn tepel tig keer tijdens een voeding uit haar mondje glippen...) ben ik toen al snel overgestapt op 'fulltime' kolven.
    Ook nu merk ik weer dat wanneer ik een voeding kolf (zoals vandaag in de auto, omdat we naar Ikea gingen...) ik dat als een opluchting ervaar. Want dan weet ik wat ze binnenkrijgt. Uit een flesje drinkt ze trouwens gemiddeld zo'n 100 tot 110 cc.

Ook boert Emma slecht. Vaak wacht ik ruim een half uur tevergeefs op een boertje en leg haar vervolgens maar in bed omdat ze in slaap gevallen is. Daar begint ze echter meteen te huilen en als ik haar dan oppak, komt er meestal na een poosje alsnog een boertje. Zijn er tips om een kindje wat gemakkelijker (lees: sneller...) te laten boeren?

Deel Deze Pagina