Herstel baarmoeder na miskraam

Discussie in 'Miskraam' gestart door Sophietje86, 23 mrt 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Goedemiddag,
    Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen van medelotgenoten. Iets meer dan een week geleden heb ik een miskraam (tweeling) gehad bij 8 weken, dit is opgewekt met Cytotec. Erg heftig maar denk wel dat alles eruit is gekomen. Bloedverlies is na een weekje gestopt. Sinds gisteren voor het eerst weer gaan sporten, maar daarna krampen en lichtroze afscheiding. Nu is het een beetje overgegaan in zeurderige pijn. Ziekenhuis gaf aan dat dit wel kan omdat de baarmoeder nog herstellende is. Maar ik heb in november ook een miskraam gehad (5 weken en spontaan) maar toen was ik sneller hersteld.
    Zijn er hier lotgenoten die ook deze krampen/rugpijn/afscheiding langere tijd na de miskraam hebben ervaren? En zo ja, hoe lang hield dat aan? Misschien wil ik ook wel te snel van alles…
     
  2. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Bij mijn 1e miskraam heb ik 3 weken last gehouden van krampen, zeurderige en soms stekende pijn en wat bloedverlies.
    Bij de 3 erna (allemaal met Cytotec) duurde dit korter.
    Sterkte! Zou even rustig aan doen, maar doen wat goed voelt
     
  3. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Dankje! Fijn om te horen dat je ook diezelfde klachten toch nog een tijdje had. Klinkt raar, maar je snap het wel denk ik. Begon een beetje te twijfelen of het wel normaal was, maar als ik het zo hoor dat kan dat dus wel degelijk. Ik denk dat ik het sporten nog even wat rustig moet doen.

    Heftig dat je het al 4x hebt moeten meemaken, heb je ook verdere onderzoeken laten doen? Dit werd bij ons nu ook aangegeven, maargoed kan pas na 3 maanden en je mag dan niet zwanger zijn. Arts gaf aan dat er vaak geen oorzaak wordt gevonden, dus wij willen het daar niet vanaf laten hangen.
     
  4. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.404
    362
    83
    Zuid-Holland
    Wat verdrietig, sterkte!

    Heb je een controle echo gehad? De keren dat ik lang last had waren er resten te zien op een echo.
     
  5. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Dank je. Controle echo staat op 19 april gepland. Het vreemde is dat ik er niet altijd last van heb, soms komt het en dan is het weer weg. Wat deden ze dan met de resten die te zien waren?
     
  6. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.404
    362
    83
    Zuid-Holland
    Allereerst afwachten, want na een menstruatie kunnen de resten weggaan. Één keer duurde het 3 maanden, toen hebben ze de resten dmv een hysteroscopie weggehaald.
    Ik verloor niet alleen roze, maar ook zo nu en dan bloed en krampen.
    Bij jou is het nog maar een werk geleden, dus wil niet zeggen dat je resten hebt hoor. Sowieso kan bloedverlies na een miskraam langer dan een week duren. Hopelijk stopt het snel!
     
  7. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Sterkte! Die controle echo heb je wel best laat pas. Ik had hem 2 dagen na het verlies, maar dat kwam omdat ik de week erna niet kon. Hier in principe dus na een week na het bloeden al controle.

    Ik weet dat het per mk heel erg kan verschillen hoe lang het herstel duurt. Bij mij was het spontaan. Ik was vrij snel schoon maar het duurde 7 weken voor mijn cyclus weer terug kwam.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.629
    13.982
    113
    Hier was alles weer normaal na de eerst opvolgende normale cyclus. Daarvoor was t wat chaotisch.

    Met de bevalling van M (15 wkn) kostte dat 2 rondes voor fysiek normaal, maar ik denk dat de mentale dreun daar meer debet aan was. Kostte ff eer mn lijf weer in de meewerkstand ging, net alsof er een PMS lang bleef hangen.
     
  9. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Dat vond ik ook al dat die controle echo zonlang op zich laat wachten. Je hoort overal weer wat anders. Gynaecoloog zei tegen mij dat ze een controle echo maken na de eerstvolgende menstruatie, maar het is maar de vraag of ik dan een menstruatie gehad heb maar dat maakt denk ik ook niet zo uit.
     
  10. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Ja je hoort best vaak dat het lichaam weer even moet ‘resetten’. Het is ook nogal wat natuurlijk, alleen geduld is in deze best lastig soms.
     
  11. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.285
    4.641
    113
    Vrouw
    Sterkte!!

    Ik heb zelf 3 weken geleden een vroege miskraam gehad. Heb totaal een week bloedverlies gehad, en 2 dagen daarna had ik de controle echo. Ik had ook wat last van m’n buik en soms rugpijn. Tijdens de echo bleek dat ik toen m’n eisprong alweer bijna had, dus dat verklaarde waarschijnlijk ook de ‘klachten’.
     
  12. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik vind dat apart. Als er nog restweefsel zit is het maar de vraag of het er vanzelf uitkomt en je ongesteld wordt..

    Misschien is dat het verschil tussen gyn en vk?
     
  13. WWJD

    WWJD Niet meer actief



    Dat is een goeie omschrijving. Zo voelde het hier ook.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.629
    13.982
    113
    Soms blijft er wat weefsel zitten wat klachten geeft.

    Een volle menstruatie veegt de boel vaak (maar niet altijd) compleet schoon. Vrij efficient proces waar geen enkele vervelende ingreep voor nodig is.

    Vandaar dat ze het erna mikken met terugkomen met een beetje marge voor evt reset cyclus.
     
  15. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Volgens mij is idd de gedachte erachter dat een menstruatie de boel schoonveegt, zoals hieronder ook al aangegeven wordt.
    Er werd mij door de arts gezegd dat je weer gewoon alles kan doen (sauna, zwemmen en dus ook zwanger worden). Maar stel dat er restweefsel zit, dan lijkt me dat zwanger worden niet mogelijk is…niet dat ik dat nu perse gelijk wil, maar vraag het me wel af.
     
  16. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Dat denk ik dus ook. Dat heb ik liever dan dat er alsnog curretage uitgevoerd moet worden.
     
  17. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.739
    1.309
    113
    Vrouw
    Allereerste veel sterkte!
    Hier duurde het 4 maanden. Moest m’n menstruatie afwachten die maar niet kwam. Na een hele poos toch een ‘menstruatie’ die niet ophield. Na veel aandringen en meerdere echo’s bleek er restweefsel te zitten wat bij een volgende menstruatie weg zou moeten gaan. Dit gebeurde niet. Al die tijd bloedverlies gehad wat na een tijd ook niet meer fris rook. Ook een paar keer plotseling heftige pijn, kramp en dan verloor ik een mega stolsel. Echt heel erg vervelend. Uiteindelijk werd er nog een placentarest van 1 bij 2cm verwijderd middels een scopie. Na die scopie was mijn cyclus direct weer normaal.
    Ik voelde mij niet serieus genomen, werd de hele tijd weggewuifd dat het vanzelf over moest gaan.
    Daarna nog twee miskramen gehad. Die waren gewoon duidelijk met start en einde, mijn cyclus was ook direct weer normaal waarbij ik de miskraam zelf als dag 1 van de cyclus kon zien.
     
  18. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Ik zou ook zeker geen voorstander zijn voor curettage als het niet nodig is, maar ik ben wel van mening dat optijd controle veel leed kan voorkomen zoals @Sophie2019 zegt. Je kunt bij het zien van restweefsel nog steeds de menstruatie afwachten en toch in de gaten worden gehouden.
    Een menstruatie kan heel ontregeld zijn en uitblijven, zeker met restweefsel.
     
  19. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Jeetje wat heftig allemaal. Dan is het maar goed dat je zelf blijft aandringen. Als ik twijfel dan ga ik weer bellen.
     
  20. Sophietje86

    23 nov 2022
    22
    5
    3
    Vrouw
    Ben ik helemaal met je eens. Ik hou het zeker in de gaten, ik heb sinds vanmiddag weer wat helder bloedverlies pfff word er gek van. Ik hoop dat het bij een beetje blijft en niet weer erger wordt. Voelt toch vreemd…
     
    WWJD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina