Ten einde raad... advies is welkom...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Eefje80, 21 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefje80

Eefje80 Lid

12 jan 2014
    96
    0
    0
    hey iedereen,

Ik weet het even niet meer, gisteren de bloedtest gekregen na mijn 3de IUI en is opnieuw negatief... mijn wereld stortte in, vannacht bijna niet geslapen en liggen piekeren...waarom lukt het toch niet??

Even een korte samenvatting:
    We zijn in januari 2013 begonnen op natuurlijke wijze, na 1,5 jaar zonder zwangerschap, besloten om verder te kijken of er iets mis zou kunnen zijn.
    Mijn vriend zijn zaad is perfect in orde, ik zelf heb verschillende bloedonderzoeken gedaan, telkens goede resultaten. Mijn cyclussen zijn heel regelmatig, telkens 27 dagen. Mijn menstruatie duurt telkens 5 dagen en zijn niet pijnlijk.
    Ik heb ook een HSG onderzoek gehad waarbij ook alles in orde was, daarna moesten we nog eens 6 maand op natuurlijke wijze proberen, zonder succes.
    Dan besloten om met IUI te starten, de eerste twee was met clomid en pregnyl, de derde IUI was met Progesteron, Pregnyl en Utrogestan.

Wat is nu de volgende stap???
    Ik heb gisteren met mijn gynaecologe gebeld (OLV Aalst) en volgende woensdag gaan we de volgende stap bespreken.

Ofwel de vierde IUI, ofwel kijkoperatie...

Maar waarom geen samenslevingstest? Ik heb enorm veel schrik van een kijkoperatie, zoveel schrik dat ik wakker ga worden en dat de diagnose wordt gesteld dat het onmogelijk zal zijn om kinderen te krijgen... is dit mogelijk met mijn situatie?

Ik zou gewoon willen weten WAAROM het niet lukt....

Wat is jullie advies? wat zouden jullie als volgende stap doen?
    Zijn er dames met een soortgelijke situatie maar waarbij het uiteindelijk toch gelukt is? wat was de reden?

alvast bedankt.... ben echt radeloos....

2. Maya1982

Maya1982 Actief lid

7 okt 2014
    140
    0
    0
    Dag Eefje,

Ja het is oneerlijk he! Vooral als je dan overal leest dat 80% binnen een jaar en 90% binnen 2 jaar wel gewoon zwanger is! Net als jij ook jan. 2013 gestart op natuurlijke wijze en jaar later de medische molen in.
    Ik heb 4 IUI's gehad zonder resultaat. Nou weet ik dat iedereen altijd roept dat je positief moet denken bij iedere poging, maar ik heb er zelf voor gekozen om altijd realistisch te denken. Ze zeiden bij ons ook dat IUI ong. 10 tot 13% kans op succes biedt en na 6 IUI's ongeveer 50% zwanger is. Het was ook naar dat het niet lukte, maar ik bedacht me dus na een IUI dat het kleine kans op geluk was en helaas grotere kans op geen succes. Dat zorgde er bij mij wel voor dat het niet als een grote verrassing kwam als IUI niet aansloeg. Tuurlijk wel balen, maar ook snel weer verder.
    In feb. gestart met IVF en de 6 IUI's niet afgemaakt (gestopt na 4). Dit ivm bijkomend gedoe over zeer laag AMH.
    Bij IVF dacht ik hetzelfde: kleine kans, zeker bij de eerste keer. Prompt loop ik nu al paar dagen rond met positieve testen. Blij, maar weer realistisch: er kan nog een hoop misgaan als je zo alle verhalen hier leest...

Ik kan je natuurlijk niet echt advies geven, omdat ik geen medici ben of jouw situatie ken, maar als ik je verhaal hoor (alles goed aan beide kanten), dan zou ik sowieso WEL de 6 IUI's doen. Je hebt dan weer één stap afgerond (ook al kan je er ook meer doen), voor je naar volgende stap gaat. Bij mij in het zkh zeiden ze dat je altijd beter meer IUI's kan doen en dan pas bijv. IVF omdat je in totaliteit meer kans hebt (ivm stoppen vergoeding na max. 3 IVF pogingen).
    Maar als jouw arts nu juist zou zeggen dat ze die kijkoperatie aanbeveelt, dan daar maar in meegaan denk ik!

Succes meid! Hoop dat je je snel weer iets beter voelt en geef de hoop niet op.

3. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Hoi Eefje,
    Beetje mijn verhaal, alles altijd goed!(wel wat wisselende zaadkwaliteit, maar van 0,5 miljoen tot 77 miljoen, dus nooit hopeloos). Alleen ik had wel pijnlijke menstruaties. Uit de kijkoperatie kwam ook niks bijzonders, Hsg gehad, 6 keer iui met eerst menopur en toen gonal f... Altijd goede follikels, soms zelfs 2 en een keer af moeten breken. Regelmatige cyclus van mezelf etc. Etc.
    Ook bij elke meting kreeg ik te horen wat een mooi slijmvlies ik had! Grrrrrrrrr.
    Na 6 iui over op IVF. Wat bleek... 13 eicellen, perfect zaad maar geen bevruchtingen! De zaadjes hechtten niet aan de eitjes. Nu na ICSI een zoontje gekregen en van de embryo's zijn er naast mijn zoontje 4 ingevroren.
    Hopelijk geeft dit verhaal je hoop. Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk door de iui heen proberen te gaan. Je moet er 6 als je niet zo oud bent. En dan door voor IVF. Ik vroeg direct om ICSI omdat ik het gevoel had dat de bevruchting niet lukte, omdat altijd alles goed was, maar dat mocht niet volgens het protocol :( met als resultaat 3 maanden langer wachten en een IVF poging minder. Maar het resultaat nu is alles natuurlijk meer dan waard!
    Succes! Oja een samenlevingstest heb ik ook niet gehad, die zijn niet betrouwbaar en iui is de oplossing als dat niet goed zou zijn... Een kijkoperatie kan je wel laten doen, maar zou je ook kunnen doen na een ivf poging als die niet gelukt is en daar geen duidelijkheid is gekomen.

4. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    #4 MLady, 21 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2015
    Eerst een dikke knuffel meis :(

Wij zijn in juli 2013 begonnen (ik toen 33). In juli het jaar erop hebben we voorzichtig de eerste stapjes richting het ziekenhuis gezet. Met ons beiden leek heel lang niks mis, tot pas vorige maand uit de laparoscopie kwam dat ik maar 1 functionerende eileider heb. Onze kansen bleken maar de helft van wat altijd gedacht werd. Oorzaak voor de verkleefde en ondoorgankelijke eileider is een blindedarmontsteking en -operatie die ik op mijn 11e heb gehad...:(

Als ze bij de laparoscopie ook tubatesten doen, proberen ze je eileiders door te spuiten. Gaat dat goed, dan heb je (net als bij een HSG) verhoogde kans om zwanger te worden in de ronde erna. Vinden ze niets, dan heb je daar in elk geval duidelijkheid over. Dan kun je misschien met meer vertrouwen je IUI's afmaken. Als er bij de laparoscopie toch iets gevonden wordt wat ze niet direct tijdens de kijkoperatie kunnen verhelpen, dan is er misschien een verklaring voor het uitblijven van een zwangerschap. En dan kun je met een geruster hart beslissen of de IUI's nog zinvol zouden kunnen zijn, of dat je beter op IVF over kunt gaan.

Ik zou je een laparoscopie dus wel aanraden. We kregen een schokkende uitslag, maar als ik het niet had gedaan waren we misschien nog jaren aan het klungelen geweest. Zonde van de kostbare tijd... Ik ben dus erg blij dat ik de stap heb gezet.

Mijn operatie was op een donderdag (dagopname van 11 tot 17u, narcose van 13 tot 14 uur) en dinsdag zou ik weer gewoon gaan werken. Ben die dag op m'n werk 2x bijna flauwgevallen door toch nog wel wat pijn en restanten van de narcose. Ben uiteindelijk na die ene werkdag die hele week nog thuis gebleven. Goed rustig aan gedaan, goed naar mijn lichaam geluisterd. Last van mijn schouders heb ik niet gehad, wat je soms hoort. Je herstel is dus erg persoonlijk, maar reken op 1 of 1,5 week thuis herstel.

We zijn nu een maand verder en ik heb echt al lang nergens meer last van. 2 littekentjes op m'n buik zijn het bewijs: een verticaal streepje in/onder m'n navel en 1 horizontaal streepje net in m'n schaamhaar.

Ons is geadviseerd 6x IUI met hormonen te proberen. Eergisteren had ik m'n eerste IUI... ;) Idealiter wekken de hormonen 2 tot 3 eitjes op. Dat is deze 1e ronde IUI nog niet gelukt, dus als het over 2 weken niet raak is gaat de dosering omhoog. Ik heb mezelf beloofd heel geduldig zeker 3 IUI's af te wachten voor ik zenuwachtig word. Maar als het deze ronde niet raak is, word ik voor mijn 36e nog niet mama... Ik begrijp je dus heel goed...

Als ik jou was zou ik echt de laparoscopie doen voor de duidelijkheid en daarna beslissen of we verder gaan met de IUI's of dat er meer/andere hormonen bij moeten, of dat IVF beter is.

Hou vol! Hou moed! Liefs :)

5. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier geen ervaring mee maar met name als er niets aan de hand lijkt te zijn hoor je goede verhalen over preseed. Dit is glijmiddel dat de zaadjes extra lang in leven houd. In dit geval zou ik zeggen: baad het niet dan schaad het niet!

6. DeBJjJ

DeBJjJ Fanatiek lid

13 mei 2012
    1.050
    0
    0
    thuismoeder/Post
    oldenzaal
    Lieve eefje ,

Even een hart onder de riem , in Nov 2014 heb ik een larascopie gehad , waarbij ik verklevingen had en mijn eileider en eierstok waren verbonden op een punt waar dat niet hoorde , ze hebben alles weer weggehaald en recht gezet en 3 maanden daarna was ik zwanger !.. als je de optie krijgt zou ik hem niet afslaan het is misschien verschrikkelijk eng ( en dat valt nog wel mee ) maar het kan je misschien heel veel vertellen ! , Heel veel succes en ik hoop dat je snel zwanger mag raken !

7. Sweetnesz

Sweetnesz Actief lid

20 sep 2013
    264
    26
    28
    Knuffel voor jou Eefje! Hier is nog nooit over een kijkoperatie gesproken wel een hsg onderzoek gehad maar geen bijzonderheden gevonden. Als er bij het hsg onderzoek niks naar voren komt waarom bieden ze dan alsnog een kijkoperatie aan?

8. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Bij mij zelfde verhaal (ook als Doortje). Niks echt "mis", maar heel het protocol iui doorlopen zonder resultaat. Ook bij ivf bleek dat de bevruchting het probleem is. Daar kom je pas bij ivf achter, maar als er de kans is dat het bij iui kán lukken zou ik eerst al die kansen grijpen, eenmaal in het ivf/icsi traject (waarbij bij ons dus icsi de enigste oplossing is en waar we ook veel pech bij gehad hebben) wordt het zwaarder en uitzichtlozer, daarbij worden je kansen beperkter, zo voelde wij het iig.
    Als geen ander weet ik hoe de lange frustrerende weg kan zijn, maar ik heb vooral vertrouwd op mijn arts(en) en gelukkig zijn we eindelijk in verwachting van ons wonder.
    Ik hoop voor jou dat jullie weg (hopelijk korter dan lang) een mooi einde heeft.

9. Eefje80

Eefje80 Lid

12 jan 2014
    96
    0
    0
    hey iedereen, bedankt voor jullie antwoorden, het geeft me toch hoop. Heb echt een rotweekend achter de rug maar door jullie berichten te lezen heb ik toch weer hoop gekregen...

@Sweetnez: Endometriose kan je enkel zien dmv kijkoperatie, is niet te zien door een HSG.

Woensdag ga ik de volgende stap met mijn gynaecologe bespreken, denk dat ik eersts uitsluitsel wil hebben of alles vanbinnen ok is, en dan maar eerst een kijkoperatie doen. Maar heb zoveel schrik, dat ik wakker word en dat ze zullen zeggen dat ik nooit kinderen zal kunnen krijgen.... (ik denk altijd het ergste)

Ik heb echt het gevoel dat die IUI's niets doen...na 2jaar en 3 IUI's zou het toch al eens raak mogen zijn??

grtzzz

10. Eefje80

Eefje80 Lid

12 jan 2014
    96
    0
    0
    Hey dames,
    Wou jullie toch even het vervolg laten weten, vandaag naar mijn gynaecologe geweest en hebben besloten om toch nog een 4de iui te doen met hormonen.
    Indien het niet gelukt is ( waar we niet van uitgaan natuurlijk)... Dan doen we kijkoperatie en starten we daarna met IVF. Aangezien ik nie echt symptomen heb, vermoedt ze dat er niets speciaals mis zal zijn.
    Op hoop van zege...

Toch nog een vraagje, wat ik de laatste keren heb gemerkt bij een echo is dat ze altijd meer moet zoeken naar mijn linker eierstok dan naar mijn rechter, maar ook dat het pijnlijk is aan de linkerkant en niet aan de rechterkant. Is dat normaal? Hebben jullie dit ook? Ik ga dit ook eens aan mijn gynaecologe eens vragen.

Alvast bedankt,

Eefje

11. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi Eefje,

Dat heb ik ook!
    Links altijd heel lastig te zien tot afgelopen ronde daar eindelijk 1 follikel groeide toen was de eierstok links heel duidelijk te zien!:)

Succes met je volgende IUI!

12. Laub

Laub Actief lid

17 okt 2014
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 Laub, 26 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2015
    Hoi Eefje, hier een soortgelijk verhaal. Bij ons ook nooit iets afwijkends gevonden. Genoeg zaadcellen, hsg in orde. Dus afgesproken met het ziekenhuis om 6 iui's te doen (met een lage dosering puregon en pregnyl) en daarna over te stappen op ivf.
    Ik zag het na de 3e iui echt niet meer zitten en ben toen zelfs naar een psycholoog gegaan. Dit is heel persoonlijk natuurlijk, maar bij mij was het zo dat mn leven nog maar om 1 ding draaide dat niet lukte en was daar diep ongelukkig door geworden. Ik had blijkbaar een psych nodig om duidelijk te maken dat het niet aan mij lag, maar gewoon stomme pech was. Misschien is dit bij jou helemaal niet het geval, maar wilde het toch even laten weten, omdat het bij mij de kwaliteit van mn leven ontzettend verbeterd heeft, ik was weer vrolijk, vond mezelf geen loser meer en kon ook een zonnige toekomst zonder kinderen tegemoet zien.
    De 4e iui was ik trouwens ineens zwanger. Misschien heeft het geholpen dat ik weer helemaal goed in mn vel zat, maar kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn. Heel veel succes en het kan dus ook gewoon de 4e iui nog lukken, zonder dat er een oorzaak wordt gevonden! Bij mij lag 1 eierstok ook wel eens naar achter en kon ze hem moeilijker vinden. Volgens de arts was dat niks geks.

13. Eefje80

Eefje80 Lid

12 jan 2014
    96
    0
    0
    Dank voor jullie reacties!!

@catmommy: en is het dan ook pijnlijk als ze naar je linkereierstok zoeken? Rechts is bij mij altijd makkelijk te vinden maar bij de linkse moet ze gaan zoeken en is het ook pijnlijk.. En aangezien het maar niet lukt, zoek in natuurlijk naar redenen...

@laub: ah goed dat het dan wel de 4de jeer gelukt is. Velen zeggen dat als je het even loslaat, het dan ineens lukt maar ja dat is echt niet mogelijk... Ik denk er cte aan. Heb ook al zitten denken om eens bij psycholoog te gaan... Maar eerst de 4de iui...

Grtzzzz

14. smurfinnetje85

18 jan 2014
    56
    13
    8
    Vrouw
    Hoi eefje.

Ik wil je veel succes wensen met je iui. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. En dat je aan alles gaat twijfelen. Ik ben er zelf altijd best wel rustig en realistisch onder geweest. Met een instelling ooit krijg ik mijn wondertje. Na 7 jaar proberen. En 3 jaar ziekenhuis werd ik van mijn 6 iui zwamger. Bij ons werd er ook nooit een oorzaak gevonden. Ben nu 27 wekem zwanger. Dus ook de 6e iui is een kans. Sterkte en hoop oom dat het wondertje voor jullie is weggelegd

15. Eefje80

Eefje80 Lid

12 jan 2014
    96
    0
    0
    @smurfinnetje, amaai 7 jaar.... Dan zal het wel hele opluchting zijn!! Proficiat en geniet van je zwangerschap!

Ik ben gisteren, dag 8 v mijn cyclus, naar gynaecologe geweest voor een folikelmeting maar heel vreemd, er waren helemaal geen follikels te zien. Dit is de eerste cyclus dat ik dit voorheb.... Mijn baarmoederslijmvlies was wel normaal. Ze heeft dan mijn bloed getrokken en blijkbaar zijn mijn hormonen nog te laag en zaterdag moet ik terug...hopelijk dan follikels...

(Ik spuit iedere dag menopur)

Kan dit voorkomen?? Is echt heel raar aangezien ik altijd zeer regelmatige cyclus heb.....

Deel Deze Pagina