Beste Verloskundige, Ik ben nu in verwachting van mijn 3e kindje. In tegenstelling tot de vorige 2 zwangerschappen ligt deze baby nu ongeveer halverwege de zwangerschap erg laag (met het hoofd) in mijn bekken. Ik voel daarom ook best veel druk aan de linkerkant van mijn schaambot. het begint ook al een beetje op te zetten (je ziet verschil met de andere kant). Ik hoef pas later deze maand naar mijn eigen verloskundige dus vandaar deze vraag. Wat voor consequenties kan dit verschijnsel hebben? Ik denk aan bekken instabiliteit, eerder bevallen....? Hopelijk kan iemand mij antwoorden, ik ben er een beetje onzeker over. Alvast bedankt. groetjes Bloomy
Hoi Bloomy, het is wel bekend dat kindje rond de 20 weken erg laag in het bekken kunnen liggen (als een soort hangmat) en dit kan flinke druk op je bekken geven, vaak aan één kant meer dan aan de andere kant. Je schaambot en je onderrug kunnen er best last van hebben en je zenuwen en je spieren kunnen een beetje afgekneld worden. Soms zet het ook op, zoals jij beschrijft. Vaak als een kindje gaat verliggen, wordt het wel wat beter. Maar als je bekken bv al een zwakke plek is, is het wel goed hier al goed je aandacht op te houden. Let op je houding en wissel beweging goed af met rust. Je kunt er verder niet heel veel aan doen. Het is wel een kwaaltje dat een beetje bij halverwege de zwangerschap hoort. Ben altijd alert op spataders of een liesbreuk. De kans dat dat het is, is heel klein, maar omdat ik het niet kan zien, wil ik je er wel even op wijzen. Groetjes Brigitte