Herstel na 2e zwangerschap langzamer dan na 1e?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door ikkie97, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.976
    3.989
    113
    Onze dochter is bijna 2,5 jaar geleden geboren na een langdurige, ingeleide bevalling wegens hoge bloeddruk. Bevalling duurde 11 uur, waarvan twee uren persen met vaccuumverlossing tot besluit. Eerste uren mn veel pijn gehad, daarna dankzij ruggenprik niet meer.
    Herstel viel e toen erg mee. Eerste twee nachten moest ik nog in het zhuis blijven enwas ik ook nog wel erg gammel, daarna voelde ik me al gauw weer fit. Ook geen last gehad van bekken of bekkenbodem zowel in de zwangerschap als na de bevalling.

Tijdens de zwangerschap van de tweede (nu 11 daagjes oud) ook geen bekkenklachten gehad. Bevalling totaal anders, wel kunstmatig vliezen gebroken,waarna de bevalling zeer vlot spontaan op gang kwam. Drie uurtjes nadat de weeen begonnen was ons zoontje al geboren. Ditmaal 40 min persen, hij lag met zn hoofdje net niet helemaal goed waardoor hij de draai niet goed kon maken. Met druk op mijn buik is het gelukkig wel gelukt zonder hulp van een gynaecoloog.
    Na de bevalling voelde ik me aardig fit. Ben nu 's avonds nog wel moe, maar heb vooral aan het eind van de dag veel last van mijn bekkenbodem (althans denk dat dat het is), zeurderig gevoel en als ik opsta van de bank schiet de pijn soms door mijn onderbuik of liezen. Denk zelf als reactie op dat ik die dag teveel heb gedaan (peuterdochter...) maar herken dit niet van de eerste keer!

Is het herkenbaar dat het herstel na de tweede zwangerschap moeizamer gaat dan na de eerste? Of heeft het te maken met de bevalling, dat dit de tweede keer zo snel is gegaan en daardoor mijn bekkenbodem een opdonder heeft gehad?

2. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Het is een combinatie denk ik: snelle bevalling met aan het einde toch flink veel druk op jr bekkenbodem, je kunt waarschijnlijk mínder rust nemen nu (er loopt al een kindje rond) en vlak ook het effect van je eerste bevalling niet uit, dat zal toch al een flinke aanslag op dat gebied geweest zijn, het heeft dus al eens flink te leiden gehad.

3. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    je verhaal klinkt een beetje als de mijne. De eerste duurde bij mij ook lang 14 uur. De tweede 3 uur.
    Herstel bij de 2e ging een stuk sneller.
    Maar ik was zo ziek tijdens de 2e zwangerschap, dat het herstel me alles meeviel.
    Kan er ook aan liggen hoe fit je in de zwangerschap was, als je fit bent herstel je vaak ook wat vlotter.. ja en soms weet je het gewoon niet.. hormonen en ieder lijf is anders. Ik ben na 6 weken weer gaan sporten en dat hielp enorm om weer contact te krijgen met mijn lijf (nicky hollander)

Deel Deze Pagina