Ik heb al een en ander gelezen over fysiek herstel na een keizersnede en begrijp dat de pijnervaringen en hoe het herstel verloopt heel verschillend zijn. Dat wordt dus gewoon afwachten Ik vraag me echter ook af hoe het 'cosmetische' herstel zal gaan en wat ik kan doen om dit te bevorderen? Hierover is weinig informatie te vinden, en dan is een forum als dit handig! Vragen die ik bijvoorbeeld heb: - is het voor het litteken en 'terugveren' van je buik beter om in de eerste week/weken zoveel mogelijk te blijven liggen, of kun je juist beter zodra het kan wat in beweging komen? - is het nu wel of niet bevorderlijk om een speciale band te dragen, zowel voor het litteken als het herstel van je buik? Adviezen zijn tegenstrijdig. - wat zijn de adviezen qua bewegen weer oppakken, om je buik weer wat in vorm te krijgen? - zijn er dingen die ik kan doen om verklevingen en een naar binnen trekkend litteken te voorkomen? Ik ben nl een beetje bang om na de keizersnede een 'hangbuikje' over te houden dat over het litteken plooit zeg maar, en wil dat graag voorkomen... Tips zijn heel welkom!
Ik heb niks bijzonders gedaan en mijn wond was binnen 3 weken een prachtig, licht roze, supersmal litteken. En dat ondanks dat ik ipv uitwendige hechtingen, krammen (nietjes) had! Echter een hangbuikje had ik al, dus daar kan ik je geen tips over geven
ik heb ook niets bijzonders gedaan... veel gelegen de eerste 2 weken. Daarna steeds meer op, steeds meer ietsje doen. Het til/buk werk heb ik de eerste 2 maanden zeker niet gedaan. Mijn litteken was al vrij snel mooi.. een lichtroze streep. overigens echt voor niemand te zien, want hij valt ruim onder mijn bikinibroekje. Hij werd steeds lichter.. en echt je moet goed kijken wil je t zien. vind wel dattie wat naar binnen trekt, maar dat schijn t normaal te zijn..
ik heb meteen alles weer gedaan. om 11.54 bevallen en die dag verplicht in bed motetten blijven ivm catheter, de volgende ochtend stond ik om 6 uur onder de douche (smeekbede bij de nachtdienst want ik was het zo zat) en ben daarna alleen nog mijn bed ingegaan voor de nacht. niks gerust overdag, dat heb ik 1 dag geprobeerd maar dacht dat ik gek werd ;-/ alles gedaan niets gelaten en een prachtig litteken die helemaal gelijk loopt met de rest van mijn huid. ik denk dat je vooral ook naar je eigen lichaam moet luisteren.
haha kersje! Alsof ik mijn eigen verhaal lees. Alleen mocht ik de 2e dag pas douchen (grrrr). Maar ik zei ook tegen mijn man toen de zuster weg was: wat nou vanmiddag proberen te zitten, help me, we gaan het nu doen en ik ga naar de wc Ik moet er wel bij zeggen dat het lopen/bewegen de eerste dagen enorrrrrm pijnlijk was. En lachen of hoesten! Brrrr dat deed ook zeer. Maar mijn wond herstelde keurig en ik was dus snel op de been. Volgens mij is het een stukje 'geluk' qua operatie en wond en een stukje karakter of je snel weer (wil) lopen en doen.
Ik heb vier dagen na de keizersnede doorgebracht in bed, lag aan meerdere infusen, catheter, magnesium en meer. Daarna na een dag of drie weer volledig mobiel, erg weinig last gehad van de keizersnede. Nu 13 maanden verder, litteken is nog steeds niet super, ik heb wel zo'n ribbel boven mijn litteken, maar... het wordt nu minder en mooier, het gevoel in de huid is trouwens ook nog niet helemaal terug. (Ik heb hier trouwens allemaal geen last van hoor, het is gewoon zoals het is)
-is het voor het litteken en 'terugveren' van je buik beter om in de eerste week/weken zoveel mogelijk te blijven liggen, of kun je juist beter zodra het kan wat in beweging komen? De eerste dagen zo snel mogelijk weer op de been komen, dat is voor het algehele herstel beter. Maar neem natuurlijk wel je rust, jezelf niet gaan uitputten. - is het nu wel of niet bevorderlijk om een speciale band te dragen, zowel voor het litteken als het herstel van je buik? Adviezen zijn tegenstrijdig. Ik heb het niet gebruikt, maar heb er wel over nagedacht. Maar zoals je al schrijft, adviezen zijn tegenstrijdig. Achteraf denk ik dat ik het niet eens had kunnen gebruiken. Buik was zeer gevoelig de eerste weken. Nu na 10 weken draag ik nog het liefst een joggingbroek ipv een spijkerbroek doordat het nog gevoelig is. Litteken is goed genezen en doet niet zeer, maar het hele gebied is bij mij wel heel gevoelig. OOk is de huid tussen navel en litteken nog gevoelloos, waardoor het soms voelt als een dood stuk aanhangsel. - wat zijn de adviezen qua bewegen weer oppakken, om je buik weer wat in vorm te krijgen? Volgens de arts mag dat na 6 wk weer, als je je goed voelt. Iedereen voelt dat anders, sommigen zijn na 4 wk al weer aan het sporten, anderen kunnen het na 3 maanden nog niet eens verdragen. - zijn er dingen die ik kan doen om verklevingen en een naar binnen trekkend litteken te voorkomen? Geen idee, daar kan ik je geen antwoord op geven.
Eerste paar dagen vooral blijven liggen en ik zou echt lekker rustig opbouwen, beter je rust nemen dan te vroeg al sporten en zo. Je hebt nu een keizersnede, maar dat kan betekenen dat je tweede of 3 e kindje ook keizersnede wordt en dan wil je wel dat alles goed heelt. Ik begrijp dat je nu veel nog aan het cosmetische denkt, maar ik denk dat je na de bevalling je daar wel anders over gaat denken Bij mij, ik probeerde zoveel mogelijk te liggen en weinig druk te leggen op mijn buik. Ik denk dat ik pas na 3 maand me weer mijn oude ik voelde. Daarvoor sporten, geen haar op mijn hoofd. Ben nu 6 maand verder, heb nog niet gesport. Geef borstvoeding, dus ben weer zo slank als voorheen. Mijn buikje ziet er prima uit. Litteken is roze en onder broekje. Ik heb zelf erg last gehad van striae, dus helaas, ik ga nu niet meer in bikini. Maar een tankini of badpak. Litteken zie je niets van (onder broekje)
Hier dezelfde ervaring! (behalve van dat afvallen dan.. ) Als het goed gaat,prima. Maar let wel goed o jezelf. Het is toch een operatie uiteindelijk! Borstvoeding gaat idd prima,maar ontzie wel je litteken. En het kan wat langer duren voordat de boel op gang komt. Nu 3 jaar verder jeukt het af en toe nog wel eens.Maar ik heb er geen last van.
Ik heb woensdagavond laat (22.30 uur) de keizersnee gehad. Donderdag hele dag in bed en eind van de dag mocht ik proberen op een stoel te gaan zitten, en dat ging prima (heel voorzichtig). De volgende ochtend zelf douchen en vanaf toen elke keer een beetje meer doen. Na 4 dagen kwam ik thuis en kon ik eigenlijk alles zelf weer. Wel nog pijn bij uit bed komen, en rustig aan doen, maar ging heel snel al heel goed! Goed naar je lichaam luisteren, de een herstelt sneller dan de ander. Maar bewegen is juist goed voor je. En zo snel mogelijk proberen helemaal recht te staan, de meeste mensen hebben de neiging om een beetje voorover gebukt te staan. Het herstel ging bij mij dus prima eigenlijk en ook mn buik was heel snel weer plat (ik had van de fysio oefeningen voor bekken en buik gekregen en die ook trouw 6 weken lang gedaan). Verder geen dieet of sport gedaan, ik denk dat je wat dat betreft ook een beetje geluk moet hebben (of anders wel heel veel buikspieroefeningen gaan doen). Mn litteken is wel heel lelijk geworden, maar ook dat is denk ik genetisch bepaald. Mijn littekens helen gewoon niet zo mooi lijkt het. Inmiddels bijna 2,5 jaar later, en mn litteken is dik en nog steeds donkerrood. De gyn vond het ook niet zo mooi, dus ze gaan proberen bij de volgende keizersnee (over 2 weken) het een beetje te fixen
Ik heb complicaties na de keizersnede gekregen.. Dus aan mijn adviezen heb je niets Maar ik wens je alvast een voorspoedig herstel toe!
Thnx voor alle reacties! Aangezien ik al vanaf week 20 plat lig ivm complicaties, moet ik sowieso revalideren en ben gewend aan liggen...dus mijn directe herstel zal niet heel snel gaan en veel vragen van mijn lijf. Maar goed, wel in beweging komen dus, veel rusten en luisteren naar je lichaam. Sowieso krijg ik fysio na de bevalling, wie weet heeft zij ook goede tips - mag ik eigenlijk wel aannemen Niemand dus die een speciale ondersteunde band of siliconen littekenpleisters ofzo heeft gebruikt? Linneke, wat rot van die complicaties! Heeft dat de 'esthetische genezing' ook beïnvloed dan zelfs? Ben je mooi klaar mee...