Ervaringen thuis bevallen van de eerste

Discussie in 'De bevalling' gestart door Poesta, 13 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Ik ben 35 weken zwanger van ons eerste kindje en hoop straks thuis te bevallen. Vind het, naarmate het dichterbij komt, ook wel spannend. Vooral dankzij mensen die zeggen: oh maar ik was zo blij dat ik al in het zh was, want de navelstreng zat om z'n nekje. Dat soort verhalen...

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met thuis bevallen, of bevallingen die thuis begonnen maar waarbij je alsnog halverwege naar het zh moest.
    Zou je de volgende keer weer thuis willen bevallen of toch in het zh?

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen! Vrij kunnen bewegen in mijn eigen ruimte, totale rust, hele bevalling onder de douche gezeten, eigen controle en geen gedoe aan mijn lijf. En na de bevalling onder mijn eigen douche, daarna alleen de gang door en een schoon bed in stappen met baby. Nergens meer naartoe. Niet met pasgeboren baby in de kou. Niet met hechtingen in de auto. Ik kon door de hechtingen en een gekneusd stuitje niet zitten dus was zo blij dat ik niet in een auto hoefde een half uur lang. Heerlijk! Zou het bij een eventueel tweede kindje zonder twijfel weer doen.

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier vond ik het ook heerlijk om lekker thuis te bevallen.
    Heb tijdens de weeën films liggend of staand gekeken.
    Ook was ik blij dat ik lekker onder mijn eigen douche kon wassen en gelijk mijn bed in kon.
    Ik was ook blij dat ik niet met mijn hechtingen in de auto nog moest zitten.
    Laat je niet bang maken door anderen. En volg je gevoel!

4. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Hier ook alleen maar positiviteit hoor! :)
    Ik ben twee keer thuis bevallen, beide keren heb ik als heel fijn en ontspannen ervaren. Je eigen omgeving, eigen spulletjes binnen handbereik, lekker in je eigen bed kunnen blijven liggen...Heerlijk!

Wat volgens mij het áller belangrijkste is, is dat jij je op je gemak voelt. Want dan verloopt je bevalling het meest soepel. Ben jij het meest op je gemak in een ziekenhuis -want je weet maar nooit-, dan kun je het beste daar voor kiezen. Voel je je thuis het allerfijnst? Dan gewoon lekker thuis bevallen. Verloskundigen weten wat ze doen, en als de nood écht aan de man is, dan is een ambulance zo ter plaatse. Niet al te druk om maken hoor! Bovendien, de eerste 5 cm moet je sowieso thuis doen. Mocht je je dan niet op je gemak voelen dan kun je altijd nog besluiten om naar het ziekenhuis te gaan.

Maar ik? Voor geen goud! Ik ga 100% zeker te weten weer voor thuis.

Succes met de laatste loodjes!

5. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Leuk om te lezen dames!! Dit is echt precies wat ik in m'n hoofd heb :) Lekker in eigen huis, eigen spulletjes... Heerlijk om te lezen dat jullie zulke positieve ervaringen hebben.

6. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Ik heb spijt dat ik niet thuis ben bevallen :)

7. life

life Niet meer actief

Ik had er al boor gekozen om thuis te bevallen en maak me eogenlijk ook weinig zorgen erom, ik woonnog geen 5 min van het ziekenhuis.
    Ik ben met de 1ste wel in het ziekenhuis bevallen. En dat is me niet zo goed bevallen.
    Wel vind ik dat je best veel aan je hoofd krijgt voor een thuisbevalling, ben zelf al chaotisch en zeker wasrneer je het klaar gaat zetten raak ik helemaal in de war haha.
    Maar het staat klaar:)!!

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik heb de hele zwangerschap geroepen dat ik het ziekenhuis wilde bevallen, maar toen de weeën eenmaal begonnen waren wilde ik echt niet meer de auto in.
    Was smiddags nog vanwege hoge bloeddruk naar t ziekenhuis geweest voor ctg, echo en bloedcontrole. Had al voorweeen, was al niet prettig in de auto.
    Maar ik lag op bed, wilde me al nauwelijks omdraaien, laat staan de trap af en de auto in. De vk zag geen reden om naar t ziekenhuis te gaan dus lekker thuis gebleven.
    De ontsluitingsfase ging prima, maar wel ruim anderhalf uur geperst, en als ik in t ziekenhuis was geweest was de vacuüm erop gezet. Nu gelukkig gered zonder. Wel knip helaas.
    Achteraf heel blij dat ik thuis ben gebleven.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik hoop je snel te kunnen vertellen hoe de eerste thuisbevalling is gegaan. Bij de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen. Dat vond ik erg vervelend. Navelstreng om het nekje hoeft echt geen reden te zijn om in het ziekenhuis te bevallen. Ze hebben die gewoon even van zijn nekje afgehaald. Dat was vrij simpel. De vk vertelde ook dat de navelstreng meestal zo lang is dat hij na de geboorte nog van de nek afgehaald kan worden. Daarbij komt dat als je in het ziekenhuis zou bevallen, en er zou iets mis gaan. Dan kost het alsnog tijd voor de juiste mensen om op de juiste plek te zijn.

10. datdanweerwel

8 jun 2015
    33
    0
    0
    Rotterdam
    Hier ook een thuisbevaller. Vond het heerlijk alle bewegingsvrijheid om te bewegen om me door de weeen heen te worstelen. de vertrouwde omgeving maakte het voor mij veel gemakkelijker te ontspannen. De baby was er oa daardoor in vijf uurtjes en ik weet zeker dat dat in het ziekenhuis langer geduurt zou hebben.

Een eventuele tweede ook zeker weer thuis, ziekenhuis is alleen voor nood achter de hand.

11. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    De bedoeling was om in het ziekenhuis te bevallen, maar in no time had ik volledige ontsluiting en kon ik dus niet meer naar het ziekenhuis. Ik vond het heel fijn om thuis te zijn. Helaas moesten we alsnog naar het ziekenhuis omdat de kleine in het vruchtwater had gepoept en moeilijk op gang kwam. Maar ik zou het zeker aanraden, ik vond het idd erg relaxed. We waren ook maar met z'n drietjes, mijn man, de verloskundige en ik zelf.

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik vond het heerlijk om thuis te bevallen. Nou had ik ook een supermakkelijke bevalling zonder voelbare weeën. Hierdoor had ik pas laat in de gaten dat ik aan het bevallen was en niet meer naar het ziekenhuis kon.
    Helaas was ik flink uitgescheurd en moest ik na de bevalling met een ambulance naar het ziekenhuis om te hechten.

Bij een 2e wil ik sowieso weer thuis bevallen.

13. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik wilde thuis bevallen maar moest met 9 cm alsnog naar het ziekenhuis. De vk brak de vliezen en ze had in het vruchtwater gepoept.
    We moesten met eigen vervoer achter de vk aanrijden.
    Achteraf maar goed want ze heeft het nog behoorlijk moeilijk gekregen, hartslag daalde en het kostte moeite om haar eruit te krijgen.

Bij de tweede braken mijn vliezen spontaan maar wist ik niet zeker of het vruchtwater wel helder was. Toen ben ik gelijk naar het zkh gegaan. Eenmaal daar was ik blij dat ik de mogelijkheid had een ruggenprik te krijgen ivm een heftige weeenstorm.

Nu ben ik zwanger van de derde en ik laat denk ik alle opties open en zal op het laatste moment beslissen. Dan kan het ook niet tegenvallen. Ik wacht gewoon af hoe de weeën zijn, of het vruchtwater helder is, hoe snel het dit keer gaat.

14. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Wat mket je klaar zetten dan.hier 4 keer thuis bevallen het enigste watnklaar stond was het kraampakket, kleertjes voor de baby kruiken en hydrofeel doeken.badje eigenlijk de spullen die je ook nodig hebt alsmje uit het ziekenhuis komt. Zelf vond ik het heerlijk thuis mijn eigen omgeving eigen muziek tv douche.en de meeste tijd alleen met mijn man. En later met de vk en de kraamhulp. Laat je niet gek maken. Doen wat voor jouw goed voelt

15. aapje7

aapje7 Actief lid

28 feb 2015
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van alle 2 de kinderen thuis bevallen.
    Heerlijk, rust, ruimte, bewegingsvrijheid, geen gedoe aan je lijf.
    S ochtends de weeen opgevangen voor de tv in de woonkamer, s middags verplaatst naar de eetkamer en daar vond ik t mooi geweest en ik zei: ze moet eruit, haal de verloskundige (die zat net een hapje te eten) door naar de slaapkamer en jawel hoor, 15 min later was ze er.
    In mijn eigen bedje, lekker onder mn eigen douche.

Ja doe mij maar lekker thuis

16. Wilsy

Wilsy Actief lid

9 jan 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    Ik wilde heel graag thuis bevallen. Het leek mij zo fijn en relaxed, in je eigen omgeving.

Het was ook echt een grote teleurstelling toen de vk aangaf dat ik beter naar het ziekenhuis kon gaan. Maar bij mij was het idd zo'n gevalletje van 'als ik thuis was gebleven was het flink mis gegaan'. Dus achteraf ben ik heel blij dat ik naar het ziekenhuis ben gegaan.

Daarnaast vond ik het ook best meevallen om in het ziekenhuis te verblijven (1 nacht extra). Je bent net zo in de wolken met je baby als dat je thuis zou zijn. Wat ik heel fijn vond is dat er nog 24/7 iemand voor je klaarstond als je een vraag oid had.

Nu heb ik de keus niet meer, maar als ik kon zou ik deze bevalling wel thuis willen proberen. Want in je vertrouwde omgeving bevallen lijkt me nog altijd het fijnste. Mochten er complicaties optreden zit je meestal zo in het ziekenhuis.

Alvast een goede (thuis)bevalling toegewenst!

17. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik wilde poliklinisch bevallen. Ik zat echter heel chill weeën thuis op te vangen onder de douche op een krukje en zou pas bij 6 cm naar het ziekenhuis gaan. Ik had toen net gemeten 2 cm. Ineens veranderde alles en dacht ik auw, dit doet toch zeer! Op bed gaan liggen, VK gebeld en ik bleek binnen een uur van 2 naar 10 cm te zijn gegaan. We gingen dus ook niet meer naar het ziekenhuis. En ik weet dat ik dcht toen ze dat zei: godzijdank want ik was me echt aan het bedenken HOE ik in en uit de auto moest komen. Het was heel relaxed thuis, ik had veel tijd tussen de persweeën dus gezellig gekletst en gelachen. Knip gezet en bevallen. Daarna lekker onder eigen douche en mijn schoongemaakte bedje in naast mijn baby in de wieg. Enige puntje was dat de vk haar injectiespuit was vergeten maar ze moest echt hechten met verdoving dus ik moest wel even wachten tot ze terug was. Maar goed ik had een mooie baby op mijn buik dus dat vond ik niet zo erg.

Nu wil ik eigenlijk bij de volgende ook thuisbevallen als dat kan. Ik ben helemaal om :)

18. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben ook thuis bevallen van de eerste (en de tweede). Ik vond het super fijn en beval van de derde ook zeker weer thuis. Op deze website kan je prachtige geboorte verhalen lezen: Project Mooie bevallingen - Mooie bevallingen
    En ik zou ook zéker het boek 'bevallen op eigen kracht' lezen van wendy schouten, dan weet je in ieder geval hoe je er voor kunt zorgen dat je ook daadwerkelijk een fijne thuisbevalling hebt.

En naar negatieve verhalen.. vooral niet luisteren. Navelstreng om de nek is volledig normaal en helemaal niet gevaarlijk. Kinderen krijgen zuurstof door de navelstreng dus is het ook erg niet erg als ie om hun nek zit.

Ik ben beide keren 'hands-off' bevallen, gewoon zelf, terwijl de vk toe keek. Heerlijk om je lichaam gewoon het werk te laten doen, je hoeft niet zo veel te weten, je moet alleen geen mensen om je heen hebben die je uit je beval-mood halen en je ongemakkelijk laten voelen. Je lichaam weet precies hoe het moet.

Bevalse!

19. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Je hoeft niet te luisteren naar "negatieve" verhalen, maar ik zou er wel rekening mee houden dat het weleens anders kan lopen dan je vooraf bedacht hebt.
    En dat is dan ook niet anders, je kan nou eenmaal niet alles plannen.

20. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ja maar dat kan ook als je in het ziekenhuis bevalt. Dat het anders loopt dan gepland.

Deel Deze Pagina