Herstel na miskraam/bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sun123, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sun123

sun123 Fanatiek lid

25 jun 2014
    2.873
    0
    36
    NULL
    NULL
    Goedenavond,

Helaas hebben wij vorige week bij 14 weken mijn zwangerschap beëindigd omdat ons kindje niet levensvatbaar was en is de 'bevalling' opgewekt.
    Nu heb ik een aantal vragen over het herstel hiervan.
    Is er iets te zeggen over hoe lang t duurt voor de hormoonbalans is hersteld? Ik heb het idee dat ik vooral 's avonds erg last heb vd hormonen. Dan lijk ik emotioneler en prikkelbaarder. Ook zweet ik 's nachts enorm terwijl ik dat voorheen niet had. Zou dat ook door de hormonen kunnen komen? En gaat t lichamelijk herstel sneller naarmate je fitter bent/betere conditie hebt?
    Ik heb maar 4 dagen licht gevloeid na de bevalling, kan ik nu dan alweer seksueel contact hebben? Of is er nog kans op een infectie?
    En ik heb wel eens gehoord dat je cyclus gereset kan worden na een bevalling/miskraam en dat de cyclus regelmatiger kan worden, is dit zo? Ik had nl een cyclus v 80 dagen... Na een lange periode v ondergewicht heeft het lang geduurd voor mijn cyclus weer op gang kwam. Uiteindelijk bij de tweede cyclus zwanger geraakt. Zou dit kunnen betekenen dat ik makkelijk zwanger raak (als er cyclus is)? En is wel/niet makkelijk zwanger raken erfelijk bepaald?
    En is t waar dat je na een bevalling/miskraam extra vruchtbaar bent?
    Ik zou heel graag snel opnieuw zwanger willen worden, maar ik neem uiteraard wel de tijd om dit verlies te verwerken want dat valt niet mee...

Sorry voor de enorme hoeveelheid vragen...
    Alvast bedankt!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Sun123,

wat naar voor jullie.... Gecondoleerd.
    Ik zal proberen alles te beantwoorden.
    Het herstel na een miskraam/opgewekte bevalling verschilt van persoon tot persoon. Zo te lezen is het lichamelijke herstel goed gegaan, dus verwacht ik geen rare dingen. Je zult je binnen 6 weken lichamelijk wel weer goed voelen. Je hebt geen hele zwangerschap uitgezeten en dit bevordert het herstel van je lichaam dan wanneer dit wel het geval zou zijn geweest. Je hoort vaak dat vrouwen na een dergelijk verhaal als het jouwe na een paar weken lichamelijk al weer op de been zijn. Maar nogmaals, het verschilt per persoon en ondanks dat het een zwangerschapsafbreking was, je bent wel bevallen, dus doe alles op geleide van je lichaam. Het zweten hoort er helemaal bij en is meestal van korte duur. Het verschilt vaak van een dag tot een week of 2, dus ik verwacht dat dit snel beter zal gaan. Maar misschien zijn het nog spanningen of angsten die eruit komen. Dat kan natuurlijk ook. en 's avonds en 's nachts zijn heel veel dingen erger. In je hoofd, maar ook lichamelijk. Je hebt er dan een hele dag op zitten. Je lijf kan zich 's avonds uiten.
    Je lichaam kan zichzelf inderdaad resetten en je cyclus kan regelmatiger worden. Echter hoeft dit niet en kun je toch weer onzekerheid hebben over wanneer je eerste menstruatie weer volgt. Je kunt in ieder geval direct weer verder met jullie zwangerschapswens. Lichamelijk staat niets je in de weg. En of je extra vruchtbaar bent, ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar we horen het geregeld. En je kunt snel zwanger worden, dus dat is een fijne gedachte.

Hopelijk heb ik zo je vragen een beetje kunnen beantwoorden.
    Sterkte komende tijd.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina