Hallo! Gisteren met 9 weken en 6 dagen mijn 2e echo gehad. Vergeleken met de eerste echo was t prima gegroeid en het hartje klopte krachtig. Wel zag de verloskundige een fysiologische hernia umbilicalis. Ik moet met 12 weken 6 dagen terugkomen voor nog een echo. Nou begreep ik dat dit kan voorkomen op deze termijn en dat in de meeste gevallen het met dr volgende echo in het lichaampje zit.. Maar, wat als dat niet zo is? Mijn verloskundige wou er niet op in gaan had ik het idee. Ze zei alleen: dan gaat de gyn ook een keer kijken. Is het levensbedreigend? Is het gevaarlijk? Hopelijk kan iemand mij wat meer vertellen en misschien m'n onrust wat wegnemen.
Hoi Marloesje24, we zien dit heel vaak. In het begin groeit het darmpakket harder dan de buik van het kindje aankan en dan zoeken de darmen een plekje waar ze wel heen kunnen en dat is in het begin van de navelstreng. Die bolt daardoor wat op en dat noem je een fysiologische hernia umbilicalis. Komt vaak voor. We checken dit inderdaad bij een week of 12, dan moet dit weg zijn en in verreweg de meeste gevallen is dit zo. Ik heb het zelf in al die jaren nog niet meegemaakt dat het gebleven is. Het is maar minimaal. Mocht het nu zo zijn dat de darmen toch wat in de navelstreng blijven zitten kijkt de gyn mee hoe en wat precies. Mocht dit dan gedurende de hele zwangerschap aanwezig blijven dat wordt er in de zwangerschap goed gekeken of er de darmen zich goed ontwikkelen en of het kindje goed groeit. Na de geboorte wordt er voor gezorgd dat de darmen weer in de buik zakken. Vaak zonder (grote) operatie. Maar dit laatste zie je eigenlijk alleen bij grote hernia's. Niet bij de kleintjes die we in het begin wel eens vangen zoals bij jou. Dus ik zou me echt niet druk maken en gewoon de volgende echo afwachten. Grote kans dat het weer gewoon naar binnen is gezakt. (Fysiologisch betekent overigens ook zoiets als 'normaal'). Groetjes Brigitte
Brigitte heel erg bedankt voor je uitleg! Ga me er dan maar geen zorgen meer om maken! En wacht de echo over 2,5 week even af! Groetjes