Avond Dames. ik heb vorige week weer bloed laten prikken bij de huisarts. Vanmorgen kreeg ik de uitslag. op dag 24 van mijn 32 dagen cyclus is er geprikt. Nu blijkt dat mijn progesteron waarden te laag zijn. Ik wordt doorgestuurd naar een gynaecoloog maar dat kan maanden gaan duren. Het publieke systeem hier werkt niet zo soepel. Nu wil ik eigenlijk graag vragen hoe ik het progesteron kan verhogen om eventueel kans op een zwangerschap te vergroten. Tips zijn welkom. Alvast bedankt voor de reacties
Ik gebruik utrogestan, dat zijn capsules met progesteron. Deze moet ik vaginaal inbrengen vanaf de punctie (ik doe namelijk ivf), voor jou zou dat dan vanaf je eisprong zijn. Misschien zou dat jou ook kunnen helpen? Op het doosje staat trouwens 'oraal', maar alle IVF centra die ik ken laten vaginaal inbrengen omdat het dan beter werkt.
Als je progesteron te laag is, dan heb je misschien geen of geen goede eisprong gehad. Heb je wel een regelmatige cyclus? Vaak wordt er dan eerst clomid geprobeerd, om te kijken of je daar een betere eisprong door krijgt. Dan heb je namelijk ook een hoger progesteron.
Oh Flora, daar heb ik helemaal niet aan gedacht! Ik ben er gewoon blind vanuit gegaan dat er iig wel een goede eisprong was geweest. Maar dat moet natuurlijk wel ff zeker zijn ja.
Wat was de waarde van je progesteron? Als de waarde 5-7 dagen na de vermeende eisprong te laag is (< 20-30), dan heb je geen of geen goede eisprong gehad. Utrogestan heeft in dat geval ook helemaal geen zin, omdat dat alleen nut heeft als je eerst een eisprong hebt gehad. Je kunt zelf niks doen om ervoor te zorgen dat je een eisprong krijgt of dat het progesteron omhoog gaat. Het is een hormonenkwestie, die vaak alleen op te lossen is door hormoonmedicijnen te nemen. En dat wordt alleen gedaan na onderzoeken en onder controle van een gyn. Een positieve ovulatietest wil helaas niet zeggen dat je ook daadwerkelijk een eisprong hebt. Soms hapert het en volgt er geen eisprong na een LH-piek. Of je hebt wel een eisprong, maar het is geen goede. Maar het kan ook zijn dat het bloedonderzoek op het verkeerde moment is gedaan. Dat moet persé 5-7 dagen na je eisprong. Zit je qua timing verkeerd, dan is de uitslag niet betrouwbaar. Dus op welke cyclusdag had je een eisprong en op welke dag is er geprikt, en welke uitslag had je toen? Succes!
De test is 5 dagen na mijn eisprong gedaan. Ze heeft mij niet de exacte cijfers gegeven die ik had. Alleen dat het te laag is. Ik hoop toch echt dat ik over 1 of 2 maanden bij de gyn terecht kan. En niet dat het nog langer duurt.