Herstel spoedsectio vs geplande sectio

Discussie in 'De bevalling' gestart door Riverdale87, 5 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Helaas krijg ik dan toch een geplande sectio. Dames liggen al vanaf het begin dwars en/of in stuit dat ik zelf niet meer geloof dat ze nog gaan draaien.
    Nu heb ik natuurlijk een heftig beeld achter me, na een ingeleide bevalling inclusief uur persen tóch naar de ok. Ik heb de 6 weken zeker nodig gehad om te herstellen en zie hier een beetje tegenop. In mijn omgeving hoor ik wel dat een geplande sectio sneller hersteld dus ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Ik had een "spoed zonder spoed". Hij moest er wel uit maar hoefde niet ala minute. Ik denk dat dat een hoop kan schelen. Bij mij was de tijd er om netjes te werken etc (en ruggenprik te geven ipv narcose, was ook fijn). Het herstel viel mij ook reuze mee. Na 2 weken kon ik bijna alles weer maar (zwaar) tillen liet ik nog wel even aan man over.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  3. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dit had ik ook. Ontsluitng stagneerde maar baby bleef het goed doen dus spoedsectionzonder hals over de kop.
    Ik ben nu bijna 2wkn verder en voel me in huis best oke. Loop weer kleine stukjes buiten (max 10min) en pak wat huishouden op. Tillen doe ik nog helemaal niet voor de zekerheid.

    Ik denk dat naast de ok het ook erg afhangt van je conditie voor de ks. Probeer echt rust te pakken erna, op de lange termijn heb je daar profijt van hoor ik van iedereen.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik heb bij K een spoedks gehad na de hele (ingeleide) bevalling lukte het persen niet. Het was een hel! Herstel was zwaar kon pas na twee weken weer een beetje de trap op en af en nog lang pijn gehad.
    Bij J een geplande gentle sectio gehad. Wat een verademing! Ik ben om 15 uur bevallen, de volgende ochtend stond ik al zelf te douchen en die avond was ik al thuis. (28 uur na de ks) vanaf dag 1 naar beneden gegaan en overdag gewoon lekker beneden rustig aan gedaan. Na een klein weekje alweer rondje wandelen en na 2 weken deed ik alles weer zelf :) nooit geen last meer van litteken of pijn gehad daarna (behalve bij tillen toen ik dat eigenlijk nog niet mocht) het was echt heel fijn :)

    Spannend! Duurt niet zo lang meer nu! :)
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  5. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Hier bij 1e ook spoed zonder spoed en 2e gepland. Herstel ging hier bij beide heel voorspoedig en snel. Maar had ook geen enorme bevalling vooraf gehad aan de "spoed".

    Bij de geplande ks wel minder beperkt geweest maar dat was meer omdat ik wat meer durfde. Dat als ik wat pijn voelde als ik liep of omdraaide ofzo, niet gelijk de hele wond openscheurde. Bij de 1e heb ik zo'n beetje eerste 3 dagen roerloos in bed gelegen omdat ik die snee daar benee zo eng vond.

    Over 3 weekjes krijg ik mn 3e ks. Hoop dat het herstel weer net zo snel gaat. Ben bang dat het misschien tegen gaat vallen. Mn schoonzusje is kraamverzorgster en ziet dus vaak kraamvrouwen die een ks hebben gehad maar ze heeft ze nog zelden zo snel op de been gezien als mij.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  6. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik heb geplande kz gehad en geen enkele wee of iets. Dus super relaxed en wandelde elke dag ook nog 5 km of zo. Toch vond ik het herstel echt pittig en heb me lang heel zwak gevoeld. Ondanks dat ik niet veel bloed had verloren. Floradix tabletten hielpen uiteindelijk goed. Was ook Mn eerste en wS beetje overdonderd en vond de wond ook heel eng. Dus dat hielp ook niet. MAar zoals ik lees scheelt het erg per persoon.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  7. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ijzertabletten ga ik doorslikken en ik probeer nu goed uit te rusten, voor zover dat gaat.

    Klinkt als mijn vorige bevalling @Mississippi . Persen had gewoon geen zin. Je bericht geeft me goede hoop :)
    Duurt inderdaad niet lang meer!
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    2x spoed en 1x geplande en ik herstelde echt veel sneller de laatste keer. Was niet al compleet uitgeput, deed eigenlijk na 2 dagen alles zelf alweer!
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  9. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Na de spoed na 2 weken volledig hersteld, na de geplande 5 weken. Zat wel 9 jaar tussen. Zegt dus niet altijd alles.
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  10. Melief

    Melief Niet meer actief

    Hier juist een wat mindere ervaring (sorrie)
    Ik vond het echt heel erg heftig... vooral het feit dat de zorg voor het oudere kind gewoon door ging. Na 15 dagen kon ik een klein rondje buiten doen.
    Neem echt zoveel mogelijk hulp aan, bestel je boodschappen en vraag of mensen een keertje voor je kunnen koken, zeker omdat je een tweeling krijgt!
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    @Melief ik heb gelukkig tot 6 weken dagelijks iemand van de familie ik huis en ik hoop dat dat scheelt.
    Geen sorry, ik lag bij de oudste gewoon samen met hem in bed maar dat kan nu niet ;) ik verwacht wel dat dat pittiger is, hoop dat het lichamelijk wat beter voelt.
     
  12. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bij alle 2 een spoedkeizersnee zonder echte mega spoed. Dus bij allebei was er genoeg tijd voor een ruggenprik. Mijn 2e keizersnee herstel was peanuts vergeleken met de eerste. Tuurlijk deed de wond zeer, maar ik kon dag 2 al rechtop douchen, terwijl ik bij de eerste alleen maar bukkend kon staan. En bij de 2e ook echt mijn rust gepakt die eerste week. Terwijl ik bij de eerste telkens overal bij wilde zijn en op een gegeven moment telkens werd terug gefloten door een zeurende buik. Dus pak gewoon echt je rust!
     
  13. Liefje91

    Liefje91 Actief lid

    20 apr 2016
    217
    100
    43
    Amersfoort
    Mijn eerste was ook een spoed sectio zonder erge spoed. Herstel ging toen redelijk, was wel behoorlijk uitgeput van de bevalling. Mijn 2e was een geplande sectio en ik ging er dus ook vanuit dat dit keer het herstel toch wel beter moest gaan. Nou dat viel dus flink tegen want ik had erg veel littekenweefsel van mijn vorige sectio in mijn buik waardoor het herstel slechter was als van mijn eerste. Sorry hier dus geen succes verhaal. Geniet van jullie dag straks! :) Succes met het herstel. :thumup:
     
  14. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik kan niet vergelijken ik had een semi spoed ... Zat in spoed programma ze moest er uit maar dag later kon ook wel. En dat gebeurde, de vrijdag raakte vol zaterdag aan de beurt.
    Ik vond mijn herstel enorm tegen vallen. Maarja dochtertje lag op de neonatologie dus heb niet echt chill roze rustig kraambed gehad en kunnen nemen, dat is denk ik wel boosdoener voor mijn herstel geweest .
     

Deel Deze Pagina