Na een zware zwangerschap, waren al mijn (maag)klachten na de bevalling direct verdwenen. IK kon eindelijk op die roze wolk plaatsnemen. Hoewel het eerste jaar met mijn dochter ook best heftig was (slecht slapen, veel huilen, veel BV-voedingen), heb ik enorm kunnen genieten. Van mijn dochter uiteraard, maar ook dat ik eindelijk weer normaal kon eten en niet meer misselijk was. Ik heb lang BV gegeven, tot 15 maaden. Toen mijn dochter ongeveer een jaar was - en ze geen late (en nacht)voedingen meer kreeg - begonnen bij mij de klachten. Ik was al vaak ziek, lage weerstand. Maar opeens hield ik aanhoudend klachten na de zoveelste buikgriep... Ondertussen loop ik nu al dik 5 maanden met klachten van dagelijkse misselijkheid en heftige maagpijn (deels te onderdrukken met medicatie). Ik ben al op vanalles onderzocht, zelfs een vreselijke gastroscopie, maar er is niets te vinden.. Conclusie: prikkelbare darm en functionele maagklachten. Ja dat is erg leuk, zo'n nietszeggende diagnose :s. Maar wat is de oorzaak?? En wat kan ik er aan doen? De MDL-arts heeft me na de gastroscopie direct weer teruggestuurd naar de HA (uitbehandeld!?) en de HA had na 2 maanden al aangegeven dat hij het niet weet! Lekker dan. Ik voel me dagelijks ziek - ben ondertussen al zo'n 8kg afgevallen (49kg bij 1.67m) - en heb ook te weinig energie om echt nieuwe dingen op/aan te pakken en door te gaan met mijn eigen leven.. (destijds besloten voorlopig fulltime te gaan moederen). Zelf denk ik meer en meer dat het (deels) te maken heeft met hormonen. Ik ben daar heel gevoelig voor. Nadat ik stopte met de pil, heb ik 3 jaar vage klachten gehad (die ook onbegrepen waren) en tijdens de zwangerschap ben ik heel erg ziek geweest. Omdat ik lang BV heb gegeven, denk ik dat het 'ontzwangeren' of hoe je het ook wilt noemen, pas later is begonnen..? Ik heb wel wat gelezen over een 'posnatale uitputting', waarbij je allerlei klachten kunt ontwikkelen.. Maar echt veel is er niet over te vinden. Ben benieuwd of iemand dit enigzins herkent.
Hier geen herkenning, maar het klinkt wel rot. Mijn 1e idee is om een second opion bij een andere MDL te regelen. Misschien dat die net even wat meer ziet..
Thanx, dat wil ik idd gaan bespreken met mijn HA. De manier waarop ik ben behandeld door deze MDL-arts vind ik ronduit belachelijk! In het eerste gesprek had ze het al direct over 'levenslang', ws prikkelbare darm ('tja, alleen heb je geen opgeblazen gevoel, dat hoort er toch meestal bij'...) En de conclusie na de gastroscopie (heb toen even 5 min gehad om nog met haar te praten; toen was ik ook lekker helder en voorbereid! not) was dat mijn maag mijn gevoelige plek is. Goh, ja dat wist ik al jaren! Maar daar was altijd nog goed mee te leven, nu niet meer! Daarnaast had ik van te voren al aangegeven dat een gastroscopie ws toch niet veel meerwaarde zou geven (??), aangezien ik al een hoge dosis zuurremmers slik en nog steeds maagpijn heb. Als ik een maagzweer zou hebben, zouden de medicijnen beter moeten aanslaan. Ik heb aangegeven dat ik denk dat er iets anders aan de hand is... 'Ja, dat zou je wel denken', zei ze. Maar dat zien we dan wel na de gastroscopie. Ik had dus het idee dat het protocol was en de hoop dat ik daarna pas serieus genomen zou worden. Daarom heb ik het dus maar gedaan... Heb ik daar 3 maanden op gewacht!!?
ik heb er ook geen ervaring mee, dit is het enige wat ik op internet erover heb kunnen vinden, maar dat zul je waarschijnlijk zelf ook al wel gevonden hebben. vind het erg vervelend voor je dat je je zo rot voelt, hopelijk voel je je gauw weer echt de oude. Extreme moeheid, in combinatie met andere klachten, welke tijdens de zwangerschap of de periode daarna voorkomt kan pre of postpartum uitputting zijn. Bij deze aandoening zie je dat de lichamelijke klachten op de voorgrond treden. Een vrouw met uitputting is zelden echt depressief. Ze is wel ontzettend moe. Een dag doorkomen kan voelen als het beklimmen van de mount everest! Het is echter geen gewone vermoeidheid waarbij je even kunt 'bijtanken' door uit te rusten. Een moeder met uitputting zal oneindig veel kunnen rusten of slapen zonder echt ooit fit te zijn. De meest voorkomende klachten zijn: Extreme vermoeidheid Burnoutgevoelens Onverklaarbare pijnen Geen eetlust Onverzadigbare slaapbehoefte of slaapstoornissen Watten in je hoofd Concentratie en geheugenproblemen Emotioneler zijn Nergens toe komen Overal tegenop zien Overmatig transpireren Spierpijnen, vooral nek en schouders Borstvoeding komt niet of slecht op gang Verminderde weerstand Haaruitval Vaak zie je ook: tanden die los zitten, witte plekken op de nagels, inscheurende nagels, schimmels, blaasontsteking, e.d. Wat is de oorzaak van uitputting? De baby onttrekt enorm veel stoffen van de moeder. Dit speelt mee bij deze aandoening. Ook speelt stress mee. Veel moeders zijn in slechte conditie de zwangerschap ingegaan. Voor sommige moeders is de zwangerschap een enorme aanslag op de conditie.Tevens speelt de 24 uurs mentaliteit mee. We leven in een jachtige maatschappij. Zwangerschap is geen ziekte maar een gezond iets zegt men. Dat kan wel zo zijn maar is het dan niet eens meer nodig om gas terug te nemen en je aan te passen aan de behoefte van het lichaam? Het is niet zo vreemd dat deze vorm van ppd tegenwoordig veel voorkomt. Vrouwen vragen te veel van zichzelf. Vrouwen werken vaak door tot kort voor de bevalling. Dit is een risicofactor om postpartum uitputting te krijgen (ppu).
Thanx. Ik ben alleen niet (over)vermoeid ofzo. Alleen als ik erg last heb van de klachten, dan wordt ik daar soms erg moe van. Maar verder niet. En tijdens de borstvoedingsperiode heb ik ook nergens last van gehad, voelde me de eerste maanden na de bevalling hardstikke goed. Het gaat bij mij echt om de maag/darmklachten...