Bekkenpijn na de bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door MammieVanSammie, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Bij onze eerste heb ik nooit enige last van mijn bekken gehad. Nu bij de tweede vanaf een week of 30. Op een gegeven moment kon ik echt niet langer dan 5 min lopen, net even naar de supermarkt. Alleen bij lopen en bij t omdraaien in bed had ik last. Stiekem had ik gedacht/gehoopt dat t na de bevalling direct of snel over zou zijn.
    Ik ben nu 12 dagen geleden bevallen en ik voel me uitstekend. Maar die bekken blijven zeer doen bij t lopen.
    Hoe snel waren jullie van je klachten af? Ging t spontaan over, deed je oefeningen/fysio?

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb bij alle 3 mn zwangerschappen bi gehad en heb bij mn oudste 2 best lang fysio gehad voordat het over was. Nu heb ik met lopen nog best last en met bepaalde bewegingen. Stofzuigen en dweilen is pijnlijk en dingen waarbij ik veel moet bukken gaan moeilijk. Fysio heb ik tijdens mn zwangerschap gehad maar nu nog niet meer begonnen. Oefeningen om mn spieren weer sterk te krijgen werken het beste bij mij en goed op mn houding letten.
    Ik raad je aan om naar de fysio of bekken therapeut te gaan zodat je goed leert wat je wel en niet moet doen. Ik heb helaas al veel ervaring en doe mn oefeningen thuis op dit moment.
    Helaas hebben bekkenklachten vaak tijd nodig.

3. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Dank je voor je reactie. Omdat ik nog geen twee weken geleden ben bevallen wil ik het eerst nog even aankijken (heb ook geen zin om nu naar de fysio te gaan, ook zo onhandig met de kleine en borstvoeding op verzoek). Maar mocht het aanblijven dan zal ik zeker iemand opzoeken..

Verder nog dames met ervaring?

4. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb (nog) geen ervaring met bekkenklachten na de bevalling, maar de bekkenfysio waar ik nu onder behandeling ben, zegt dat je langzaam moet herstellen na de bevalling. De eerste 6 weken moet je nog geen wonderen verwachten, maar als het langzaamaan niet beter wordt, wel aan de bel trekken! Dus dan zou ik net als dorisn adviseren om een bekkenfysio te zoeken.

5. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ah dat zou mooi zijn als het vanzelf zou gaan! Geduld hebben dan maar (is niet mijn sterkste punt ;))

6. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Nou, helemaal vanzelf zal het vast niet gaan. Er zijn wel een aantal oefeningen die de spieren kunnen versterken/verbeteren...

7. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    vorige bevalling had ik voor de bevalling vrij milde klachten, deze bleven een maand of twee nog "door sudderen". werden wel steeds merkbaar minder. Deze zwangerschap, wat heftigere klachten. Maar ben ik er nu 5 weken na bevalling vrijwel helemaal vanaf....

8. Yara1

Yara1 Lid

20 jul 2014
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik herken het.
    Ik heb een Super zwangerschap gehad maar veel bandenpijn eigenlijk vanaf bijna het begin. Aan het einde ook last gehad van een los bekken. Als ik me omdraaide in bed leek het wel alsof de bovenkant nog een stukje verder naar voren klapte. De verloskundige zei toen, als je bevallen bent gaat het wel over.
    Dus na mijn bevalling ( een Super bevalling overigens) bij de nacontrole aangegeven dat ik nog steeds op last had. Mijn ene voet niet meer voor mijn andere kon krijgen zowat, niet kon strijken, stofzuigen, wasmachine met moeite gevuld en leeg kreeg, traplopen, hond uitlaten, lopen op ongelijk terrein.
    Eigenlijk bin alles had ik veel pijn en dat vermoeide mij enorm.
    Ze zei (dit was 6 weken na de bevalling) dat ik er niet mee moest blijven lopen en dat als ik er na 3 maanden nog last van had ik naar de dokter moest gaan.
    Dus ik 6 weken later ik het op een dag niet meer uithield van de pijn de dokter gebeld. Die was op vakantie en de assistente van zijn vervanger zei tegen mij dat dit geen spoedklacht was en ik maar moest wachten tot mijn eigen huisarts weer terug was.
    Ja dan kun je niet anders dus na 2 weken opgebeld en de assistente gevraagd om een doorverwijzing voor de fysio. (die had ik nodig voor mijn verzekering)
    Ik kom bij de dokter die zegt dit is een gemiddeld herstel dus probeer eerst maar eens pijnstillers en dan moet je over 3 maanden maar weer eens terug komen om te kijken hoe het dan gaat.
    Bij de apotheek aangekomen wilde die de pijnstillers niet meegeven want ik gaf nog borstvoeding. Na veel vieren en vijven en heen en weer bellen met de dokter kreeg ik de pillen toch mee maar inmiddels wilde ik die niet meer innemen.

Gelukkig werkte mijn vriend op dat moment bij een gynacoloog die heeft mij verteld dat het wel 6 tot 9 maanden kan duren voor je banden, spieren en kapsel je bekken weer goed stabiel kunnen houden. Ik kreeg andere minder zware pijnstillers en heb inmiddels ook een doorverwijzing gehad van mijn huisarts voor bekken fysio.
    Daar bleek dat een der van mijn bekken gekanteld was terwijl de dokter bij hoog en bij laag volhoud dat dat niet zo is.
    Als ik het over mocht doen zou ik veel eerder op mijn strepen zijn gaan staan wat betreft een behandeling, niet zoveel hebben doorgelopen met mijn klachten en eerder een oplossing eisen maar dat is achteraf.

Wat betreft de klachten ik zie na 7 maanden wel enige verbetering maar waarschijnlijk zal het een lang proces gaan worden. Dat is het enige wat mijn tegen is gevallen aan de zwangerschap.
    Laat je niet afschepen en trek op tijd aan de bel!

9. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Als je al voor de bevalling zo heftig gehad hebt, zal ik zeker nu al contact opnemen met de fysio.. Al is het voor oefeningen te krijgen
    Heb het zelf ook zo heftig gehad en ik zat na twee wk al weer bij de fysio. Nu nog steeds last en ben inmiddels negen wk verder..

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij nr 1: bekkenfysio vanaf 20 wkn, na bevalling vrijwel klachtenvrij, maar na een 2-tal weken kwam het weer terug, steeds erger. Terug bij fysio toen kindje 6 wkn oud was. Hij vertelde mij, door het veelvuldig tillen van kindje weer overbelasting van rug/bekken. Oefeningen, spierkracht (buik/rug/billen) en conditie opbouwen en daarna pijnvrij ongeveer 4 maanden na bevalling.

Bij nr 2: bekkenfysio vanaf 14 wkn, na bevalling binnen enkele weken klachtenvrij. Niet teruggekomen.

Bij nr 3: geen bekkenfysio in zwangerschap, want weinig klachten (doordat ik bedlegerig was door hyperemesis gravidarum en dus nauwelijks belastte ;)). Na bevalling een beetje last, een periode van ongeveer 6 maanden, daarna snelle toename van klachten. Oorzaak: bedje/box naar beneden gezet en dus veel ongunstig tillen. Overbelast bekken, kon nauwelijks meer lopen, met 10 maanden toch weer bekkenfysio. Oefeningen, spierkracht en activiteiten aanpassen (goed luisteren naar het lijf).

Inmiddels is jongste ruim 2 jaar en... ik ben nog er nog steeds niet helemaal vanaf. Nog steeds iets te veel beweeglijkheid in bekken en onderste wervels, waardoor makkelijk overbelast. Heb er mee leren leven. Per maand ongeveer 3-5 dagen dat ik pijn voel, waarvan 1 flink (noodzaak tot pijnstilling). Erg afhankelijk van wat ik gedaan heb (belasting) en vooral ook waar ik in cyclus zit. Invloed van hormonen duidelijk, speelt veelal op tijdens eisprong en voor menstruatie.

Ik zou geduld hebben, je bekken niet te veel belasten en rustig conditie/spierkracht opbouwen. En laagdrempelig een bekkenfysio in de arm nemen, om oefeningen te leren op 'veilige' manier.

(heb zelf veel baat gehad bij oefenprogramma van Cecile Rost)

11. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben in september bevallen en heb zeker 7 maanden last gehad. Het werd wel steeds minder hoor. In begin natuurlijk bij 5 minuten lopen of lang staan al last, daarna kon ik prima boodschapje doen. In januari wilde ikw eer gaan sporten maar na 1 keer dansen was ik kapot. Heb dat sporten toen maar even uitgesteld. Toen mn zoontje 7 maanden was heb ik nog 1 of 2 keer last van gehad nadat ik intensief had gesport/gewerkt in de tuin ofzo. Het kan vanzelf over gegaan want ben ook niet bij fysio geweest, maar ken ook genoeg die wel naar fysio moeten

12. toonie

toonie Actief lid

9 apr 2014
    213
    0
    0
    Voorschoten
    Oh herkenbaar. Zelf 12 dagen geleden bevallen en t voelt alsof de boel daar beneden naar buiten zakt. Niet de hele tijd maar wel vaak. Ik weet niet of je ook moeite he t om naar de wc te gaan. Ik ga morgen mn fysio eens bellen iig voor advies. Ik geef idd ook bv op verzoek.

13. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Ik zou zeker informeren bij een therapeut (fysio, manueel of chiropractor)
    Mijn therapeut stond na 2 weken naast mijn bed om te beginnen met oefeningen en tips te geven over de kleine in en uit bad tillen, achter de commode staan ed.
    Maar ik had wel extreme last en heb nu nog steeds veel pijn.
    Ik schrik een beetje van de opmerking dat je geen zin had aan therapie en dat het lastig zou zijn.... Een heel leven met pijn is ook knap lastig ;)
    Borstvoeding kan trouwens extra (Hormonale) klachten veroorzaken. Ik ben na 3 maand gestopt met voeden, pas daarna ging het ietsie beter.

Deel Deze Pagina