De auto in met weeën

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hellen1971, 6 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Tja..ik heb een medische indicatie voor een ziekehuisbevalling. De gedroomde thuisbevalling zal dus niet plaatsvinden en dat heb ik allang een plekje gegeven.

Van één ding word ik wél zenuwachtig: bij een bevalling door de gyn, is er NIEMAND die je tussendoor komt checken, zoals een verloskundige dat wel kan doen. Je mag pas bellen en gaan rijden als je om de 3-4 minuten weëen hebt en tot die tijd moet je het maar zelf rooien. Dat lijkt me dus echt helemaal niets, he!

En dan..moet ik met weeën de auto in en zeker nog 20 minuten ( als het niet langer is en de brug open staat bijvoorbeeld!) in de auto. Ik zie er best tegenop.

Dus ik ben op zoek naar ervaringen van hen die net als ik, thuis hebben moeten wachten en daarna nog een hele rit moesten maken. Hoe hebben jullie dat ervaren???

2. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Ik heb ook een medische indicatie, maar mocht de vorige keer (en deze keer ook weer) meteen komen als de weeën wat regelmatiger worden. Ik hoef dus niet te wachten op 3-4 minuten regelmaat. Maar ik heb wel met weeën in de auto gezeten. Nu hoef ik maar 5 minuten naar het zh te rijden ipv 20 minuten zoals bij jou. Ik had een kussen meegenomen in de auto, om tegen mijn buik te klemmen en om zelf in te knijpen. Ow en vraag aan je lief of hij alsjeblieft rustig rijdt, da's wel zo prettig voor jou! ie van mij ging in eerste instantie als een idioot door bochten heen en over drempels enzo... :S

Als ik jou was en de bevalling is begonnen en je vertrouwt het niet meer (of als je bang bent dat het ineens heel snel gaat oid) dan zou ik gewoon eerder gaan. Grote kans dat het zh je niet meer terugstuurt ;)

3. marjolieke

marjolieke Actief lid

16 mrt 2009
    130
    0
    0
    Ik moet inderdaad ook in het ziekenhuis bevallen en ik moet naar het UMC Utrecht. Ik zie het ook helemaal voor me, dat ik natuurlijk het geluk weer heb dan wij midden in de spits naar het ZH moeten :).

Volgens de gyneacoloog in het ZH moet je gewoon bellen naar het telefoonnummer wat ik meegekregen heb als je weeen hebt en dan wordt daar wel ingeschat of je naar het ZH kan komen, in het geval dat het erg snel gaat, bellen zij een VK om even te komen kijken bij je thuis, dus volgens de Gyn. hoefde wij niet te stressen.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben thuis bevallen en kan dus niet helemaal meepraten, maar ik moet zeggen dat het begin van de weeen me enorm meeviel. Ze kwamen heel lang zo om de 6 minuten, en in die fase vond ik ze goed te hebben. Het hoeft dus niet heel erg te zijn om in die fase thuis rond te lopen/liggen/hangen.

Ik zou overigens niet per se wachten tot die 3-4 minuten, maar inderdaad tot ze echt regelmatig zijn en tegen 1 minuut duren en echt krachtig worden (dat je niet meer kunt praten tijdens een wee, maar al je aandacht, adem en energie nodig hebt om de wee op te vangen). Dus als jij het gevoel krijgt: NU wordt het menens, zou dat best een moment kunnen zijn om naar het zkh te gaan.
    Goed naar je lichaam luisteren, rustig blijven en niet bang zijn om te bellen voor advies.

5. Veertje14

Veertje14 Actief lid

30 sep 2005
    392
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Spijkenisse
    Ik wilde graag thuisbevallen maar omdat mijn vliezen braken met 33,5 weken en de weeen direct op gang kwamen moest ik toch naar het ziekenjuis en inderdaad met onze eigen auto.

Ik moet je zeggen dat ik van de rit naar het ziekenhuis niet veel gemerkt heb want ik had het drukker met het opvangen van de weeen.

Over het algemeen red je het wel gewoon naar het ziekenhuis hoor met 3/4 cm ontsluiting en geloof me als je flinke weeen hebt ben je er voor je gevoel binnen 5 minuten, probeer je er niet te druk over te maken.;)

6. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik moest bij de eerste en tweede en nu ook weer naar het ziekenhuis. Nu is dat hier best vlakbij.

Bij de eerste vond ik het wel meevallen. Voelde er niet zoveel van en kon nog rustig praten enzo. In het ziekenhuis had ik toen 6 a 7 cm ontsluiting toen ik daaraan kwam.

Bij de tweede vond ik de autorit verschrikkelijk. Vk is eerst thuis geweest (mocht poliklinisch bevallen) en had toen 3 cm ontsluiting. Spraken om 8.00 uur af in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeen was toen nog redelijk te doen. Maar toen de vk net een half uur weg was of zo kwamen ze ineens om de minuut en de kids moesten nog gehaald worden enzo. Daarna de auto in en in 1 woord was die dus verschrikkelijk. Wist niet hoe ik moest hangen/zitten of liggen om de weeen op te vangen (vond het thuis heel fijn om aan de nek van mijn mannetje te hangen zeg maar tijdens een wee, maar dat gaat in de auto zo moeilijk haha). Weeen kwamen toen nog steeds om de minuut. Was zo blij toen we er waren. In het ziekenhuis had ik toen ook al 7 cm.

Ben heel benieuwd hoe het nu zal gaan want moet dus weer naar het ziekenhuis.

7. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    ik had ook heftige weeen en moest de auto in,dat vond ik echt verschrikkelijk al zeg ik het zelf,en dan had ik nog het geluk dat het ziekenhuis dichtbij is! ik zat dan wel al op 9cm ontlsuiting toen ik de auto inging...voooral die drempels pffff:(

8. leylaNB

leylaNB Actief lid

18 jan 2007
    134
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben 2 keer met weeen naar het ziekenhuis gegaan. Was voor mij geen probleem. De weeen bleven wel komen maar kon ze gewoon opvangen in de auto. Ziekenhuis was gelukkig redelijk dichtbij dus dat scheelt. Ook deze keer gaan we naar het ziekenhuis, is me erg goed bevallen (hahaha leuk woord grapje he) namelijk. :D
    Wat wordt gezegd is dat de adrenaline (die je schijnbaar krijgt van autorijden????) ervoor kan zorgen dat de weeen afnemen of zelfs stoppen... Ik moet zeggen dat ik daar niets van gemerkt heb hoor!

Groetjes

9. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik moest ook de auto in met 4 cm ontsluiting en een weeenstorm, toen ik in het ziekenhuis aankwam had ik al 9 cm, misschien heeft de rit ernaartoe wel geholpen met al die drempels en hobbels! Succes meid!

10. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Wat fijn dat jullie zo reageren. Het doet me goed te lezen, dat het te doen is!

11. jip80

jip80 Bekend lid

7 feb 2009
    860
    0
    0
    noorden van het land
    ik moest met 6cm en een weeenstorm naar het zkh,
    maar ik moet zeggen dat de trap naar beneden het ergst was, op elke tree uitpuffen
    en in de auto... met mijn benen languit over het dashbord zijn we er wel gekomen hoor

12. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Raar vraagje: nog vruchtwatervlekken gemaakt in de auto?
    Ik overweeg toch maar wat celstofmatjes in de auto te gaan leggen

13. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Nope, mijn vliezen zijn in het zh gebroken door de vk daar. Maar celstofmatjes is geen slecht idee hoor, die heb je toch zat in je kraampakket

14. jip80

jip80 Bekend lid

7 feb 2009
    860
    0
    0
    noorden van het land
    ik was de plons al kwijt, maar had voor de zekerheid maar even zo'n kraam matras ingedaan;)

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb helaas geen ervaringsverhaal, maar wel hetzelfde (zo niet groter) probleem als jij. Ik moet nml. (zonder file) minstens 30-40 minuten rijden naar het ziekenhuis, maar deze weg heeft sochtends tussen 7-10 uur en savonds tussen 4-7 uur altijd mega files! Dus ik hoop echt niet dat ik dan rond die tijden weeen krijg!
    Ik heb met de gyn. gewoon duidelijk afgesproken dat ik al mag komen als ik weeen heb om de 10 minuten, of als ik merk dat de tijd tussen de weeen ineens steeds korter wordt (dus bijv. eerst een uur, dan ineens een half uur, dan een kwartier, enz.)
    Ik hoef niet eerst een vk te laten komen om te kijken naar de ontsluiting, weeen=naar ziekenhuis komen.
    Nou heb ik wel begrepen dat het bij de eerste toch altijd wel wat minder snel gaat, dus probeer je daar maar aan vast te houden, dat de eerste baby nooit 1-2-3 ineens komt, omdat je baarmoedermond veel stugger is dan als je al wel een kindje hebt gehad.

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik had een vuilniszak op de stoel gelegd :D

ik zou gaan als jij denkt dat het goed is... ik heb maar 2 weeen gehad waar zo kort tussenzat en regelmaat is er de hele bevalling niet geweest. ga gewoon op je gevoel af en dan komt het wel goed.

overigens vond ik het autorijden niet vervelend, en schijnt goed voor de ontsluiting te zijn ;)

17. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn weeen werden veel minder in de auto. Zodra ik in de lobby van het ziekenhuis was, waren ze er weer gewoon om de drie minuten. Heel grappig.

18. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Bij mij namen de weeen in de auto af (beide keren). Ik was toen te druk met andere dingen, denk ik. Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen kwamen ze weer veel sneller.

Rustig rijden is wel een must! Vooral drempels zijn niet tof.
    Gelukkig ben ik 2 keer op zondag bevallen, dus geen drukte op de weg gehad.

19. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hoefde zelf niet ver naar het ziekenhuis in de auto, maar vond het wel meevallen hoor. Het deed niet meer zeer ofzo.

Tegen mij werd overigens ook eerst gezegd dat ik mocht bellen als de weeen om de 5 minuten kwamen (dacht ik, kan ook 4 geweest zijn). Toen we belden, na een uurtje of 3, kwamen ze nog onregelmatig maar we konden gewoon langskomen. Ook toen bleek dat ik nog maar 1.5 cm ontsluiting had, konden we gewoon blijven terwijl we op 5 minuten van het ziekenhuis wonen.

Had er ook niet aan moeten denken om weer terug naar huis te gaan. Ben het helemaal met Bri eens, als jij het tijd vindt, gewoon bellen. Als het jou te veel wordt en al heb je weeen om de 10 minuten, schroom niet. Ze laten je echt niet aan je lot over hoor meid!

Succes met de autorit! (Ga je in Dordrecht bevallen trouwens?)

20. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Yups...da's althans wel de planning :)

Deel Deze Pagina