ziektewet vraagje

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by jilina, Feb 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jilina

jilina Fanatiek lid

May 27, 2010
    2,362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Op 30 oktober 2012 heb ik een aangezichtsverlamming gehad waardoor ik in de ziektewet ben beland. Ik mocht me niet te veel inspannen van de dokter. Nu ben ik weer langzaam gaan opbouwen met mijn uren maar haal net de twee uurtjes. Als ik meer doe doet het gelijk weer zeer. Ze hebben tegen mij gezegd dat ik het zelf moet aanvoelen en dat ze geen druk op me willen leggen omdat ze weten dat mij dat te veel wordt. Toen ik weer wat ging opbouwen zeiden ze in eerste instantie je moet maar zien hoe laat je begint maar al gauw draaiden ze dat terug en moest gewoon zo laat beginnen als ik anders ook deed want dat kwam beter uit. Prima dacht ik. Eerst had ik ook keurig iemand bij me staan zodat ik naar huis kon gaan wanneer het niet ging. Maar nu de laatste week sta ik het eerste uur dus alleen en dat terwijl ze me nog gewoon 100% ziek gemeld hebben en ik dus alweer een dikke maand 6 uren in de week werk. En ze dus op deze manier wel weer druk op mij leggen. Ik heb gevraagd of ze me die uurtjes alweer beter hebben gemeld maar dat vinden ze nog niet nodig ook ben ik nog niet bij een arboarts geweest of iets van een arboarts gehoord. Is dit normaal? Mogen ze zonder te overleggen mij het eerste uur alleen laten staan terwijl ik dus nog 100% ziek gemeld ben?
    Ik had al even op google gezocht maar kan zo niets vinden. Hoop dat jullie een antwoord hebben. Al vast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Jilina,

Ik kan niet beoordelen of je werkgever de juiste procedures volgt. Daarom geef ik je de algemene informatie over de re-integratieverplichtingen van jou en je werkgever bij ziekte. Daarin staat onder andere dat je binenn 6 weken na je eerste ziektedag een gesprek met de bedrijfsarts moet hebben. Hij maakt hiervan een probleemanalyse. Op basis van deze probleemanalyse maak je met de werkgever een plan van aanpak voor de re-integratie.

Ik raad je aan om je werkgever erop te wijzen dat hij je moet doorverwijzen naar de arbodienst. Kom je er met je werkgever niet uit? Dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen. UWV geeft dan een second opinion over de vraag of je werkgever zich voldoende heeft ingespannen voor je re-integratie. De uitslag hiervan wordt ook naar je werkgever gestuurd.

Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. jilina

jilina Fanatiek lid

May 27, 2010
    2,362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Bedankt voor je reactie.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat de arbo contact met ze op heeft genomen voor een probleemanalyse, maar dat ze dit niet kunnen doen en dat ik dat zelf moet doen. Ik heb begrepen dat er in deze dagen een brief van de arbo op de mat zal vallen met daarin een oproep of eventueel telefonisch dat wisten ze niet precies voor de probleemanalyse. Dus ik wacht de brief nog wel even af wat hier precies in staat. Aangezien ik al langer dan zes weken thuis ben en nog steeds geen gesprek heb gehad met de arbo zal dat misschien ook wel in deze brief staan. Toch ben ik uit mezelf wel weer wat uren gaan werken en ben ik dus bezig om er alles aan te doen om weer volledig aan het werk te kunnen.

Gr. Jilina

Share This Page