Hoi allemaal, We hopen dat mijn partner binnen 1 jaar een vast contract krijgt voor onbepaalde tijd. Hij werkt bij een leuk/groot logistiek bedrijf en ze zijn zeer trots op hem (op eigen initiatief+kosten reachtruck+heftruckcertificaten behaald en andere cursussen). Ik wil al lange tijd heel graag verhuizen, omdat wij een sociale huurwoning hebben en geen recht hebben op huurtoeslag. Daarnaast zou het jaren duren voordat wij een huis aangeboden zouden krijgen in onze wijk. Ik ben op funda een beetje gaan rondkijken en ik schrok mij dood van het aanbod. Er worden zoveel huizen in onze wijk aangeboden (zelfs om de hoek een soortgelijke woning en de kosten zijn stukken lager!) Is het vreemd dat de maandelijkse kosten voor het kopen van een huis lager kan uitvallen dan wat ik nu maandelijks betaal? Ik snap er echt helemaal niets van. We hebben nu een 4-kamer galerijwoning ongeveer 56 vierkante meter we betalen maandelijks 680,81. Een soortgelijke woning (2 straten verder) met een nieuwe badkamer + keuken en de maandelijkse kosten zouden 510 zijn + er kan nog altijd onderhandeld worden over de verkoopprijs waardoor het misschien nog lager kan uitvallen i.v.m. hypotheek Met welke kosten moet ik nog rekening houden?
Huurprijzen zijn de afgelopen jaren inderdaad erg omhoog geschoten omdat het steeds moeilijker werd / is om een hypotheek te krijgen. Ik hoop dus dat je je niet verkijkt op de hypotheek straks. De richtlijnen daarvoor zijn erg aangescherpt.
Wij zijn met kopen ook veel goedkoper uit dan toen we een huurhuis hadden! Als hij een intentieverklaring kan krijgen, kunnen jullie misschien kopen?
Gewoon een afspraak maken bij een hypotheekadviseur. Dan weet je je mogelijkheden. Bijkomende kosten. Opstalverzekering Groot onderhou Levensverzekering
Hou er wel rekening mee dat alle onderhoud dan voor jullie is + dat de belastingen ook elk jaar langskomen om hun portie te vragen. Plus dat je bij de aankoop zelf ook kosten van de notaris en dergelijke betaalt. Maar inderdaad ... soms is kopen - zeker op langere termijn - echt wel goedkoper dan jarenlang blijven huren. En het is dan wel echt jullie huis (na afbetaling).
Op dit moment is het onmogelijk om te kopen. We willen eerst alle openstaande schulden aflossen en dan pas verder kijken. Ik keek enkel voor interesse, maar ik schrok er wel van.
Ja hier ook. Betalen nu voor 1 woonkamer en 1 slaapkamer appartement 385 pm. 1 gezinsrijtjeswoning zou 580 kosten. (Huurtoelag is er dan vanaf) koopwoning 465. Erg vreemd...
Niet elke woningstichting doet veel voor de huurder. Hier doen ze helemaal niks. Praktisch alles moet je zelf doen en als ze al iets doen dan hebben we dr een halfjaar elke week over gebeld en ruzie gemaakt. Vaak doen ze steeds minder. Wij betalen voor een duplex 1 verdieping woningen 430 per maand. Terwijl een huis hier na aftrek van de belasting 350 kost odzo. En dan hebben we dus 2 of 3 verdiepingen En noem het maar.. Ik snap je. En het is frustrerend...
Verkijk je niet op de bijkomende kosten buiten de hypotheek om. De gemeentelijke belastingen zijn duurder evenals de verzekering. Als je kozijnen verrot zijn moet je deze op eigen kosten vervangen. Als je een nieuwe keuken of douche nodig bent kost je dit ook geld.
Maar het is wel jouw keuken, jouw douche en jouw kozijnen. En je beslist dus zelf wanneer je het doet / laat doen en bij wie. Als je van een huisbaas afhangt ... Ik was toch echt wel blij toen we een huis kochten. Op lange termijn vinden wij huren voor een stuk echt weggesmeten geld. Het enige wat je doet is de huisbaas rijker maken. (Hier in België is nauwelijks sociale huur.) En bij kopen ben je na 20 à 30 jaar - als je lening is afbetaald - definitief zelf eigenaar van het huis. Als je 20 jaar huurt ... heb je niets en blijf je betalen.
Ja dat snap ik ook wel. Wij hebben ook een eigen huis. Ik bedoelde meer dat ze niet alleen naar de kosten van de hypotheek moet kijken. Maar meer dat als je een nieuwe keuken wilt of moet dat je dan wel moet zorgen dat je dat geld hebt.
Onze straat is gemengd. Deels koop en deels huur. Onze buren betalen meer aan huur dan wij aan hypotheek. En dan hebben wij ook nog een "hoge" rente t.o.v. nu anders was het verschil nog groter.
Zo is het hier ook. Wij hebben een huurhuis gekocht, maar de huur is duurder dan wat wij aan hypotheek betalen. Maar goed, bij een koophuis komen natuurlijk wel weer andere kosten kijken.
Je moet extra belasting betalen over woz, extra verzekeringen afsluiten, (opstal, brand, overleidensrisico), je onderhoud aan de woning zelf betalen. En je maakt een gok. Nu heb je lage hypotheek rente, over 10 jaar kan de rente opeens op 8%staan en betaal je het dubbele. In mindere tijden heb je geen recht op huursubsidie oid. Maar idd loont het wel kopen. Huur is zo duur geworden
ik vind het ook allemaal maar raar hoor. ik krijg geen hypotheek omdat ik alleen ben en te weinig verdien. maar ze verwachten wel dat ik bijna 700 euro huur per maand zou moeten kunnen betalen van mijn loon. ontzettend krom. en snap dat er nog kosten bij komen maar wel raar dat ik wel 700 euro huur zou kunnen betalen maar niet 500 aan hypotheek....
In Nederland gaat het wel wat anders, de meesten (ok sinds die nieuwe wetten met inkomenseisen is het wat veranderd) huren gewoon via de woningbouw, dus sociale huurwoningen.
Dat ligt er nogal aan natuurlijk. Hoe groot is het huis, welk bouwjaar, in welke stad woon je, hoe ver gaat de woningbouw mee in de huursverhoging. Wij betalen zo'n 550 (zonder huurtoeslag) voor een eengezinswoning. Wel eentje uit 1948 en in een kleine stad in Zeeland.