Het ‘Random’-Corona-Vragen-Topic

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Iertje81, 20 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.911
    113
    Vrouw
    Inmiddels heeft de ggd mijn aanvraag verwerkt en heb ik mijn herstelbewijs gekregen. Fijn!

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar bij duitsland zit je met quarantaine voor kinderen, als ze niet hersteld zijn en hebben meerdere gebieden 2g plus (dus 2g en dan moet je ook nog extra getest zijn).
    Van de zomer voerde Duitsland ineens de quarantaine in voor alleen geteste mensen. Hierdoor konden mijn schoonzusje en gezin niet op vakantie.

I

femkes vindt dit leuk.
  3. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #283 Zana28, 14 dec 2021
    Laatst bewerkt: 14 dec 2021
    Mijn zoon had begin november corona. Eergisteren was hij bij zijn vriend binnen en gisteren vertelde hij dat de grote zus van de vriend positief is getest op corona (weet niet of met sneltest of PCR getest en weet ook niet of ze het al wisten op het moment dat ze binnen waren, ik ga maar uit van niet). Ze zaten wel allemaal daar een tijdje samen aan tafel en mijn zoon zat naast de zus).
    Volgens de richtlijnen hoeft hij niet in quarantaine, omdat hij doordat hij de ziekte heeft doorgemaakt "immuun" is. Maar mij is niet helemaal duidelijk of hij nu alsnog besmettelijk kan zijn/ worden. Hij had maar lichte klachten bij zijn eerdere besmetting, maar het toen waarschijnlijk wel aan ons doorgeven.
    Ik laat hem voor school een sneltest doen, maar weet niet zo goed, wat ik moet doen bij een positieve uitslag (zou dat dan nog van zijn oude besmetting zijn of zijn sneltesten niet zo lang positief en alleen PCR testen tot 8 weken na besmetting positief).

4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Een vraag voor degenen die hun kind willen afschermen van corona, en er daarom expliciet niet over praten. Waarom?
    Het is er. Er gebeurt van alles. En daar gaan ze vroeg of laat mee te maken krijgen/van horen. Juist foor er moeilijk over te doen gaan de vragen in de koppies rondspoken lijkt me.

En nee. Het is geen leuk onderwerp. Maar ook niet leuke onderwerpen bespreken we. En juist door openheid neem je angsten weg of voorkom je die.

Even in het algemeen hoe ik er over denk he. En wat werkt bij mijn kinderen ;)

Maar ben wel benieuwd hoe dat dan bij jullie werkt.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Volgens mij hoeft je binnen de 8 weken echt niet te testen.

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Geen vraag maar gewoon even:

IK WIL NU DE UITSLAG WETEN!!!!

Sorry, maar zit hier best een beetje te stressen:oops:
    Vanmiddag om een uur een leuk gezinsuitje gehad. Gezellig met zijn allen naar de teststraat. Als iedereen nu negatief test mogen we morgen gewoon uit quarantaine, maar test er 1 positief begint alles weer bij dag 0:(

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.370
    30.668
    113
    Vrouw
    Ik duim mee voor negatief :thumup:

Zxcvb vindt dit leuk.
  8. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    Wij hebben gisteren een sneltest gedaan en die was negatief, de vriend was vandaag ook al weer naar school (iets met negatieve test, zus woont niet meer thuis en zelfs vorig jaar herfst corona gehad). Ik snap het allemaal niet meer, wie wanneer hoe lang in quarantaine moet.
    Ik hou het wel in de gaten of mijn zoon nog klachten krijgt, was alleen benieuwd of het wel kan dat hij binnen twee maanden weer corona kan krijgen.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zolang we er geen vragen over krijgen beginnen we er niet over. Verkondigd zij dat iedereen met een masker "dokter" is geworden en begroet ze ze als "collega's" laat ik t lekker gaan.

We hebben het er thuis wel over maar ontwijken de woorden corona en covid enkel. Dingen als afstand houden en elkaar ruimte geven is gewoon beleefd.

Veel hoesten en snotteren niet naar school omdat andere kinderen dan ook gaan hoesten en snotteren. Vinden we zelf ook niet leuk dus een ander ook vast niet.

Komt ze met gerichte vragen krijgt ze antwoord, tot die tijd enkel de light editie.

Mamafiets en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn een aantal jaar jonger dan die van jouw. Mijn oudste was nog geen 3 toen dit allemaal begon en kreeg er toen ook echt niet veel van mee.

Op dat moment had ik nog de stille hoop dat we na 1 lockdown er wel van af gingen zijn :rolleyes::roflmao: Dus toen hebben we geen uitleg aan de kinderen gegeven, er waren ook geen vragen. Voor de kinderen was het toen gewoon vakantie en waren mama en papa veel thuis.

Lockdown 2 ging de school hier gewoon door in België. We mochten even niet naar oma en opa, maar dat is hun toen niet opgevallen omdat we daar toch al niet elke week naartoe gaan.

Maar tja alles duurt nu toch wel langer dan voorzien en nu is de oudste 4,5 en komen die vragen wel. Dus geven we eerlijk antwoord.

Het afschermen denk ik is deels omdat ze eerst nog zo klein waren. Ze herinneren zich geen tijd dat ik zonder mondkapje naar de winkel of de dokter kon. Veel maatregelen zijn voor hen ‘normaal’. Daarom zijn er ook zo lang geen vragen geweest denk ik. Enkel nu er dus 1 juf ziek is geweest kennen ze het woord Corona. Maar de echte impact ervan beseffen ze alsnog niet omdat ze niet weten hoe de wereld was zonder Corona.

Mamafiets en joyce29 vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Alle uitslagen zijn binnen: allemaal negatief!!!
    Zo blij!:D

Suzy85, Nougat, Liekje81 en 11 anderen vinden dit leuk.
  12. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Wow dat is nog eens heel fijn nieuws voor jullie!

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Het is idd best ingewikkeld allemaal. Omdat wij allemaal genezen en/of gevaccineerd zijn mochten wij 5 dagen na de positieve test van zoon allemaal testen en bij negatief weer uit quarantaine.

Nou hè, we hebben allemaal de wekker op half 6 gezet, zodat we op tijd de uitslagen konden zien. Zoon van 18 kon daardoor om 6 uur gaan werken:thumup:

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Zou t nou zinvol zijn om te kolven aangezien ik gevaccineerd ben, mochten de ukkepuks covid krijgen om hun zo ff alsnog te bufferen in vroeg stadium.

En hoeveel zou je dan nodig hebben?

Ik kán nu nog bv aanmaken namelijk, heb 6ml in spuitjes al ingevroren (colostrum). We geven kv overigens, hij heeft nog wel colostrum gekregen, daar de buikjes hier niet best met lactose overweg kunnen is permanent bv geen optie (helaas).

De data is niet beschikbaar voor covid, maar als je dan uitgaat van griep (muteert ook, is welliswaar ander virus maar voor idee van orde van grootheid).

Iemand een idee?

15. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.292
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    #295 Trirani, 16 dec 2021
    Laatst bewerkt: 16 dec 2021
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/125-immunologie-van-moedermelk
    https://www.umcutrecht.nl/nieuws/hoe-werkt-het-immunologisch-geheugen
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/313-borstvoeding-en-het-coronavirus-covid-19

"Momenteel geldt wereldwijd het advies om zwangeren te vaccineren met één van de twee mRNA vaccins,
    en dat het veilig is om het vaccin te krijgen tijdens de borstvoedingsperiode (1-4). Dit geeft niet alleen
    bescherming aan de zwangere of degene die borstvoeding geeft, maar er worden ook antistoffen
    doorgegeven aan de baby, wat een extra bescherming biedt tegen het coronavirus aan de baby (5). Uit
    onderzoek blijkt dat na een vaccinatie tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode relatief veel
    antistoffen worden aangemaakt, en doorgegeven worden aan de baby, zelfs méér dan bij een infectie met
    het virus (6). Er zijn géén mRNA deeltjes aangetoond in de melk na toedienen van een mRNA vaccin (7).
    Nu er meer mensen gevaccineerd worden tijdens de borstvoedingsperiode, ontstaan er ook vragen over de
    effecten van de vaccinatie op de borstvoeding. Meldingen over bijwerkingen kunnen worden gemeld bij
    Bijwerkingencentrum Lareb."

"Het immuunsysteem bestaat uit 2 verschillende onderdelen, de algemene (a-specifieke) afweer en de specifieke afweer is de afweer die (door de aspecifieke afweer) wordt geactiveerd ter bestrijding van een specifieke ziekteverwekker. Hij bestaat uit B- en T-cellen. T-helpercellen activeren B-cellen en T-killercellen (lymfocyten). T-lymfocyten worden alleen gebruikt bij bestrijding van virussen, ze binden zich aan een geïnfecteerde cel zodat die dood gaat. B-cellen maken antistoffen die koppelen aan de ziekteverwekker. Bij virussen zorgen de antistoffen ervoor dat ze geen cellen meer binnen kunnen gaan."

https://www.mmc.nl/werkenbijmmc/wp-content/uploads/sites/6/2017/07/Specifieke-en-aspecifieke-immuniteit.pdf

Als ik me niet vergis, kunnen IgG en IgA antistoffen teruglopen na 8 weken, en dat kan dan ook in BV. T-cellen blijf je voorlopig doorgeven dacht ik. Maar pin mij hier niet op vast.

Wellicht kan google je nog meer vertellen bij zoektermen als T-cellen, borstvoeding, immuunsysteem en virus (of covid, hoewel dit vast hetzelfde werkt als bij andere virussen).

Succes! En als je nog meer info vindt, hoor ik dat graag. 7 weken oud meisje en BV hier ;).

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Die had ik inderdaad gelezen en wat recente publicaties, maar dat geeft weer geen antwoord op "hoeveel" bv heb je nodig om een kind te helpen in de afweer. Juist aangezien ze ook bezig zijn om van bv een medicatie te maken die in vroeg stadium van covid gegeven zou kunnen worden in de vorm van een "damp" (aerosol/verstuiver gok ik dan).

BV in de diepvries is een jaar houdbaar, zou ook voor die afweerstoffen zijn (niet enkel de voedingswaarde). Vandaar dat ik zoiets heb van hmmm dat zou voor eigen ukkies dan ook gunstig kunnen wezen alleen krijg ik dus nergens achterhaald hoeveel bv je dan op voorraad zou moeten hebben. We zoeken ff verder...

17. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Merk dat ik een beetje boos ben en niet goed weet wat ik ermee moet. Dus wat zouden jullie doen:

Oudste kind van vrienden positief getest op corona. Gezin gaat in quarantaine en na dag 5 allemaal testen. Ze zijn negatief waardoor de ouders, beide gevaccineerd, weer uit quarantaine mogen. Nu hebben ze de jongste. Die niet is gevaccineerd en dus nog 5 dagen in quarantaine moest ( totaal 10 dagen) ook maar uit quarantaine gehaald. Baal ervan want kind zit bij mijn kind in de klas. Vriendin was ook boos dat kind niet naar de bso mocht. De bso dacht wel na denk ik en school niet:(.
    Heb wel laten blijken dat ik het niet echt tof vindt dat ze de richtlijnen niet opvolgen.

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hm dat is wel snel ja. Zoals tegen ons werd gezegt, zonder isolatie = als kind geen klachten krijgt 7 dagen vanaf klachten ivm besmettelijkheid + nog 5 dagen incubatietijd dus testen op dag 12 òf 7 dagen besmettelijkheid + 10 dagen quarantaine.
    Kind was dan binnen de besmettelijkheidsdagen alweer op school?

19. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Ja, daarom baal ik er zo van. Zal je zien dat het de andere kinderen ( waaronder die van mij) besmet en dat wij met kerst daardoor in quarantaine moeten zitten….

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hoe zit het eigenlijk met herstelbewijs van kinderen? Ik heb voor mezelf die qr app waar ik dat bewijs in heb. Maar hoe krijg ik die van de kinderen?
    Wilde ze laten opsturen maar die man van de ggd zei dat ze niet meer doen ivm fraudegevoelig. Dus gisteren voor alle 5 toch maar digid aangevraagd

Deel Deze Pagina