Het ‘Random’-Corona-Vragen-Topic

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Iertje81, Nov 20, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Hoeveel informatie je krijgt is afhankelijk van de informatie die ouders aan school geven. En of ouders vervolgens ook toestemming geven om die informatie te delen. School mag niet zomaar aan anderen informatie geven over besmettingen of testen van bepaalde personen.

In de praktijk weten kinderen vaak precies te vertellen wie er thuis zit. En ik vind het een zeer slechte zaak dat sommige ouders geen openheid geven waardoor soms vervelende of gevaarlijke situaties voor anderen ontstaan. En je ziet dan ook vaak dat verhalen tussen ouders onderling heel snel kunnen gaan. Je kunt als ouder dus maar beter openheid geven naar je omgeving.

2. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Vorige week heb ik dit opgezocht op de site van de rijksoverheid en toen stond er dat hij zonder booster geldig bleef. Ik dacht dat ik er een screenshot van had gemaakt, maar ik kan deze zo snel niet vinden. Ik ga nog eens kijken.

Edit: dit staat vandaag nog op de site van de rijksoverheid
    Screenshot_20211122-141856_Samsung Internet.jpg

3. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Laat jij je kind bij elk hoestje of snotneus testen bij de ggd?
    (Ik wordt het testen beu:oops:)

Wat betreft quarantaine en school, het is bij ons nog niet gebeurt dat er een hele klas naar huis moest. Bij de jongste waren er wel een aantal met corona.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Je krijgt de uitslag telefonisch als je geen digiD hebt. En als iemand positief is bellen ze ook nog een keer met informatie over wat je moet doen (staat los van het wel of niet hebben van een digiD).

Je kunt op de website van de overheid de verschillende brieven vinden. Wat je moet doen is afhankelijk van of je gezinslid bent of nauw contact. Of er wel of geen klachten zijn en wel of niet beschermd (gevaccineerd of hersteld).

5. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Nee. Hij is 4 en ik laat hem sowieso niet testen. Dan maar een week thuis.

Edr89 likes this.
  6. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Ik heb een lading zelftesten in huis. Uit voorzorg of bij vermoedens doe ik regelmatig een test (ook bij de kinderen). Nog nooit een verkeerde uitslag gehad.

Bij ons op school is helaas quarantaine van de klassen al meerdere malen aan de hand geweest. Dan ga ik (vanzelfsprekend) wel naar de GGD op dag 5. De rest van je gezin hoeft dan niet in quarantaine.

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Waarom zou je een kind sowieso niet laten testen? Ik begrijp dat je dat niet doet zonder aanleiding. Maar als kind daadwerkelijke klachten heeft of in direct contact is geweest met een besmet persoon toch wel? En neem je de quarantaine regels voor je kind en de rest van je gezin dan wel serieus? Als hij niet getest wordt kan hij besmet zijn en jullie dus ook.

Daarbij is je kind 10 dagen (geen week) niet naar school laten gaan best lang.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Nee, dat doe ik niet. Wij hebben allemaal al corona gehad in januari/februari. De kinderen allemaal zonder klachten. De groten zijn nog wel eens getest met serieuze klachten. Maar voor een snottebel rijd ik echt niet naar de teststraat.
    We pakken er soms wel nog wel eens een zelftest bij.

Edr89 likes this.
  9. Nougat

Nougat Fanatiek lid

May 27, 2018
    2,954
    1,291
    113
    Als ze de naam niet mogen geven doen ze dat hier idd ook niet, maar er komt wel een mailtje dat er een besmetting is in de klas.

Dubbelgeluk and Zxcvb like this.
  10. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,459
    8,610
    113
    Female
    Als je wel test op dag 5 moet je blij zijn als je dag 7 een uitslag hebt. Als je dan ook nog een weekend erbij hebt, mis je dus 1 dag extra school zonder testen :)

Edr89, Roosje35 and SAARC like this.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,006
    14,668
    113
    Female
    Ik vind het ook wel wat mager. Ik wist nu van die ene leerling. Hij was te ziek om via teams de les te volgen vertelde mijn zoon. Maar wel pas nadat ik er naar vroeg.

@Amberxx, ik snap best dat ze op moeten letten wbt privacy, maar idd gewoon een melding van er is een besmetting in de klas is toch wel prettig. Namen hoeven niet genoemd. En in de klas is toch al verteld dat L een positieve zelftest had. Waarom dan niet even een mailtje naar de ouders.
    Als ik aan mijn kind vraag wie er ziek zijn kan hij dat idd prima vertellen, maar ik wil niet mijn kind daar om de haverklap mee lastigvallen. Laat hem gewoon lekker naar school gaan zonder dat corona voor hem zo belangrijk iets is.

Nougat, Amberxx and Merlino like this.
  12. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,209
    1,753
    113
    Female
    Nou ligt er aan hier laatst binnen 12 uur de uitslag maar ja nu meer dan 24 uur dus geen pijl op te trekken

13. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,459
    8,610
    113
    Female
    Hier duurde het 52 uur zonder digiD, dus idd geen pijl op te trekken.

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Ik heb hier hier altijd binnen 24 uur (soms nog eerder) de uitslag gehad. En de 5 dagen kunnen natuurlijk ook in het weekend vallen. Dan mist je kind best wat dagen school. En moet je zelf ook thuisblijven (en dat kunnen regelen). Je kind mag natuurlijk ook niet naar de opvang.

En als je nooit zou testen (dus ook niet bij echte klachten of een besmet persoon). Dan kan je kind andere gezinsleden ook besmetten.

15. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Omdat ik de test zelf geen pretje vindt en ik doe hem dat niet aan. Ik kan met hem niet eens bij een kapper komen, laat staan elke week bij de teststraat gaan staan met een snotneus. Uiteraard houd ik zijn klachten in de gaten. In de buurt van een besmet persoon komen, is hier nog niet aan de orde geweest. Daarbij is 1 en 1 bij elkaar optellen dan niet zo heel moeilijk als hij klachten krijgt en blijft hij gewoon in quarantaine zonder getest te worden. Wij testen zelf wel bij klachten. Zijn ook gevaccineerd. Maar ik blijf niet thuis als mijn kind klachten heeft en ik niet. Hij kreeg begin november op zaterdag klachten en ik heb hem die week thuis gehouden en de maandag erop weer naar school laten gaan.

Edr89, Celika and Bloempjelief like this.
  16. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoi,

Weer een vraagje over wel of niet laten testen:

Onze zoon van 6 had vannacht buikpijn. Thuis gehouden en net heeft ie gespuugd. Zelftest gedaan: negatief. Zelf een zelftest gedaan: ook negatief.

Hij heeft geen koorts en is niet verkouden.
    Moet ik m nu door de GGD laten testen of niet?

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Je weet dus niet of hij besmet is. En gaat gewoon naar buiten. Hij kan jullie (ondanks de vaccinatie) en ook anderen besmetten. Met 4 gaat hij naar school en daar gaat het nu hard rond. Hij kan dus prima in aanmerking komen met besmette personen en kinderen. Dus tenzij jouw kind een daadwerkelijke handicap heeft zou testen echt niet zo'n probleem moeten zijn. Er zijn speciale kindertesten.

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Ik denk dat jij je verantwoordelijkheid hebt genomen door je kind en jezelf te testen. Ik zou zijn klachten de komende tijd in de gaten houden. Indien hij toch klachten gaat ontwikkelen passend bij corona wel naar de GGD (koorts, verkoudheid etc). En voor je kind weer naar school gaat eventueel een zelftest.

Mapje likes this.
  19. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Ik ga werken ja. Waar ik met niemand in aanraking kom. En als ik zelf klachten krijg, laat ik me testen. En mijn kind hoeft geen handicap te hebben om hem niet te laten testen. Die keuze maak ik als ouder. Aangezien ik weet hoe heftig hij reageert op dingen. Dat jij voor elke snottebel een stok in de neus van je kind laat stoppen, moet je zelf weten. Net zoals ik dat ook zelf beslis. Daar veroordeel ik jou ook niet voor. En dan daarbij: als mijn kind op school in aanraking komt met een besmet persoon, laat waarschijnlijk niemand hier zijn kind testen aangezien er hier 0 corona gevallen zijn.

Liva, Edr89, Nikki23 and 2 others like this.
  20. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,209
    1,753
    113
    Female
    Hij heeft gewoon een buikgriepje
    Zou daar geen test aanwagen

Sado and Mapje like this.

Share This Page