Het-‘random’-vragen-topic Deel 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Iertje81, 26 nov 2022.

1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Nou dat zou dan zoveel meer moeten zijn dat ik er zelf op vooruit ga. En dat zal lastig worden. Dus nee, weinig kans.

Neuzeke vindt dit leuk.
  2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Zo denken wij er nu ook over. Maar ja, met welk bedrag ga je er echt op vooruit hè…we laten het maar even bezinken :p

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Nou dan moet je naar mij idee kijken naar huizen die dat extra hebben en wat die meer kosten. En daar zou het toch een flinke stap naar toe moeten zijn.

4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Het is niet alleen het geld .
    Ook een woning vinden die jullie aanstaat en waarbij je u verbeterd :D en dan ook rekening houden met de kinderen (school, hobby's, vrienden,...).

Syane vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik denk niet dat wij ons huis dan zouden verkopen. De taxatiewaarde is nu al ruim 7 ton en als we erop vooruit willen gaan moeten we naar een huis van bijna 1 miljoen en dat gat is weer te groot om het interessant te maken voor beide partijen.

Neuzeke en Luna86 vinden dit leuk.
  6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Een eventuele geschikte woning die nu aan alle eisen zou voldoen kost zo’n 3 ton meer zagen we gisteravond. Dan gaan we er kwa tuin en locatie echt op vooruit, het huis van buiten ook maar binnen niet.
    Nu zijn we best bereid om nog wat extra te investeren (dat moeten we hier volgend jaar ook doen ivm verbouwing boven) maar het gat is te groot.
    Zonder helemaal in detail te treden, er hangt dus wel een hele hele grote emotionele waarde aan voor de andere partij..

7. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.566
    113
    Die grote emotionele waarde zou ik dus buiten beschouwing laten. Klinkt misschien heel vervelend, maar het is en blijft een zakelijke transactie. Als je het serieus zou overwegen zou ik eerst op onderzoek gaan of er huizen te koop staan die naar jullie gading zijn en kijken welk prijskaartje daaraan vasthangt.
    En de potentiele kopers van jullie huis zullen moeten aangeven wat ze maximaal voor jullie huis willen betalen. Dan kun je kijken wat er nog overbrugd dient te worden en wat jullie zelf meer kwijt willen zijn aan hypotheek etc.

Mammavantwee, Spectre, Saartje33 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    @Luna86 sowieso is emotionele waarde geen onderdeel in een zakelijke transactie. Maar wat je wel kan doen is hun gegevens noteren (als je die niet al hebt) en hun een seintje geven als je toch besluit te gaan verhuizen. Al heb je momenteel die plannen nog niet.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    onze situatie is vergelijkbaar.
    Er hangt alleen een hele grote emotionele waarde aan voor de andere partij. Maar tot hoever zijn ze bereid te willen gaan.
    Gek hoe zo’n gesprek ineens weer van alles in beweging kan zetten. De focus moet blijven liggen op hier blijven wonen en laat de tegenpartij maar komen met wat het waard is voor ze.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Die emotionele waarde voor hen maakt het jou denk ik lastig. Daardoor is het geen zakelijke transactie meer (mocht je besluiten om toch te gaan verhuizen)

Wij wonen gewoon in een hoekwoning (type 13 in een dozijn) maar wel het nodige er aan gedaan om hier fijn te kunnen wonen met ons gezin.
    Oa 6 slaapkamers. In onze woonplaats, waar wij echt niet uit weg willen, staat op dit moment niet 1 huis te koop met het juiste aantal slaapkamers. Dus alleen daarom al zou ik al niet willen verhuizen.

Er staat op funda er 1 verkocht onder voorbehoud, die heeft 7 slaapkamers. Dat huis zou een enorme vooruitgang zijn voor ons. Maar..... Dat kost ook wel het dubbele van wat ons huis nu waard is. Tja, dan zouden mensen zich wel heel erg door emoties laten leiden als ze ons voor dit huis zoveel gaan betalen dat we dat andere huis kunnen kopen zonder meteen enorme maandlasten te hebben.

Want dat zou voor mij wel een belangrijk iets zijn: ik moet er niks op inleveren qua woongenot, eigenlijk er op vooruitgaan. En ik wil niet opeens met veel hogere maandlasten komen te zitten.

Ik zou dus dat emotionele aspect parkeren en dan gewoon kijken: wil ik verhuizen ja of nee?

Want je haalt echt een hele hoop rompslomp overhoop voor een emotie van een ander.

NiVa0230, Syane en Luna86 vinden dit leuk.
  11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Niet! Daarvoor wonen wij veel te leuk. It's all about location!

masami, Zxcvb en Luna86 vinden dit leuk.
  12. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Ik ben blij dat er voor ons geen emotionele waarde aan hangt maar als dat wel het geval was en geld was geen probleem dan zouden we echt tot het uiterste gaan.
    Ik ben dus wel benieuwd naar die rek, juist omdat er voor hun zo’n emotionele waarde aan hangt.
    Ik gun het ze daardoor niet extra en dat zal nooit de reden zijn om me uit te laten kopen. We zitten hier gewoon echt goed.

Jullie inzichten en adviezen zijn echt heel fijn.
    Ik merk dat het zoveel stof tot nadenken heeft gegeven. Iets wat nu niet op de planning stond maar misschien ooit wel..
    We gaan eerst op vakantie en nemen daarna contact op. Laat ze maar komen met hun uiterste prijs en dan gaan wij kijken of we nu alles overhoop willen halen.

13. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Nee, nu niet maar wij zeggen wel altijd dat we niet ons hele leven op 1 plek willen zitten. Dit huis hebben we gekocht met het idee dat we wel zien voor hoelang en niet om oud te worden.
    Het heeft mij volledig overvallen, vooral de manier waarop. Niet onprettig maar wel heel brutaal.
    Wij denken nu eigenlijk, als je het echt graag wil hebben mag je heeeel ruim over de brug komen. Van een ton extra worden we niet warm, want wat we ervoor terug moet kopen ligt daar nog ruim boven..

Doordat ik het gesprek heb gevoerd is het lastig voor mij om de emotie uit te schakelen. Mijn man is gelukkig heel zakelijk en bekijkt het heel anders.

Zxcvb en Syane vinden dit leuk.
  14. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    We hebben zijn gegevens idd. We laten het even landen en nemen na de vakantie contact op. Er mag geboden worden, maar we moeten in gedachten houden dat er een enorm gat is om er echt op vooruit te gaan. En dat is wat er nodig is om hier weg te willen gaan.
    Gister leek het interessant (kwam ook door zijn aanbod van huizenruil) maar vandaag bekijk ik het al anders.

Syane vindt dit leuk.
  15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wat al eerder gezegd en hoe lastig ook denk ik als iemand op je gevoel speelt?! De emotie van hun echt niet mee laten wegen in jullie beslissing. Je moet in deze huizenmarkt ook maar weer een huis terug zien te vinden.

Sowieso ruim een ton overbieden :eek:? Dan moet de emotionele waarde voor hem wel heel hoog liggen. Snap echt niet dat mensen dat willen voor een huis..

Luna86 vindt dit leuk.
  16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    De emotionele waarde ligt hoog door de band die ze met het huis hebben.
    Het kwam op mij over dat hij dit huis koste wat kost wil hebben en dat geld geen rol speelt.
    Mijn man grapte al dat er vast iets heel waardevols onder de grond moet liggen :p en dat we even met een metaaldetector door de tuin moeten :roflmao:

owly, NiVa0230, Syane en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Haha nou indd :p

Luna86 vindt dit leuk.
  18. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    In zo’n geval, en in deze huizenmarkt, zouden ze toch met een hoop geld over de brug moeten komen zodat jullie zelf een huis kunnen kopen waar jullie blij van worden. Ik zou me niet m’n huis uit laten “jagen” vanwege iemand anders z’n emotionele band met je huis, en er dan zelf op achter uit gaan. Waarom hebben ze het dan niet proberen te kopen toen het eerder te koop stond?
    Ik hecht zelf helemaal geen emotionele waarde aan spullen of huizen. Ook mijn ouderlijk huis heeft wat dat betreft weinig waarde voor mij, dus ik zou het wel vreemd vinden als iemand er zo veel geld voor over heeft

19. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Het huis heeft nooit op de markt gestaan en wij hebben het middels een briefje door de bus gekocht. De leeftijd speelt een rol waarom ze nu pas schakelen.

Wij hadden het er gister over; stel we hebben miljoenen en hebben een specifiek huis in gedachten. Dan zouden we zo 5 ton overbieden om te krijgen wat we willen :p
    Maar helaas heb ik geen miljoenen dus zal het nooit nodig zijn ;)
    Maar echt zo’n band met een huis zou ik ook nooit hebben. Ik snap wel dat zij dat hebben.

Saartje33 vindt dit leuk.
  20. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    @Luna86 ik weet natuurlijk niet hoeveel geld deze mensen op de bank hebben staan, maar ik zou ook uitkijken met de uiteindelijke financieringsvoorwaarden. Je mag geen hogere hypotheek aanvragen dan dat het huis waard is toch? Dat zou betekenen dat ze veel eigen geld in moeten leggen, en het zou mooi rot zijn als dat opeens niet lukt. Dan heb je er veel energie ingestoken voor niets. Ze mogen dus wel aantonen dat ze jullie daadwerkelijk een of een paar ton extra kunnen 'schenken'.

Syane, Zxcvb en Luna86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina