Die naam is heel vervelend maar heeft hij natuurlijk wel aan zichzelf te danken. Laatste jaar is het vooral brutaal gedrag als er om ID word gevraagd. Aangehouden worden op een scooter en zonder helm en dan een tegenwoord hebben. Als er iets aan de hand is toch blijven hangen en kijken en in discussie gaan als hij verzocht word weg te gaan. Opstootjes met andere jongens. Geen ernstige dingen gelukkig maar er is telkens wel weer wat. de ouders van zijn vriend zijn geen vrienden van ons. We hebben “goed” contact omdat onze jongens veel samen zijn en overleggen met elkaar als ze bij ons of daar logeren of wie ze brengt en haalt naar bijvoorbeeld een feestje. Ik neig naar Nee, eerst maar bewijzen dat het hier thuis in Nederland goed kan gaan voor een langere tijd zonder dat zijn naam weer valt, maar aan de andere kant gun ik het hem zo omdat hij zo hard gewerkt heeft dit jaar.
De moeder van zijn vriend zei hetzelfde. Ze zegt dat de jeugd daar rustiger is dan hier thuis omdat ze de gevolgen weten. Dat ze zich elke dag leuk vermaken aan het strand en in de avond bij beach clubs en schuimparty’s.
Hmmm lastig. Dat is niet alleen perongeluk in verzeild raken maar ook bewust opzoeken. Zoals hij dit gedrag blijft vertonen gaat zijn naam alleen maar vaker vallen. Weet hij de consequenties? Nu is hij nog geen 18 maar je wil geen naam. De gevolgen worden alleen maar groter. Nu heeft hij de kans om de knop om te zetten en er wat van te maken. Wat zegt hij er zelf van? Heeft hij wel besef van de consequenties? Wat wil hij er voor doen. Samen afspreken vanaf nu tot jullie op vakantie gaan hoe gaat hij het doen. Of vooral niet doen. Afhankelijk daar van kijken of je dan vertrouwen hebt dat hij kan gaan. Blijven ze in een hotel , apartement of bij familie in Turkije?
Klopt inderdaad. Ik zie de jeugd van hier daar echt vakantie vieren. Herrie wordt daar voornamelijk door de lui van daar gedaan. In Marokko zijn ze niet zo stoer als hier, hier is het een bepaalde strijd tegen politie. Wat jij net ook aangaf met geen id geven, weerwoord hebben. In Marokko durven ze dat echt niet. De politie daar heeft een bepaalde uitstraling waar je geen ruzie mee wilt krijgen. Als hij mee zou gaan, als beloning voor zijn goede gedrag afgelopen jaar, dan zou ik ook wel duidelijk zijn dat mocht er toch iets gebeuren, dat hij meteen een zelfbetaald ticket richting huis krijgt en dat hij dan ook nooit meer op vakantie gaat met een vriend.
Maar lopen 2 15- jarigen dan al alleen rond in Marokko, op stap ofzo? Dat zou ik sowieso niet goed vinden.
Zijn vriend is net 18 geworden. En goede vraag ik weet niet hoe dat gaat of de ouders mee gaan, denk ik eigenlijk niet. Maar in Italië mocht hij vorig jaar ook op stap en daar waren wij ook niet bij.
Ah ok. Ik zou dat niet doen denk ik. Maar we spreken elkaar over 7 jaar wel anders Ik zou het niet goed vinden denk ik, 15 en 18 en in een vreemd land op stap.
Voor mij voelt dat in Marokko spannender dan in Italië maar dat komt omdat ik daar nooit geweest ben en zoon in Italië al 16x geweest is. Hij kent de weg daar zeg maar. Daar komt een bus met reisleider langs alle campings de tieners ophalen, brengt ze naar de club, reisleider blijft erbij en als ouders kun je die contacten en die neemt de groep na afloop terug de bus in en die bus maakt dan weer de ronde langs de campings om de kinderen bij de ingang van elke camping af te zetten.
Thx dames voor de adviezen bij keelpijn. Omdat ik toch ging twijfelen heb ik de hap gebeld om te overleggen. Hij kreeg zijn mond niet zo ver meer open en had echt heel veel pijn. Hij mocht langskomen. Om half 9 had hij de afspraak, hij was om 10 over half 10 aan de beurt. Hij heeft een ab kuur gekregen, maar omdat bij onze hap in het weekend de apotheek dicht is moest ik ook nog op stap voor de kuur. Ik was uiteindelijk om 10 voor half 12 thuis. Hij heeft de eerste pil nu net ingenomen, hopelijk slaat de kuur snel aan. Zou wel zo fijn zijn als hij komende week gewoon zijn toetsen kan maken....
Op stap in Marokko is anders dan bijv in Lloret de Mar of Ibiza. Ik weet niet welke stad ze gaan, maar alcohol wordt in principe niet geschonken. Alleen op toeristische plekken, voor westerse toeristen. Natuurlijk heb je ook louche plekken waar dat onder de toonbank wordt verkocht, maar is alleen bekend bij de vaste klanten. Jongens op stap is voornamelijk strandbezoek en in de avond op de boulevard slenteren en terrasjes pakken. Ook gezien het feit dat die jongen met zijn ouders gaat, zal het ook echt wel zo'n soort vakantie worden. Het leeftijdsverschil vind ik persoonlijk wel groot. Maar goed dat zegt niet zoveel over de band die ze hebben.
Strepfen slikken of gewoon keelsnoepjes en neurofen (paracetamol werkt niet tegen ontsteking) en kamillethee drinken. Oh, spuit 11 zie ik, beterschap!
Ik zou hem denk ik wel mee laten gaan, hoor van anderen dat ze zich daar inderdaad niet zo hoeven te gedragen als hier om wel stevig aangepakt te worden. Waarschijnlijk zal hij zich wel gedragen en zo niet, misschien maakt een hardere aanpak wel meer indruk op hem. Van tevoren wel even een goed gesprek met hem houden. De verantwoordelijkheid bij hem houden en blijkt hij zich niet te gedragen, dan zou ik zolang hij onder je dak woont de komende vakanties gefeest tijdens vakanties beperken tot de minidisco met Koos Konijn ofzo .
Dit kan je denk ik niet verwachten van een jongen van 15, wel verwachten van een jongen van 18. Juist omdat hij weerwoord geeft, domme actie zonder helm etc vind ik juist dat hij nog geen juiste beslissingen kan maken. Als je fout bent, ben je fout, accepteer de consequenties en ga er niet tegen in, dat maakt het verschil tussen een puber en jongvolwassenen vind ik.