Het-‘random’-vragen-topic

Discussion in 'De lounge' started by Iertje81, Jul 2, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Betweter! :p

Om eerlijk te zijn las ik het woord Indische rijsttafel, dus ik ging er meteen vanuit dat je Indonesische roots had. Ook omdat ik zelf wel Indonesische roots heb en mijn oma zo lekker Indonesië kon koken, maar dus altijd voor Landgraaf kookte maakte ik die opmerking. :)

Alsnog wil ik gewoon aanschuiven hoor. :p

Iertje81 likes this.
  2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Iedereen is hier altijd hartstikke welkom!
    Ik maak ook weleens bakjes voor collega’s op m’n werk van wat we over hebben. Ik kook inderdaad voor een heel weeshuis :p
    Als jij Indische roots hebt hè? Kook je het dan zelf ook vaak?

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Trouwens: mijn man en ik gaan morgen een nachtje in een hotel en mijn kindjes gaan bij m’n zus slapen. Mijn zusje is helemaal gek van Red Velvet Cake dus die heb ik net gebakken voor haar. Was ook de eerste keer. Hij ziet er best leuk uit al vind ik het zelf. Morgen alleen nog even bespuiten met frosting en de overgebleven kruimels en klaar!

citroenrasp likes this.
  4. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Kan zijn dat er iets is gebeurd bij de aanhouding of dat iemand is aangehouden die medische klachten heeft en nog in de eerste 72 uur zit. Die gaan gewoon naar een normaal ziekenhuis.

Maslov and Iertje81 like this.
  5. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Ik heb vroeger wel eens een patiënt gehad die te ingewikkeld was voor het ziekenhuis in Scheveningen, dus die lag ook bij ons in een normaal ziekenhuis. Wel standaard bewaking voor de deur, maar verder was het qua patiënt een normale man.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Jawel, in principe is het gewoon niet toegestaan. Maar ik spreek liever voor mezelf qua dit soort dingen, anders kan het zo veroordelend overkomen en dat wil ik voorkomen.
    Overigens zie ik hier weinig vrouwen met make-up en ook bij vrouwen die geen hoofddoek dragen. Maar degenen die het wel doen: echt over the top zeg maar :roflmao:

Vitamientjuh and Iertje81 like this.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    :roflmao::roflmao:

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    In Nederland bedoelen we met 'Indisch' Indonesisch. In het Vlaams echter bedoelen ze vaak Indiaas. https://schrijf.be/nl/blog/indisch-of-indiaas#:~:text='Indisch'%20heeft%20verschillende%20connotaties.,'Indisch'%20aan%20Indonesi%C3%AB%20denken.

Iertje81 likes this.
  9. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

Apr 14, 2019
    1,902
    2,692
    113
    Daarop inhakend is een hoofddoek niet voor iedere moslima verplicht of ben je dan behoorlijk modern?

10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Het is inderdaad voor iedere moslim verplicht om zich aan de kledingvoorschriften te houden (en ook voor mannen zijn er gewoon regels). Er zijn wel uitzonderingen zoals kleine kinderen. Dat gezegd hebbende, ik vind het eigenlijk best raar om in termen als modern/ouderwets te praten. Ik zie mezelf namelijk ook als modern. Ik houd er geen gewoonten uit 1863 op na, maak gebruik van de moderne middelen die er bestaan tegenwoordig. En ja, ik bedek mezelf. Zie daarin geen tegenstrijd.

Overigens is het niet zozeer enkel "de hoofddoek". Het gaat in principe om het bedekken van heel het lichaam en niet zozeer enkel het hoofd. Een skinny jeans met hoofddoek slaat m.i echt de plank volledig mis. Waar ik woon (islamitisch land) zie ik veel vrouwen weliswaar zonder hoofddoek maar die dan wel een abaya dragen (dat is een lang wijd "gewaad"). Hoewel dat ook niet helemaal correct is, lijkt mij dat veel "logischer" dan een hoofddoek met verder strakke/korte kleding.

Maar uiteindelijk kiest iedereen in hoeverre hij/zij het geloof belijdt natuurlijk.

Vitamientjuh and Esila like this.
  11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Mijn man, werkt vijanden reclassering, zegt altijd: ‘de grootste criminelen hebben de meest normale gezichten’
    Hij mag het niet altijd tegen me zeggen maar laatst heeft hij het toch gedaan en ik moest echt zweren m’n mond te houden, maar hij heeft nu toch een ‘echte’ op zijn caseload. Pfff. Zelfs hij kan er af en toe zenuwachtig van worden. En dat zegt wat want ik vind mijn man de meest nuchtere en totaal niet sensationele man die er bestaat qua werk. Dat bewonderde ik altijd zo toen we nog collega’s waren.

Gewooniemand and Cin85 like this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Misschien gaat het me niks aan maar was er wel benieuwd naar. :oops: Is jouw man ergens anders gaan werken omdat jullie als collega's zijnde een relatie kregen?

Iertje81 likes this.
  13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Die jonge meisjes van m’n werk dragen inderdaad allemaal een skinny. Ik vraag me dan eigenlijk wel af of dat er ook mee te maken heeft dat de ouders 9 van de 10 keer nog in Syrië e.d. zitten. Misschien dat dat scheelt? Wat voor regels zijn er voor mannen bijvoorbeeld?
    Echt super: ik leer echt weer wat :)

14. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Toen we nog samenwerkten en het kwam uit, ben ik overgeplaatst naar een andere locatie. Naar Alkmaar en hij bleef in Hoorn werken. Na een jaar ben ik weggegaan omdat het lastig werd. Omdat we allebei bij onze partners weggingen, zijn we meteen samen gaan wonen. Het kwam weleens voor dat we vroegen aan de eettafel: ‘hoe is het met dat en dat gezin?’ En we deden ook zaken samen dus vroeg ik weleens (nog voor mijn overplaatsing), ‘heb jij die indicatie al gemaakt?’
    Zo vermoeiend.
    Dus ben ik rond gaan kijken voor wat anders en mijn man bleef. Die had ook zijn alimentatieplicht dus kon niet zo makkelijk zijn baan opzeggen. In 2014/2015 was het ontzettend moeilijk om werk te vinden in onze sector. Gelukkig had ik snel iets en weer een half jaar later kwam ik erachter dat ik zwanger was van Ies.
    Eind 2017 is hij ook weggegaan bij BJZ.
    Lang verhaal kort: ja ik ben weggegaan voor hem. Niet omdat het moest maar omdat het uiteindelijk niet meer voor ons werkte.

citroenrasp likes this.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Je bedoelt dus dat ze het "stiekem" dragen omdat de ouders het toch niet zien, en ze het van hun ouders moeten dragen?

Als moslim verricht je daden van aanbidding (zoals het bedekken van het lichaam daar ook onder valt) enkel omwille van de Schepper en voor niemand anders. Je doet zoiets dus niet omdat anders je ouders boos worden (en als dat het wel geval is, dan zit er iets niet heel goed in de geloofsbelijdenis van zo'n persoon lijkt mij). Dat geven wij onze kinderen ook mee, en mijn oudste draagt trouwens ook een hoofddoek en lange rokken (is praktischer ivm schooluniform).
    Overigens moet ik de eerste Syriër die echt praktiserend moslim is nog tegenkomen (maar misschien ken ik daarvoor ook te weinig Syriërs hoor).

Esila and Iertje81 like this.
  16. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ja zoiets dacht ik een beetje. Van die ouders die er toch niet zijn. Maar het leek me stug, omdat ik ook weet dat het netwerk heel erg groot is; ook in Nederland. Dus dan komt het sowieso wel uit. Maar niet alleen daarom, ook om wat jij zegt want het respect is heel groot.

citroenrasp likes this.
  17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Wat je overigens wel veel ziet, is dat als jongeren al een paar jaar hier zijn, de drang naar gezinshereniging steeds verminderd. De jongeren leven hier zo anders dan hun ouders in Syrië doen.
    Lees ook roken, drinken, etc.
    Als die ouders naar Nederland komen, willen ze niet terug naar hoe het was en liever ook niet meer samenwonen. Wat dus wel moet want na gezinshereniging heb je in principe een plicht om weer te gaan samenwonen. Dat stelt de IND.

18. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

Sep 30, 2014
    1,917
    1,809
    113
    Leerkracht
    België
    Op je poep gaan zitten is op je billen/achterwerk gaan zitten

Cin85 likes this.
  19. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,708
    7,187
    113
    Female
    Ik lees in je andere posts dat je moslima bent en een hoofddoek draagt. Ik had me jou nou altijd als een typisch Nederlandse vrouw voorgesteld, door de citroen (geel) in je naam denk ik ;) Mooi om te lezen hoe je erover schrijft. Ik geloof zelf niets, maar vind het interessant en mooi hoe anderen het geloof kunnen ervaren.

Iertje81 and citroenrasp like this.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,368
    21,747
    113
    Misschien niet typisch, maar wel Nederlands hoor :D

Vaasje likes this.

Share This Page